Nån som har kul tips på vad man kan laga av falukorv?
Ja, som rubriken säger:
är så trött på det gamla vanliga, är det nån som har några kul recept?
Ja, som rubriken säger:
är så trött på det gamla vanliga, är det nån som har några kul recept?
www.ica.se/FrontServlet&state=recept&receptid=3631
Lät ju gott...sök på falukorv på www.ica.se så får du upp en massa recept
tärna stek med potatis,
ungsbakad falukorv med senap och krossade tomater,
korv och stroganoff,
men det var kanske de vanliga.. gör dem i stavar istället barnen tycker det är kul med ny form...
Jag har precis gjort "Paprika-Skrumple", vet ej var receptet kommer ifran men min mamma brukade gora detta, o nu alskar min dotter det oxa:
Falukorv
Potatis
Lok
Paprika krydda
Skar loken i bitar, stek i lite margarin/olja. Skar falukorven i tarningar och stek med loken ca 5-10 minuter. Under tiden, skala o tarna potatisen, lagg i en stor gryta med mycket vatten, salt, vitpeppar o paprika krydda, hall sedan i korv+lok och lat koka haftigt i ca 30-40 min, tills potatisen e sonderkokad o soppan e lite grumlig. Det ska vara mycket paprika krydda i, for den ska bli rod soppan. Servera med knackebrod, eller brod.
Tips.....
400 g falukorv
1 rödlök
smör
2-3 tsk curry
1 burk kidneybönor, ca 400 g
1 burk majskorn, ca 340 g
1 burk hela tomater, ca 400 g
2 dl crËme fraiche
salt
Sätt ugnen på 225 grader. Skär korv, squash och tomater i skivor. Krydda grönsakerna med salt och peppar. Varva korv och grönsaker i rader på ett ugnssäkert fat. Strö över oregano. Pensla med olja blandat med vitlök. Stek i mitten av ugnen i 15-20 minuter. Servera med bröd till och en god senap, gärna fransk.
Skiva (ej helt igenom) falukorv,lägg i en ugnsform.
Lägg på riven ost
Häll på 1 frp med icas krossade tomater med chili.
Häll på 2 1/2 dl matl.grädde
Servera potatismos till.
Eller:
Gör makaronipudding med stekta korvstrimlor i.
Eller:
Gör som en makaronipudding fast byt ut makaroner mot kokt potatis.
Tackar! Nu har jag lite nytt kul att välja på!
FRÅN www.arla.se
THAISTROGANOFF
Ingredienser
4 port
400 g falukorv
1 st purjolök
3 dl Kelda kokos
3 msk tomatpuré
2 msk sweet chilisås
1 tsk salt
Gör så här
Skär korven i strimlor. Strimla purjolöken. Koka upp kokosmjölk, tomatpuré, sweet chilisås och salt i en traktörpanna. Blanda i korv och purjolök. Koka på svag värme under lock några minuter. Servera med
ris och broccoli.
SNABBA KORVGRYTAN
Ingredienser
4 port
400 g falukorv
500 g potatis
5 dl Kelda tomatsoppa
200 g frysta ärtor
1 1/2 dl Arla Köket riven ost, gratäng
Gör så här
Skala och skär potatisen i bitar. Koka den nästan mjuk i lättsaltat vatten. Skär korven i bitar. Koka upp soppan i en gryta. Lägg i korv, kokt potatis och ärtor. Låt grytan koka några minuter.Servera i djupa tallrikar och toppa med ost.
Slår ett slag för stuvade makaroner och stekt falukorv. (förlåt Ts om jag inte kom med nåt roligt förslag )
Du kanske kan göra figurer av falukorven och ha karamellfärg i makaronstuvningen, DET E ÅTTIOTAL, apropå en annan tråd!
Ha en bra dag
Två tips:
1) Det räcker med 2,5 dl Kelda kokos i Thaistroganoff
2) Det behövs absolut INTE hela 5 dl Kelda tomatsoppa i Snabba korvgrytan! Börja med 2,5-3 dl och pröva dig fram
Tryck ut med pepparkaksformar, det ÄLSKAR barnen här i alla fall.. Tänk er själva att äta "griskorv" , julgranskorv eller hjärtkorv till moset..
undra om man kan använda vegkorv till dessa recept...
biomedbonus:
Ja, det kan jag tänka mig att man kan När jag var veggie bytte jag bara ut köttet i recept mot "fuskkött" *S*