• Tom Araya

Hemtelefon

Vi som är lite äldre har växt upp utan mobiltelefon. Istället hade vi fast telefon i hemmet och på stan fanns det telefonkiosker.

Vi vet hur ett telejack ser ut och vad det används till. Det har varit standardutrustning i varje hem fram till rätt nyligen.

Många av oss har hållt fast vid att ha fast telefon. Jag hade det ända fram till för fyra år sedan, även om tjänsten då levererades i form av IP-telefoni ihop med internet via Bredbandsbolaget och jag använde en telefon utan sladd.

Själv är jag 70-talist, men även 80- och 90-talister borde ha viss erfarenhet och minnen av detta.

Min mamma och hennes dåvarande man skaffade en form av trådlös telefon under sina sista år i sitt radhus. De kunde användas i och i närmaste utomhusomgivningen runt huset via det fasta nätet. Men man kunde nå dem via mobiltelefonnumret som automatiskt kopplades över på hemtelefon, så de behövde bara svara på mobiltelefon om de befann sig utanför räckvidden för hemmets telefon och det fungerade även tvärt om om man ringde på hemnumret.

Idag är det allt färre som har fast telefoni i hemmet och allt fler som slutar med detta eller aldrig skaffar sig det.

Jag saknar detta och tycker fast hemtelefon har sina fördelar.
    Jag är väldigt slarvig med att ha mobiltelefon med mig precis där jag är när jag är hemma, vilket gör att jag lätt missar samtal. Hemtelefoniapparaturen är mer gjord för att höras i hela hemmet.
    Jag tycker det är lättare att hålla reda på vart man lagt telefonen, då man ofta ställer luren i den sladdkopplade laddningsenheten.
    Man slipper detta med varierande mottagningsförhållanden som kan vara så irriterande, typ om du står där så hörs du bra, men om du sitter eller ligger ner i ett annat rum så hörs man knappt och samtalet bryts.

Förr var det också en väsentlig kostnadsskillnad i att ringa med hemtelefon jämfört med mobil, där det senare var många gånger dyrare per minut.

Berätta om vilka minnen, tankar och åsikter du har.

• Svar på tråden Hemtelefon
  • Tow2Mater

Gillar fast telefon, det hors bättre, och i timslånga jobbkonferenser behover man inte oroa sig att batteriet tar slut och det är lättare att hitta mute-knappen när man måste svara på en fråga snabbt. Tycker det är omoljligt att fixa mute-funktionen snabbt på mobilen.

• cb66

Koppla din mobiltelefon till en fast lur och en extra högtalare och skruva fast den i väggen hemma.

• Physalis

Har ingen fast telefon men önskar ibland att jag hade det. Ogillar att batteriet och saldot kan ta slut på mobilen samt att den är så skör. Hade varit skönt med en backup i form av fast telefoni.

Korrekturläser som en kratta
  • cb66
    Physalis skrev 2018-11-19 11:16:03 följande:

Har ingen fast telefon men önskar ibland att jag hade det. Ogillar att batteriet och saldot kan ta slut på mobilen samt att den är så skör. Hade varit skönt med en backup i form av fast telefoni.

Jag har en gammal mobiltelefon med kontantkort som ständigt ligger på laddning i hemmet. Flyttar bara med den när vi åker till landet.

Har dessutom en gammal mobil i bilen utan simkort. Laddas alltid och 112 funkar även utan simkort.
  • K Kalle
    Tom Araya skrev 2018-11-18 22:57:17 följande:

Vi som är lite äldre har växt upp utan mobiltelefon. Istället hade vi fast telefon i hemmet och på stan fanns det telefonkiosker.

Vi vet hur ett telejack ser ut och vad det används till. Det har varit standardutrustning i varje hem fram till rätt nyligen.

Många av oss har hållt fast vid att ha fast telefon. Jag hade det ända fram till för fyra år sedan, även om tjänsten då levererades i form av IP-telefoni ihop med internet via Bredbandsbolaget och jag använde en telefon utan sladd.

Själv är jag 70-talist, men även 80- och 90-talister borde ha viss erfarenhet och minnen av detta.

