• Anonym (Fundersam)

Frisktandvård folktandvården

Jag har aktivitetsersättning och nu är mina sista månader kommen med fri tandvård. Jag är orolig pågrund av min låga inkomst

Jag funderar på att ordna frisktandvårds avtal

Vilken nivå hamna ni på från 1-10 och vilka problem har ni med tänderna? Jag vet att det är individuellt vilken prisgrupp man hamnar i men vill ändå höra med er som har frisktandvård tecknat.

Inga elaka kommentarer snälla.

• Svar på tråden Frisktandvård folktandvården
  • Anonym (Fundersam)

Tack snälla salmiakk för svar??Vilken prisgrupp hamna du på och vilka problem hade du med dina tänder, tex hål, tandsten? Röker du cigg/snusar osv? Verkar som dom tar med det i bedömningen. Jag röker men jag klarar mig på ett paket i 3-4 dygn , ibland ännu längre. :)

• Anonym (Fundersam)

Sorry mitt tangentbord gjorde ett extra frågetecken i texten när jag försökte lägga till en Smiley :)

• Anonym (E)

Du har inte rätt till tandvårdskort?

• Carabellis kusp
    Anonym (Fundersam) skrev 2018-11-12 17:54:43 följande:

Tack snälla salmiakk för svar??Vilken prisgrupp hamna du på och vilka problem hade du med dina tänder, tex hål, tandsten? Röker du cigg/snusar osv? Verkar som dom tar med det i bedömningen. Jag röker men jag klarar mig på ett paket i 3-4 dygn , ibland ännu längre. :)

Det är mycket komplext hur riskbedömningen görs. Se till att göra en undersökning innan det börjar kosta, så får du ett förslag. Dock måste du vara färdigbehandlad innan avtalet tecknas i de allra flesta landsting.

Vanligaste grupperna hos unga är 1-4.
  • Linda2barnsmamma

Jag ordnade en sådan. Jag har aldrig haft hål (är 28 idag) och aldrig tandsten.. Jo på 1 tand. Har bara haft ett påbörja till hål. Dragit ut 1 visdomstand.

Jag hamnade på skala 1.

Nu i efterhand har ja rofyllt en tand, gjort en liten mindre operation då visdomstand växte fel under käkbenet. Så tror ja hamnar på skala 3 nästa gång :)

• Mint

Jag hamnar på en sexa, eftersom jag har ett gammalt bettfel som gör att min emalj är rätt så sliten. Tecknar alltså inte frisktandvård eftersom det skulle bli ordentligt mycket dyrare än den undersökning jag gör max en gång om året. Har inte haft hål eller andra problem på jag vet inte hur länge.

• nernu

Helt omöjligt att svara på. De gör en helt individuell bedömning utifrån hur dina tänder ser ut och hur det varit tidigare. Kan ändras också både till det bättre och till det sämre. Du får gå på en undersökning så får du ett prisförslag.

• Anonym (bar försäkring)

Hej!
    Frisktandvård är kanonbra. Jag lägger 2600kr/år. Det som är skönt är att man inte behöver oroa sig vad det ska kosta.
    Jag upplever att det mycket baseras på hur man sköter sina tänder inte på hurdana tänderna är.
    Jag har ex en framtand som ofta går sönder som dom lagar men inte höjer priset på för det är inget jag kan göra något åt. När jag började äta LCHF upplevde jag att jag fick mer tandsten vilket dom gärna tar bort, eftersom jag då helt uteslöt sött och småätande så sänktes premien lite eftersom jag inte var i risksonen längre.
    ca. 220kr/månad är det helt klart värt att aldrig behöva oroa sig, det är ju också så att man drar sig inte för att gå dit utan man går direkt och då blir det inga stora grejer. 

• Anonym (Anonymm)

Har dålig emaljen och hamnade nästan i sista gruppen, nästan så jag knappt ens fick ha frisktandvårdsavtalet. Har aldrig haft hål. Fina tänder annars. Får ofta beröm för dom. Så det är nog olika.

Svar på tråden Frisktandvård folktandvården