• Intenuintesåhär

    Sömnproblem

    Hej

    Jag har en dotter på två år. Hon började förskolan för två månader sedan och det gick sämre än förväntat. Från att ha varit en utåtriktad och social prick har hon blivit orolig och klängig. Det är mest mamma, mamma, mamma hela tiden. Sitta i famnen, inte lämna oss föräldrar ur sikte osv. Det är ju inget ovanligt i sig utan tvärtom rätt vanligt om man får tro förskolelärarna rätt. De säger att det kan ta ett bra tag innan barnet kommit in i dagislivet, både fysiskt och känslomässigt. 
    Redan första veckan på märkte vi av sömnproblem. Hon hade svårt att somna och vaknade flera gånger på natten och var ledsen. Då fick hon komma upp till oss och där somnade hon om. 
    Nu somnar hon som hon ska klockan åtta men hon vaknar VARJE natt klockan tre och är vaken till halv sex. Hon försöker inte gå upp utan ligger i sängen och pratar, pillar på oss, sparkas med fötterna, drar i vårt hår och gör olika ljud. Vi säger till henne att nu är det natt och då sover man, men det hjälper ju inte. Jag blir totalt galen. vi går upp klockan kvart över sex på morgonen för att hinna till dagis och då är hon så trött att ögonen nästan faller ut eftersom hon inte sovit något. 
    Någon som upplevt detta?
    Hur bryter man det eller är det bara att vänta ut det?
    Jag är fruktansvärt trött på dagarna av de timmarna på natten jag måste ligga vaken med små fötter sparkandes i huvudet. 

Svar på tråden Sömnproblem