• Ineedyou

    Graviditetspenning

    Halloj där ute, går in i v.25 imorron, väntar mitt första barn. Min chef har hjälpt mig att skriva en graviditetspenningsansökan, jag jobbar med trappstädning ( här snackar vi i snitt ett 40 tal trappuppgångar i veckan) flytt/byggstäd, utemiljö och fönsterputsning vilket betyder att jag böjer, lyfter tungt, klättrar på stegar osv.

    Hur stor chans är det att jag får graviditetspenning? Nån som har erfarenhet?

  • Svar på tråden Graviditetspenning
  • Ebo88

    Min kompis jobbar som lokalvårdare på städ och flytt.

    När hon var gravid med sin son 2012 blev hon nekad. F.kassan tyckte inte hennes förklaring inte dög. Hon fick jobba fram till 8e månaden.

    I brevet hade hon skrivit bla hur ont hon får och att hon inte orkar etc.

    2014 när hon väntade sin flicka fick hon gå hem med grav.penning v.28.

    När hon ansökte om grav.penning då så skrev hon hur försummat jobbet blir när hon inte kan arbeta ordentligt pga sin graviditet. Hur skolan hon städade på inte blev så ren som den ska bli osv.

    Då fick hon gå hem i v.28 som sagt.

    Jag har aldrig sökt och vet inte riktigt hur det fungerar, men jag vet att min kompis inte fick när hon skrev att hon led men när jobbet led, då fick hon gå hemma.

    Hoppas det löser sig för dig, din chef har ju vart med och hjälpt dig så hoppas det går igenom gör dig!

    Mvh

  • Ineedyou

    Tack så mycket, ja f-kassan har bra konstiga regler och ibland förstår man inte hur dom tänkter.

    Ja jobbet blir ju lidande för jag kommer inte kunna utföra arbetet så som det ska göras för jag börjar redan känna av ryggen, Så jag hoppas på att slippa bråka med f-kassan för man vill ju kunna njuta av sin graviditet och inte stressa sönder.

    Mvh

  • Sjuttiosjuan

    Jag är frisör och för mig var det inga problem att få graviditetspenning på halvtid från v 30.

    Tycker absolut du borde få det, trappor är ju verkligen tungt för ryggen!

  • Kronärtskockan