• Äldre 18 Nov 11:53
    869 visningar
    3 svar
    3
    869

    Uppababy Cruz

    Är det någon som har en Uppababy Cruz och kan dela med sig vad de tycker om den? Den är ganska ny i Sverige så jag har svårt att hitta mycket åsikter men tycker den verkar ha många fördelar. 

    Tycker speciellt att den stora underkorgen som tar 10 kg verkar praktisk och så är liggdelen godkänd för att sova på natten vilket skulle vara bra för övernattningsbesök hos släkt och vänner i början. Sen vill jag ha en nätt och lättkörd vagn eftersom jag bor inne i stan (och ingen bil). Och den verkar lätt att justera, vika ihop osv.

    Jag är dock lite orolig över att hjulen är så små. Bebisen kommer till våren (vår första) men det kommer ju bli vinter så småningom och även om de plogar bra här så kanske det blir svårt med snön. Plus att det är grus överallt för att motverka halkan; kanske det fastnar i hjulen... Fördelen med hjulen är förstås att de gör vagnen lättare.

    Ett uppenbart alternativ är Bugaboo Fox som är mer stabil men fortfarande liknande. Men på många sätt föredrar jag Uppababy och Bugaboo skulle bli en hel del dyrare också... 

  • Svar på tråden Uppababy Cruz
  • Äldre 19 Nov 21:28
    #1

    Hej!

    Jag har haft en Cruz, sålde den då vi fick tillökning i familjen och jag köpte en dubbelvagn. Vi använde vår vagn i ca 1 år, från att dottern var 10 månader, så enbart med sittdel.

    Fördelar:

    Jag älskade den stora varukorgen och att det mesta kan göras med en hand, som höja och sänka handtaget. Barnet sitter högt upp och har bra utsikt. Den har bra sufflett med solskydd, vändbar sittdel, vridbar bumper och lätt att fälla ihop. Sittdelen har många lägen!

    Mindre bra saker:

    Den räknas som en cityvagn, så hjulen är anpassade därefter. Det var ganska jobbigt att köra i snö och slask (bor i Göteborg, vi har mer slask än snö). Slasket och snön fastnade i framhjulen, men inte grus. Det är dessutom dålig dämpning i hjulen, barnet skakar mycket om man kör på tex kullersten eller naturstig. Jag upplevde att framhjulen vek sig ofta så jag fick köra lite bakåt, sen lite fram, sen bak igen för att hjulen skulle hamna rätt. En annan sak som jag upplevde irriterande var att suffletten gled neråt hela tiden (man kan höja och sänka den beroende på barnets längd).

    I det stora hela var jag nöjd med vagnen, hade vi behållit den hade jag reklamerat framhjulen för så ska de nog inte bete sig. I slutändan blev det det enda man tänkte på och störde sig på vagnen, men så här i efterhand var den bra. Vet dock inte om jag hade valt den från födseln, där är Vistan bättre (med tanke på hjul och dämpning).

    Lycka till med ditt val!

  • Äldre 21 Dec 13:00
    #2

    Tack för svaret. Jag har inte varit inne här på ett tag så såg det inte förrän nu. Vad du skriver om hjulen är precis det jag är rädd för. Har tänkt lite på Vistan också för jag gillar verkligen allting annat med den. Men vet inte om 65 centimeters bredd blir irriterande inne i stan... Måste bestämma mig snart iallafall så att jag kan fokusera på allting annat.

  • Äldre 21 Dec 13:01
    #3

    Valde du en Vista som syskonvagn förresten? Eller något annat?

Svar på tråden Uppababy Cruz