• Anonym (NN)

Alltid stopp i en näsborre

Finns det fler än jag som alltid har en så tilltäppt näsborre att det inte går att andas genom den? För mig är det alltid så och problemet pendlar mellan den vänstra och högra näsborren. När det väl släpper i den ena så flyttas problemet till den andra, som då blir tilltäppt. Problemet försvinner kortsiktigt när jag använder nässpray.

Kan någon kunnig förklara vad det kan bero på? Finns det något man kan göra för att bli kvitt problemet?

• Svar på tråden Alltid stopp i en näsborre
  • Aikido

Du bör nog kontakta öron-näsa-hals för det där. Som lekman kan jag bara erbjuda enklare tips som hjälpt en del. Inte helt smärtfritt och vissa komplikationer kan tillstöta.

• Anonym (Normalt)

Men det är väl så som näsan normalt ska fungera?!

• Anonym (Madde)

Du kan ha blivit beroende av nässpray.

• Anonym (V)
    Anonym (Normalt) skrev 2018-11-17 22:02:09 följande:

Japp. Det lärde jag mig helt nyligen, när jag var över fyrtio. Så jag kan tänka mig att det finns många andra som inte känner till det.
  • Anonym (Madde)
    Anonym (Normalt) skrev 2018-11-17 22:02:09 följande:

Det är inte normalt att vara täppt så man inte kan andas genom ena näsborren nej.
  • Anonym (Madde)
    Anonym (V) skrev 2018-11-17 22:09:07 följande:

Japp. Det lärde jag mig helt nyligen, när jag var över fyrtio. Så jag kan tänka mig att det finns många andra som inte känner till det.
    Ja men det märks väl under en förkylning och ska inte märkas annars. Det är inte normalt att vara täppt! Om jag nu håller för min vänstra näsborre så kan jag andas genom min högra, och håller jag för min högra så kan jag andas genom min vänstra.
  • Anonym (xyz)

Jag har samma. Jag har vant mig, så det räcker att ena näsborren funkar för att jag ska vara nöjd. Det händer att det blir lite täppt i båda, och då använder jag en nässprej med kortison. Sådan nässprej kan man använda så länge som behövs, men det tar någon dag innan den verkar fullt ut.
    När jag tar sådan nässpray brukar båda näsborrarna fungera perfekt.

Läkare säger att min nästäppa är av allergisk typ, men man har inte hittat något speciellt som jag är allergisk mot.

• Fontana

Så hade jag det länge, säkert i 30 år. Sedan märkte jag någon dag att det var borta, jag blev så förvånad att jag kunde andas genom båda näsborrarna Samtidigt. Nu har det varit så i 10 - 15 år.

Jag tog aldrig upp frågan med någon läkare, men det borde jag kanske ha gjort. Något farligt är det säkert inte, jag är 60 år nu och andas som sagt genom alla närborrar.

• FtS70

Näscykeln. Ska fungera så. De flesta av oss märker bara av det vid förkylning. Ger det dig problem kan det finnas ett underliggande problem som en allergi eller en (vasomotorisk) rinit.

Svar på tråden Alltid stopp i en näsborre