• Gyllenstiernan

    7 år och utan kompisar

    Hej,

    Min 7-åring hade svårt att somna ikväll och vill helst få hemundervisning säger han eftersom han känner sig utanför i skolan. Han leker med många där. Ändå känner han sig ensam och saknar en kompis. Hemma är han själv och pysslar med lego eller tittar på TV. Han är högkänslig och vägrar att spela fotboll och innebandy med de andra barnen, vilket inte gör det lättare. Vi har flera gånger bett honom bjuda hem någon, men han vägrar eftersom han inte vill bli kompis med någon i klassen eller hela universum, trots att han stunden efter säger att det är en kompis han vill ha. Hjälp mig mamma, säger han, men hur kan jag hjälpa honom med detta dilemma?

  • Svar på tråden 7 år och utan kompisar
  • Mrs Moneybags

    Jag tycker ändå att ni ska bjuda hem klasskamrater lite då och då, kanske med sina mammor eller pappor så att det blir så odramatiskt som möjligt. Det är ju superviktigt att alla barn i klassen känner sig inkluderade, så prata även med läraren så att han/hon tar upp det i klassen. På många skolor har de ju att man ska bjuda in t ex ett barn till lek under en vecka och liknande initiativ. 

    Det behöver inte vara hem heller, utan ni kan bjuda något eller några barn till någon aktivitet eller utomhuslek. 

  • asdfgh

    Han kanske inte har klickat med nån i sin klass? Jag umgås med mina kollegor hela dagarna och har i de flesta fall riktigt trevligt på typ fikaraster och sånt. Att umgås på fritiden däremot? ...eh? Nej tack? De är trevliga men vi har inte tillräckligt mycket gemensamt för att jag ska vilja lägga min fritid på dem.

    Kan det inte vara samma sak för honom? Trivs han bättre med någon från nån parallellklass? 

  • Gyllenstiernan

    Tack för alla tips! Han säger att han inte trivs med någon. Han är social på skolan men en riktig ensamvarg då han är hemma. Jag har hur som helst bjudit hem en mamma till av de klasskompisar han gillar mest, som ?min? kompis. Sen kommer sonen med på köpet. Man får verkligen ta till alla trix. Phu! Förhoppningsvis får vi alla det riktigt trevligt!

  • sysop
    Gyllenstiernan skrev 2018-11-17 20:04:36 följande:

    Tack för alla tips! Han säger att han inte trivs med någon. Han är social på skolan men en riktig ensamvarg då han är hemma. Jag har hur som helst bjudit hem en mamma till av de klasskompisar han gillar mest, som ?min? kompis. Sen kommer sonen med på köpet. Man får verkligen ta till alla trix. Phu! Förhoppningsvis får vi alla det riktigt trevligt!


    Håller tummarna att det funkar bra för alla och kanske blir början på något bra.

    Bra jobbat!!
  • Bärryhosch

    Åh vad jag känner igen min son i din beskrivning. Han känner sig också utanför och ingen verkar vilja leka speciellt bara med honom på skolan och ingen hör av sig och frågar om han vill leka efter skolan. Han är heller ingen röjig fotbollskille utan mer en lugn grubblare. Han vill också ha kompisar säger han, men tar inga egna initiativ utan verkar ändå trivas rätt bra med att leka själv eller vara med oss vuxna. Vi känner att han är annorlunda än andra barn på något sätt men kan inte sätta på fingret vad det är. Hur kom ni fram till att er son är högkänslig? Vad såg ni för tecken? Jag vill gärna veta för jag funderar just nu mycket på vad som skiljer min son från andra och hur vi kan hjälpa honom.

    Jag har tyvärr inga råd att ge dig, eftersom vi är i samma sits själva. Vi har bjudit hem någon i klassen som är mer åt det lugna hållet, och det funkar ok men föräldrarna till den killen hör aldrig av sig tillbaka.

  • Gyllenstiernan

    Hej Bärryhosch,

    Googla högkänslighet och barn, eller HSP och children så får du upp massor. Som tur är är det inte en diagnos, bara ett karaktärsdrag. Men ett jobbigt karaktärsdrag när man är sju och man ska hävda sig mot de tuffa fotbollskillarna i klassen! Vårt nästa drag är nu att muta med Lego när han har lekt med några av barnen under rasten, och det gick han med på. Han gillar Lego... Förhoppningsvis öppnar det upp, för just nu är det en total låsning och han bönar och ber om att få hemundervisning. Men han är alltså inte på något sätt mobbad, bara utanför gemenskapen.

Svar på tråden 7 år och utan kompisar