• Anonym (Arbetsmiljö)

Är det hård jargong på din arbetsplats?

Under mitt liv har jag upplevt /märkt att jargongen (dvs hur snacket går) tycks skilja sig mycket på olika arbetsplatser.

På vissa arbetsplatser får man nästan trippa på tå för att inte råka såra/ stöta sig med någon. På andra arbetsplatser är jargongen tuff tillochmed för garvade och erfarna personer, och där ser man vad som på andra, mjukare arbetsplatser skulle setts som kränkningar och rena elakheter, som normalt och att tonen är "rå men hjärtlig", och där får man lära sig att "tåla" lite.

Hur är era erfarenheter och tycker ni det är ok med lite tuff jargong eller slutar ni hellre på en sådan arbetsplats än tvingas stå ut med sådant?

• Svar på tråden Är det hård jargong på din arbetsplats?
  • sextiotalist
    Anonym (Arbetsmiljö) skrev 2018-11-14 11:49:43 följande:

Under mitt liv har jag upplevt /märkt att jargongen (dvs hur snacket går) tycks skilja sig mycket på olika arbetsplatser.

På vissa arbetsplatser får man nästan trippa på tå för att inte råka såra/ stöta sig med någon. På andra arbetsplatser är jargongen tuff tillochmed för garvade och erfarna personer, och där ser man vad som på andra, mjukare arbetsplatser skulle setts som kränkningar och rena elakheter, som normalt och att tonen är "rå men hjärtlig", och där får man lära sig att "tåla" lite.

Hur är era erfarenheter och tycker ni det är ok med lite tuff jargong eller slutar ni hellre på en sådan arbetsplats än tvingas stå ut med sådant?

Högt till tak, tuff vet jag inte om det är det rätta ordet, men vissa personer kan skoja rätt mycket med varandra, andra gör det inte.
    Det är inte "det här måste du tåla", det är inte heller en arbetsplats där man går på tå.

Däremot fick Metoo oss att tänka efter, för det hände nog att man passerade gränsen och kanske inte tänkte på de som kunde ta illa vid sig.

Förut kunde det var lite för många sexskämt, men de har minskat något och är inte alls på samma nivå som innan (men vi har det precis lika trevligt)
  • Anonym (Inga problem)

På min nuvarande arbetsplats är det en ganska mjuk jargong, men väl en jargong.

Har jobbat i många år med nästan eller enbart män. Säljare och fotbollsdårar med en jargong därefter och hade inga problem med det. Umgicks nästan uteslutande med killkompisar ett tag i ungdomen och det gick också finfint.

Svar på tråden Är det hård jargong på din arbetsplats?