• Anonym (Midnattsol)

Säga dumma saker åt gamlingar?

Är det ok i din värld att säga dumma saker åt åldringar på 75+? Skulle du kunna säga elaka saker åt en 85-åring? Eller ska man bara vara tyst oavsett om åldringen själv är elak eftersom att personen är så gammal?

• Svar på tråden Säga dumma saker åt gamlingar?
  • Pierott

Jag antar att detta är nån vårdare/brukaresituation? Om så är fallet ska du ALDRIG sjunka till deras nivå! Iofs inte heller om det handlar om släktingar osv! De enda du ska göra är svara nått i stil med -jaja de blir nog bra- o fortsätta med de ni gör!

• Aniiee

Har mindre med åldern och mer med tillståndet att göra.

I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (Midnattsol)
    Pierott skrev 2018-11-12 17:22:23 följande:
    Jag antar att detta är nån vårdare/brukaresituation? Om så är fallet ska du ALDRIG sjunka till deras nivå! Iofs inte heller om det handlar om släktingar osv! De enda du ska göra är svara nått i stil med -jaja de blir nog bra- o fortsätta med de ni gör!
    Det är inget sånt. Det var en arbetskamrat som berättade vad han och hans syskon säger till sina föräldrar när dom bråkar vilket verkar vara ganska ofta. Jag blev chockad av att man uttrycker sig så till åldringar oavsett vad dom må ha sagt eller gjort.
  • Anonym (.)

Jag är uppfostrad med att man visar respekt för äldre så nej det är inte ok.

• Anonym (tjejen)
    Anonym (Midnattsol) skrev 2018-11-12 17:25:06 följande:
    Det är inget sånt. Det var en arbetskamrat som berättade vad han och hans syskon säger till sina föräldrar när dom bråkar vilket verkar vara ganska ofta. Jag blev chockad av att man uttrycker sig så till åldringar oavsett vad dom må ha sagt eller gjort.
    Det är absolut INTE ok. Men..Det beror väl på om dessa föräldrar är fullt friska och om dom alltid pratat på det viset i deras familj. Jag vet ju inte vad du menar att dom säger?! Jag känner människor på 85 som lever som om dom vore 60, reser och är friska. Då pratar dom som dom alltid gjort, så klart.

Handlar det om att föräldrarna är gamla och sjuka, ja, då förstår jag att du blir upprörd. Tex dementa kan ibland säga elaka saker, men då måste man även som anhörig säga som föregående skrev..nåt i stil med jaja, det blir nog bra..och inse att det beror på sjukdomen.
Svar på tråden Säga dumma saker åt gamlingar?