• Äldre 13 Nov 02:10
    1674 visningar
    2 svar
    2
    1674

    Klamydiatest felaktigt?

    Hej! Jag undrar hur sannolikt det är att ett klamydiatest visar fel pga taget för tidigt.

    Det står att man ska ta det MINST 7 dagar efter senaste samlaget. Om man då tar ett efter 4 dagar, som visar negativt. Kan det vara felaktigt? Man har ju ändå bakterierna i kroppen efter 4 dagar med, så varför skulle det inte visas då?

  • Svar på tråden Klamydiatest felaktigt?
  • Äldre 13 Nov 08:49
    #1
    Vackerblumma9 skrev 2018-11-13 02:10:39 följande:

    Hej! Jag undrar hur sannolikt det är att ett klamydiatest visar fel pga taget för tidigt.

    Det står att man ska ta det MINST 7 dagar efter senaste samlaget. Om man då tar ett efter 4 dagar, som visar negativt. Kan det vara felaktigt? Man har ju ändå bakterierna i kroppen efter 4 dagar med, så varför skulle det inte visas då?


    Klart det kan visa felaktigt om man tar det tidigare än vad man ska. Tidsgränsen är för att de eventuella bakterierna ska hinna växa till sig. Som med alla tester så finns det såklart en gräns för hur lite bakterier som behövs för att testet ska ge utslag.

    Men det säger ju sig själv att det kan bli fel om man inte följer instruktionerna.
  • sextio­talist
    Äldre 13 Nov 13:52
    #2
    Vackerblumma9 skrev 2018-11-13 02:10:39 följande:

    Hej! Jag undrar hur sannolikt det är att ett klamydiatest visar fel pga taget för tidigt.

    Det står att man ska ta det MINST 7 dagar efter senaste samlaget. Om man då tar ett efter 4 dagar, som visar negativt. Kan det vara felaktigt? Man har ju ändå bakterierna i kroppen efter 4 dagar med, så varför skulle det inte visas då?


    Som 2-barnsmamma skriver, det krävs en viss mängd bakterier för att provet ska kunna ge utslag.
    I labbmiljö skulle man nog kunna se efter fyra dagar, men testerna är nog inte så känsliga
Svar på tråden Klamydiatest felaktigt?