• annca

Nån som har kul tips på vad man kan laga av falukorv?

Ja, som rubriken säger:
    är så trött på det gamla vanliga, är det nån som har några kul recept?

• Svar på tråden Nån som har kul tips på vad man kan laga av falukorv?
  • HelleBelle

tärna stek med potatis,
    ungsbakad falukorv med senap och krossade tomater,
    korv och stroganoff,

men det var kanske de vanliga.. gör dem i stavar istället barnen tycker det är kul med ny form...

• luvliness

Jag har precis gjort "Paprika-Skrumple", vet ej var receptet kommer ifran men min mamma brukade gora detta, o nu alskar min dotter det oxa:

Falukorv
    Potatis
    Lok
    Paprika krydda

Skar loken i bitar, stek i lite margarin/olja. Skar falukorven i tarningar och stek med loken ca 5-10 minuter. Under tiden, skala o tarna potatisen, lagg i en stor gryta med mycket vatten, salt, vitpeppar o paprika krydda, hall sedan i korv+lok och lat koka haftigt i ca 30-40 min, tills potatisen e sonderkokad o soppan e lite grumlig. Det ska vara mycket paprika krydda i, for den ska bli rod soppan. Servera med knackebrod, eller brod.

• Safffran

Tips.....

400 g falukorv
    1 rödlök
    smör
    2-3 tsk curry
    1 burk kidneybönor, ca 400 g
    1 burk majskorn, ca 340 g
    1 burk hela tomater, ca 400 g
    2 dl crËme fraiche
    salt

Sätt ugnen på 225 grader. Skär korv, squash och tomater i skivor. Krydda grönsakerna med salt och peppar. Varva korv och grönsaker i rader på ett ugnssäkert fat. Strö över oregano. Pensla med olja blandat med vitlök. Stek i mitten av ugnen i 15-20 minuter. Servera med bröd till och en god senap, gärna fransk.

• 969803

Skiva (ej helt igenom) falukorv,lägg i en ugnsform.
    Lägg på riven ost
    Häll på 1 frp med icas krossade tomater med chili.
    Häll på 2 1/2 dl matl.grädde

Servera potatismos till.

Eller:
    Gör makaronipudding med stekta korvstrimlor i.

Eller:
    Gör som en makaronipudding fast byt ut makaroner mot kokt potatis.

• mooogn

FRÅN www.arla.se

THAISTROGANOFF

Ingredienser
    4 port
    400 g falukorv
    1 st purjolök
    3 dl Kelda kokos
    3 msk tomatpuré
    2 msk sweet chilisås
    1 tsk salt
    Gör så här
    Skär korven i strimlor. Strimla purjolöken. Koka upp kokosmjölk, tomatpuré, sweet chilisås och salt i en traktörpanna. Blanda i korv och purjolök. Koka på svag värme under lock några minuter. Servera med
    ris och broccoli.

SNABBA KORVGRYTAN

Ingredienser
    4 port
    400 g falukorv
    500 g potatis
    5 dl Kelda tomatsoppa
    200 g frysta ärtor
    1 1/2 dl Arla Köket riven ost, gratäng
    Gör så här
    Skala och skär potatisen i bitar. Koka den nästan mjuk i lättsaltat vatten. Skär korven i bitar. Koka upp soppan i en gryta. Lägg i korv, kokt potatis och ärtor. Låt grytan koka några minuter.Servera i djupa tallrikar och toppa med ost.

• ellumeah

Slår ett slag för stuvade makaroner och stekt falukorv. (förlåt Ts om jag inte kom med nåt roligt förslag )

Du kanske kan göra figurer av falukorven och ha karamellfärg i makaronstuvningen, DET E ÅTTIOTAL, apropå en annan tråd!

Ha en bra dag

• mooogn

Två tips:

1) Det räcker med 2,5 dl Kelda kokos i Thaistroganoff

2) Det behövs absolut INTE hela 5 dl Kelda tomatsoppa i Snabba korvgrytan! Börja med 2,5-3 dl och pröva dig fram

• Crispie

Tryck ut med pepparkaksformar, det ÄLSKAR barnen här i alla fall.. Tänk er själva att äta "griskorv" , julgranskorv eller hjärtkorv till moset..

• biomedbonus

undra om man kan använda vegkorv till dessa recept...

• mooogn

biomedbonus:

Ja, det kan jag tänka mig att man kan När jag var veggie bytte jag bara ut köttet i recept mot "fuskkött" *S*

Svar på tråden Nån som har kul tips på vad man kan laga av falukorv?