• Äldre 18 Nov 10:05
    1918 visningar
    3 svar
    3
    1918

    Donaxyl mot Bakteriell Vagnios

    Jag har en tid efter min förlossning fått bakteriell vagnios som jag fått Donaxyl utskrivet av läkare.

    I bipacksedeln står det ?Baserat på tidigare erfarenhet och eftersom Donaxyl verkar lokalt förväntas inga skadliga effekter på graviditet och/eller det ofödda eller ammande barnet?. Men läkaren sa att eftersom det står ?förväntas? så rekommenderade hon inte att jag tar Donaxyl samtidigt som jag ammar. Hennes rekommendation var således att jag under de här dagarna (en kur på 6 dagar som tas varje kväll) att jag ska pumpa ut all mjölk och slänga samt ge mitt barn mat i flaska istället. Jag har ju pumpat ut så jag har mjölk i frysen. Men är rädd att han inte ska vilja återgå till bröstet om han enbart får från flaska i så många dagar! Kan jag amma på som vanligt och ta Donaxyl? Låter helt knäppt att jag ska behöva pumpa ut o slänga all mjölk.

  • Svar på tråden Donaxyl mot Bakteriell Vagnios
  • Äldre 18 Nov 11:11
    #1

    Herregud vilken okunnig läkare! Ja man kan amma när man tar antibiotika! Det är inga som helst problem! Och ännu mindre när det är vaginala tabletter. Våra mammor som är inneliggande för infektioner får antibiotika rakt in i blodet och ammar utan problem.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Äldre 18 Nov 11:14
    #2

    Dekvalinium är iofs inte ett riktigt antibiotikum, men liknande. Men oavsett. Det är inga problem.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Äldre 18 Nov 11:16
    #3

    Nu syns nog inte bilden jag infogade. Men det var en printscreen från FASS i alla fall.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
Svar på tråden Donaxyl mot Bakteriell Vagnios