Min mamma och hennes dåvarande man skaffade en form av trådlös telefon under sina sista år i sitt radhus. De kunde användas i och i närmaste utomhusomgivningen runt huset via det fasta nätet. Men man kunde nå dem via mobiltelefonnumret som automatiskt kopplades över på hemtelefon, så de behövde bara svara på mobiltelefon om de befann sig utanför räckvidden för hemmets telefon och det fungerade även tvärt om om man ringde på hemnumret.

Idag är det allt färre som har fast telefoni i hemmet och allt fler som slutar med detta eller aldrig skaffar sig det.

Jag saknar detta och tycker fast hemtelefon har sina fördelar.
    Jag är väldigt slarvig med att ha mobiltelefon med mig precis där jag är när jag är hemma, vilket gör att jag lätt missar samtal. Hemtelefoniapparaturen är mer gjord för att höras i hela hemmet.
    Jag tycker det är lättare att hålla reda på vart man lagt telefonen, då man ofta ställer luren i den sladdkopplade laddningsenheten.
    Man slipper detta med varierande mottagningsförhållanden som kan vara så irriterande, typ om du står där så hörs du bra, men om du sitter eller ligger ner i ett annat rum så hörs man knappt och samtalet bryts.

Förr var det också en väsentlig kostnadsskillnad i att ringa med hemtelefon jämfört med mobil, där det senare var många gånger dyrare per minut.

Berätta om vilka minnen, tankar och åsikter du har.

Fördelen med telefon i telefonjack (vill ha men maken vägrar pga hög kostnad) är att telefonen då funkar trots strömavbrott och trots att internet ligger nere.
  • K Kalle
    cb66 skrev 2018-11-19 11:28:12 följande:
    Jag har en gammal mobiltelefon med kontantkort som ständigt ligger på laddning i hemmet. Flyttar bara med den när vi åker till landet.

Har dessutom en gammal mobil i bilen utan simkort. Laddas alltid och 112 funkar även utan simkort.
    En sån där "dum" telefon tänker jag också skaffa. Bra just när man åker till landet. Vi har ändå usel uppkoppling där.
  • Aniiee

Ursäkta mig mun hur dålig teckning har din mobiloperatör egentligen om samtalen bryts bara du lägger dig ner? Det är ju ret fånigt.

Men, inga fasta telefoner i min närmaste familj på minst 10 år. Säkert längre på vissa håll.

I have a growing lack of disgust for you
  • Duckan
    Ursäkta mig mun hur dålig teckning har din mobiloperatör egentligen om samtalen bryts bara du lägger dig ner? Det är ju ret fånigt.

Vi har svårt att prata i mobilen i trapphuset samt i köket i vår lgh. När jag åker till Tornedalen har min telefon gått över på finska nätet även fast jag är på svenska sidan. Numer funkar nätet där dock.

Vi hade fast telefon ganska länge. Dels av gammal vana samt att vi hade porttelefonen kopplad till den. Nu kan vi inte släppa in våra gäster längre utan måste alltid ge dem koden. Inga stora problem förstås men en del saker var bättre förr
  • daljian

Är 77:a och har haft hemtelefon när jag var barn såklart både snurra och knappsats, och även när jag flyttat ut. Minns ej när den avskaffades, men inte haft det på länge nu.
    Jag minns telefonboken, både den man fick hem men även den där man skrev upp telefonnummer till vänner och bekanta. 
    Jag hade en egen, och hushållet hade en annan (där var mer jobbkontakter, hantverkare och annat).
    Jag minns att vi hade klasslista med nummer, och om något var tvunget att meddelas klassen startades en ring-kedja och varje person ansvarade för att ringa nästa på listan.

Många telefonnummer fastnade i huvudet, och är kvar än idag. Min farfar är död sen länge, men hans nummer finns kvar i huvudet tillsammans med en bunt andra nummer som inte längre går någonstans.

Plustjänsterna var bra, exvis att man kunde automatiskt ringa upp om vederbörande var upptagen för tillfället #5(?). Nummerpresentatören, vilken grej.

Fröken ur för att ställa klockan.

En del som ringde in till TV fick spela Hugo genom att trycka på knappsatsen.

Tja, det var några minnen :)

Svar på tråden Hemtelefon