• Anonym (Tråds­tartar­e)
    Äldre 13 Nov 10:57
    1382 visningar
    8 svar
    8
    1382

    Hur vågar man tro att det ska gå bra efter upprepade missfall?

    Jag är gravid för 5:e gången nu, men jag har inga levande barn. Har förlorat alla tidigare graviditeter. Är bara i v.5 men plussade rätt tidigt så har vetat i en och en halv vecka. Tills idag har jag försökt tänka positivt och första dagarna var jag faktiskt glad men nu ligger jag här i sängen och gråter för jag är så rädd och har så svårt att tro på att det kommer bli ett barn nu eftersom det aldrig blivit det innan. Förra veckan hade jag molvärk men det har jag inte längre. Vågar knappt röra mig eller gå på toa, är livrädd att se en blödning. Hur orkar man? Hur tänker man positivt? Hur vågar man tro på att det ska gå bra? Hur slutar man vara så förlamande orolig och rädd att det ska gå fel igen?

  • Svar på tråden Hur vågar man tro att det ska gå bra efter upprepade missfall?
  • Anonym (Först­år)
    Äldre 13 Nov 11:14
    #1

    Förstår hur du känner dig. Har förlorat två barn i v.25. En pojke som föddes för tidigt och en flicka som somnade in i magen pga GBS infektion.

    Man får nog bara hoppas på det bästa och inte stänga känslorna inom sig utan prata prata prata.

    Vi ska försöka en tredje gång men känner mig totalt livrädd inför det, samtidig som det gör mig så glad. Det är sådana blandade känslor. Men jag försöker hellre än att ge upp för jag kan inte tänka mig ett liv utan barn. Någon gång måste det gå och någon gång är det din och min tur.

    Har ni träffat läkare efter missfallen?

  • Anonym (Hjälp­)
    Äldre 13 Nov 11:53
    #2

    Har du gjort en utredning? Provat några mediciner? Finns ju ett antal man kan testa som t.e.x Levaxin, Trombyl, Progesteron och om man har en tillmötesgående läkare Prednisolon. Det finns många som lyckats trots upprepade missfall. De alla flesta som kan bli gravida kan också få barn, men det kan krävas mediciner. Jag lyckades efter många, många år och 4 missfall med 6 barn och har nu två barn. Glad

  • Anonym (Tråds­tartar­e) Trådstartaren
    Äldre 13 Nov 12:04
    #3

    Beklagar era missfall/för tidiga födslar. 

    Läkarna hittar inga fel och jag har testat en hel del grejer - progesteron i olika varianter och doser, blodförtunnande, prednisolon, antibiotika. Men det har ju inte hjälpt nån av de tidigare gångerna i alla fall.

  • Anonym (svårt­)
    Äldre 13 Nov 12:10
    #4
    Anonym (Trådstartare) skrev 2018-11-13 10:57:57 följande:

    Jag är gravid för 5:e gången nu, men jag har inga levande barn. Har förlorat alla tidigare graviditeter. Är bara i v.5 men plussade rätt tidigt så har vetat i en och en halv vecka. Tills idag har jag försökt tänka positivt och första dagarna var jag faktiskt glad men nu ligger jag här i sängen och gråter för jag är så rädd och har så svårt att tro på att det kommer bli ett barn nu eftersom det aldrig blivit det innan. Förra veckan hade jag molvärk men det har jag inte längre. Vågar knappt röra mig eller gå på toa, är livrädd att se en blödning. Hur orkar man? Hur tänker man positivt? Hur vågar man tro på att det ska gå bra? Hur slutar man vara så förlamande orolig och rädd att det ska gå fel igen?


    Det är mycket svårt och det kommer nog att finnas en oro hela tiden fram. Det enda du kan göra är att ta en dag i taget och försöka slappna av så mycket som möjligt. Det som händer händer oavsett.

    Jag har inte haft upprepade missfall, men det tog flera år av försök innan jag ens blev gravid. Och när jag äntligen blev det så vågade jag inte tro att det skulle gå vägen. Jag kunde inte köpa en enda grej och ville knappt ens köpa mammakläder förrän det verkligen var nödvändigt. Sen blev vi ju tvungna att köpa lite saker eftersom det närmade sig och till slut fick vi vårt lilla barn. 

    Önskar dig lycka till och hoppas att det går bra för dig nu!
  • Anonym (Hjälp­)
    Äldre 13 Nov 12:12
    #5
    Anonym (Trådstartare) skrev 2018-11-13 12:04:58 följande:
    Beklagar era missfall/för tidiga födslar. 

    Läkarna hittar inga fel och jag har testat en hel del grejer - progesteron i olika varianter och doser, blodförtunnande, prednisolon, antibiotika. Men det har ju inte hjälpt nån av de tidigare gångerna i alla fall.
    Intralipid också?
  • Anonym (Tråds­tartar­e) Trådstartaren
    Äldre 13 Nov 12:21
    #6
    Anonym (svårt) skrev 2018-11-13 12:10:45 följande:

    Det är mycket svårt och det kommer nog att finnas en oro hela tiden fram. Det enda du kan göra är att ta en dag i taget och försöka slappna av så mycket som möjligt. Det som händer händer oavsett.

    Jag har inte haft upprepade missfall, men det tog flera år av försök innan jag ens blev gravid. Och när jag äntligen blev det så vågade jag inte tro att det skulle gå vägen. Jag kunde inte köpa en enda grej och ville knappt ens köpa mammakläder förrän det verkligen var nödvändigt. Sen blev vi ju tvungna att köpa lite saker eftersom det närmade sig och till slut fick vi vårt lilla barn. 

    Önskar dig lycka till och hoppas att det går bra för dig nu!


    Tack. Beklagar att det var svårt för dig att bli gravid. Första gången blev jag gravid naturligt på första försöket, men sen var det ett par år utan ett enda plus så fick till slut göra ivf och det är så resten av mina graviditeter blivit till. Så jag vet att det även är väldigt jobbigt när man försöker och försöker men inte ens blir gravid.
  • Anonym (Tråds­tartar­e) Trådstartaren
    Äldre 13 Nov 12:21
    #7
    Anonym (Hjälp) skrev 2018-11-13 12:12:40 följande:

    Intralipid också?


    Nej, det har jag inte testat.
  • Anonym (svårt­)
    Äldre 13 Nov 12:28
    #8
    Anonym (Trådstartare) skrev 2018-11-13 12:21:11 följande:
    Tack. Beklagar att det var svårt för dig att bli gravid. Första gången blev jag gravid naturligt på första försöket, men sen var det ett par år utan ett enda plus så fick till slut göra ivf och det är så resten av mina graviditeter blivit till. Så jag vet att det även är väldigt jobbigt när man försöker och försöker men inte ens blir gravid.
    Tack för din medkänsla. Jag har två fina barn nu, de är 11 och 13 år gamla. Jag hoppas att du får din efterlängtade lilla nu :)
Svar på tråden Hur vågar man tro att det ska gå bra efter upprepade missfall?