• Anonym (Ts)

    Likgiltig efter abort. Vad händer?

    Undrar om någon här kan ge råd hur jag ska hantera mina känslor, eller snarare brist på känslor efter en abort..

    Bakgrundsfakta: är tillsammans med en kille. Vi har hittat varandra från första stund och älskar varandra väldigt mycket. Han är allt man kan önska! Har aldrig tidigare blivit så överöst med kärlek och omtanke som med honom. Han är lugn, snäll, god, ärlig och älskar mig mer än sitt eget liv. Han visar det med både ord och handlingar. Helt underbar med andra ord!

    Vi har båda barn sedan innan och för en tid sedan blev jag oplanerat gravid trots skydd. Två av mina barn har särskilda behov och den ena är en riktig kamp handskas med ibland. Har mina barn 80% av tiden så ganska mycket. Jag och killen är särbos men umgås väldigt mycket. Har aldrig varit osams eller bråkat om något så vi har en väldigt stabil och kärleksfull relation. Han stöttade mig i beslutet kring abort och har funnits vid min sida varje stund sedan första besöket vid kk. Han sa även innan jag hade tagit ett beslut att han kommer stötta mig oavsett vad jag väljer och det har han verkligen gjort.

    Jag hade gärna velat ha ett barn med honom, dock har jag så mycket med mina andra barn, jobb och att få vardagen att gå ihop så därför kändes abort som det enda alternativet trots att jag i hjärtat älskade den lilla bönan i min mage. Dessutom har vi inte varit tillsammans mer än knappt ett år så det var verkligen inte läge för barn just nu.

    Nu efter aborten är jag totalt likgiltig. Känner inget, gråter mycket (olikt mig) och känner mig bara trasig, halv, tom och deprimerad. Har också noterat att jag mot min vilja drar mig undan min kille. Är så rädd att mina känslor för honom tagit skada och att vår relation aldrig ska bli sig lik igen.

    Är detta normalt? Kommer det bli bättre? Kommer mina känslor komma tillbaka? Kommer vår relation någonsin att bli vad den var? Har så många frågor och inga svar. Orkar inte prata med någon heller. Ligger bara i sängen och tittar ut mot himlen och känner mig så fruktansvärt tom.. Har gjort abort en gång innan och det beslutet ifrågasatte jag aldrig och kände inte alls efteråt så som jag gör nu. Är så olycklig och skulle bli så tacksam om någon orkar dela med sig av sina tankar.

  • Svar på tråden Likgiltig efter abort. Vad händer?
  • Anonym (...)

    Jag kände som du. Gjort en abort först och det var inte så hemskt men sedan blev jag gravid igen och det var hemskt. Som du känner.

    Det gick över när jag blev gravid igen och vi behöll.

  • Anonym (Ts)
    Anonym (...) skrev 2018-11-20 13:55:16 följande:

    Jag kände som du. Gjort en abort först och det var inte så hemskt men sedan blev jag gravid igen och det var hemskt. Som du känner.

    Det gick över när jag blev gravid igen och vi behöll.


    Tack så hjärtligt för ditt svar! Är lite det som oroar mig också, att det inte kommer bli bättre innan vi bestämmer oss för att skaffa ett gemensamt barn. Och ett sådant beslut ligger ganska långt fram i tiden då vi vill bo ihop på heltid först och vara säkra på att alla barnen och allt kring familjelivet fungerar ihop även då. Hur lång tid efter aborten blev du gravid igen?
  • Anonym (...)
    Anonym (Ts) skrev 2018-11-20 14:35:30 följande:

    Tack så hjärtligt för ditt svar! Är lite det som oroar mig också, att det inte kommer bli bättre innan vi bestämmer oss för att skaffa ett gemensamt barn. Och ett sådant beslut ligger ganska långt fram i tiden då vi vill bo ihop på heltid först och vara säkra på att alla barnen och allt kring familjelivet fungerar ihop även då. Hur lång tid efter aborten blev du gravid igen?


    Bara två månader efter. Såhär i efterhand hade det varit bättre att vänta, mkt bättre. Så tycker ni tänker klokt. Men så tänkte jag inte då.

    Hur länge var det sedan du gjorde abort? Det kan ta iaf en månad att hormonerna försvinner.
  • Joycat

    Det ordnar sig med tiden! Kommunicera mkt med din kille, och gör roliga saker tillsammans, sånt som väcker positiva minnen. Och kanske prata med en kurator, det är ju en del att bearbeta och det kan verkligen hjälpa. Dels för att det är bra att prata, och också för att man liksom sänder signalen till sig själv att man vidtar mått för att må bättre.

  • Anonym (Ts)
    Anonym (...) skrev 2018-11-20 14:59:25 följande:

    Bara två månader efter. Såhär i efterhand hade det varit bättre att vänta, mkt bättre. Så tycker ni tänker klokt. Men så tänkte jag inte då.

    Hur länge var det sedan du gjorde abort? Det kan ta iaf en månad att hormonerna försvinner.


    Det känns som om man är i en stor bubbla av sorg och saknad så har förståelse för att ni valde att inte vänta längre. Med tanke på vår situation är vi tvungna att vänta en tid med gemensamma barn. Vi behöver få allt kring våra barn att fungera först så de känner sig bekväma i situationen.

    Det är bara ett par veckor sedan jag gjorde abort så antar att hormonerna spökar fortfarande. Tack för ditt svar!
  • Anonym (Ts)
    Joycat skrev 2018-11-20 18:02:19 följande:

    Det ordnar sig med tiden! Kommunicera mkt med din kille, och gör roliga saker tillsammans, sånt som väcker positiva minnen. Och kanske prata med en kurator, det är ju en del att bearbeta och det kan verkligen hjälpa. Dels för att det är bra att prata, och också för att man liksom sänder signalen till sig själv att man vidtar mått för att må bättre.


    Stort tack för att du ville dela med dig av dina tankar! Gjorde som du föreslog och har pratat med min kille. Har även kontaktat en kurator och väntar på att få en tid till henne. Har också tagit till mig rådet om att väcka positiva minnen och är inte längre så orolig som innan att vår relation ska påverkas negativt. Min kille är verkligen en underbar människa. Han har lyssnat när jag behövt prata av mig och torkat många tårar under de gångna dagarna. Tror på dina ord att det ordnar sig med tiden.
Svar på tråden Likgiltig efter abort. Vad händer?