• JonasSage

    Barn som dricker alkohol

    Nu är det tredje gången jag kommer på min 16 åriga dotter med att dricka alkohol på kort tid. Under hela hennes uppväxt har jag själv hålt mig ifrån alkoholen och påpekat dess negativa effekter. Nu är jag rädd för vad som kan hända henne när hon är under inflyttandet av alkohol.

    Hur hanterar ni era barn när det kommer till alkohol. 

  • Svar på tråden Barn som dricker alkohol
  • Anonym (1)

    Man vill ju förhindra men det går ju inte. Det man verkligen kan göra är att prata om hur det påverkar kroppen. Att man kan be barnet/ eller ungdomen inte dricka men händer det att man ska begränsa sig. Att om man har alkohol i kroppen så har man 100% roligare med mindre mängd än att ligga plakat i ett hörn.

    Som tjej vad som kan ske och händer alltför ofta unga tjejer som fått för mycket alkohol i sig.

    Att det är i dessa fall alltid någon som hon känner/har träffat.

    Sedan när man haft samtalet flera gånger så får man försöka ge utrymme till att det ska kunna bli bra. För dricker hon vidare, påpeka att du märker att hon inte druckit sig plakat och att du är tacksam för hon kom hem säkert.

    Att ställa till med ett h-e i diskussion gör att den dag (om det nu skulle ske) hon behöver hjälp hem inte ringer dig.

    Enkelt men samtidigt skitsvår balansgång. Lycka till.

  • Anonym (Berätta konsekvenserna)

    Berätta om konsekvenserna, berätta om vad en alkolholförgiftning är, berätta för henne att hon inte kan ställa undan sitt glas obevakat, säg åt henne att inte vistas ensam med män ute eller inne på fester, berätta för henne att se efter sina tjejkompisar. Säg till henne att hon kan ringa när som helst. Be henne hålla tider, även fast hon dricker. Fråga henne hur folk i hennes omgivning blir när de är fulla. Osv. Prata och berätta om hur hon kan undvika det du är rädd för ska hända henne. Något kanske fastnar?

    Sen är hon egentligen inget barn, hon är ungdom och snart vuxen. Det går nog inte hindra henne helt om hon inte följer regler som sätts och inte vill vara med om eventuella konsekvenser. För hårda regler kan gå åt båda håll, antingen blir det bättre eller mycket sämre.

  • Anonym (1)
    JonasSage skrev 2018-11-17 21:38:50 följande:

    ah jag pallar inte


    Är du förälder har du inget val. Bit ihop och gör ditt jobb.
Svar på tråden Barn som dricker alkohol