• Ineedyou

    Graviditetspenning

    Halloj där ute, går in i v.25 imorron, väntar mitt första barn. Min chef har hjälpt mig att skriva en graviditetspenningsansökan, jag jobbar med trappstädning ( här snackar vi i snitt ett 40 tal trappuppgångar i veckan) flytt/byggstäd, utemiljö och fönsterputsning vilket betyder att jag böjer, lyfter tungt, klättrar på stegar osv.

    Hur stor chans är det att jag får graviditetspenning? Nån som har erfarenhet?

  • Svar på tråden Graviditetspenning
  • Ebo88

    Min kompis jobbar som lokalvårdare på städ och flytt.

    När hon var gravid med sin son 2012 blev hon nekad. F.kassan tyckte inte hennes förklaring inte dög. Hon fick jobba fram till 8e månaden.

    I brevet hade hon skrivit bla hur ont hon får och att hon inte orkar etc.

    2014 när hon väntade sin flicka fick hon gå hem med grav.penning v.28.

    När hon ansökte om grav.penning då så skrev hon hur försummat jobbet blir när hon inte kan arbeta ordentligt pga sin graviditet. Hur skolan hon städade på inte blev så ren som den ska bli osv.

    Då fick hon gå hem i v.28 som sagt.

    Jag har aldrig sökt och vet inte riktigt hur det fungerar, men jag vet att min kompis inte fick när hon skrev att hon led men när jobbet led, då fick hon gå hemma.

    Hoppas det löser sig för dig, din chef har ju vart med och hjälpt dig så hoppas det går igenom gör dig!

    Mvh

  • Ineedyou

    Tack så mycket, ja f-kassan har bra konstiga regler och ibland förstår man inte hur dom tänkter.

    Ja jobbet blir ju lidande för jag kommer inte kunna utföra arbetet så som det ska göras för jag börjar redan känna av ryggen, Så jag hoppas på att slippa bråka med f-kassan för man vill ju kunna njuta av sin graviditet och inte stressa sönder.

    Mvh

  • Sjuttiosjuan

    Jag är frisör och för mig var det inga problem att få graviditetspenning på halvtid från v 30.

    Tycker absolut du borde få det, trappor är ju verkligen tungt för ryggen!

  • Kronärtskockan

    Det handlar om hur du beskriver dina arbetsuppgifter och hur graviditeten påverkar jobbet. Jag beskrev mitt väldigt noga och skrev i princip vad allt vägde som jag var tvungen att lyfta dagligen. Även stress, ingen rast, mycket spring osv. Jag fick mitt godkänt inom 12 dagar

  • Ineedyou

    Jag är ju så himla dålig på att formulera mig på papper så jag gjorde mitt bästa på att beskriva en arbetsdag & alla mina arbetsuppgifter. Håller tummarna på att det blir godkännt för annars blir det tufft! ????

  • Kronärtskockan
    Ineedyou skrev 2018-11-16 11:04:23 följande:

    Jag är ju så himla dålig på att formulera mig på papper så jag gjorde mitt bästa på att beskriva en arbetsdag & alla mina arbetsuppgifter. Håller tummarna på att det blir godkännt för annars blir det tufft! ????


    Håller tummarna! Annars får du ta till plan B = sjukskrivning!
  • Kellie13
    Ineedyou skrev 2018-11-13 14:46:14 följande:

    Halloj där ute, går in i v.25 imorron, väntar mitt första barn. Min chef har hjälpt mig att skriva en graviditetspenningsansökan, jag jobbar med trappstädning ( här snackar vi i snitt ett 40 tal trappuppgångar i veckan) flytt/byggstäd, utemiljö och fönsterputsning vilket betyder att jag böjer, lyfter tungt, klättrar på stegar osv.

    Hur stor chans är det att jag får graviditetspenning? Nån som har erfarenhet?


    ja du har inte för stora förhoppningar på att det kommer bli beviljat. Försäkringskassan har blivit så mycket hårdare! Jag jobbar som usk o när ja va gravid med dottern för 5 år sen så var det inga problem att få gravledigt men nu med sonen så beviljades det inte trots att jag hade samma jobb. Det du måste göra är att överdriva som fan! Skriv så mycket som möjligt och som sagt överdriv!
  • Kronärtskockan
    Kellie13 skrev 2018-11-17 07:20:50 följande:

    ja du har inte för stora förhoppningar på att det kommer bli beviljat. Försäkringskassan har blivit så mycket hårdare! Jag jobbar som usk o när ja va gravid med dottern för 5 år sen så var det inga problem att få gravledigt men nu med sonen så beviljades det inte trots att jag hade samma jobb. Det du måste göra är att överdriva som fan! Skriv så mycket som möjligt och som sagt överdriv!


    Tror hon redan har skickat in det och jag tror hon kommer få det beviljat. Hennes jobb är värre än mitt och jag fick mitt beviljat i somras. Annars får hon bli sjukskriven!
  • Ineedyou

    Tack för svar från er alla, ja man vet aldrig hur det kommer atr sluta.

    Fick en käftamäll i veckan då foglossning från hell kom på besök, så fick tid hos sjukgymnast i veckan. Även fast det är det sista jag vill så hoppas jag just nu på sjukskrivning, kan knappt röra på mig ????

  • Kronärtskockan
    älskarlivet81 skrev 2018-11-18 08:57:45 följande:

    Fast sjukskrivning är ju "bättre". Den får du ha fram till bf, graviditetspenning bara till 10 dagar innan bf..


    Jag var först sjukskriven, sen övergick jag till gravpenning och när gravpenningen tog slut så blev/är jag nu sjukskriven fram tills födseln
  • älskarlivet81
    Kronärtskockan skrev 2018-11-18 10:32:10 följande:

    Jag var först sjukskriven, sen övergick jag till gravpenning och när gravpenningen tog slut så blev/är jag nu sjukskriven fram tills födseln


    Aha, ja så kan man också lösa det kanske men det beror nog på vilka problem man har. Jag hade aldrig fått graviditetspenning i mitt jobb och dessutom blev jag sjukskriven i vecka 20 med första barnet och vecka 15 med andra, pga foglossning.
  • Kronärtskockan
    älskarlivet81 skrev 2018-11-18 10:49:59 följande:

    Aha, ja så kan man också lösa det kanske men det beror nog på vilka problem man har. Jag hade aldrig fått graviditetspenning i mitt jobb och dessutom blev jag sjukskriven i vecka 20 med första barnet och vecka 15 med andra, pga foglossning.


    Ja precis, det stämmer! Jag jobbar på restaurang, kände av foglossning ganska snabbt men trodde inte det kunde bli värre :-P men nu idag på bf+15 kan jag inte plocka ur diskmaskinen innan det känns som ländryggen ska gå av på mitten
  • Ineedyou

    Provade jobba idag och det gick bara inte. Sjukskrev mig själv veckan ut så får jag hoppas på det bästa sedan.

  • Kronärtskockan
    Ineedyou skrev 2018-11-19 11:44:53 följande:

    Provade jobba idag och det gick bara inte. Sjukskrev mig själv veckan ut så får jag hoppas på det bästa sedan.


    Ring och boka tid med läkare direkt. De borde verkligen inte neka dig sjukskrivning då ditt jobb kan vara direkt farligt. Det kan dessutom framkalla för tidig födsel med allt spring i trappor och allt lyftande. Om du nämner att du får sammandragningar när du arbetar kommer du nog bli sjukskriven direkt....ett tips bara!
  • Ineedyou

    Då det är första gången jag väntar barn så har jag så svårt att skilja på symtomen. Men jag antar att det är sammandragningar när magen blkr stenhård helt plötsligt, för det blir den rätt ofta...Ja jag har ochså tänkt tanken på att det kan bli tidig födsel här då det är så himla mycket trappor ????

Svar på tråden Graviditetspenning