Astmamedicin för barn - fel dosering?
Igår fick min tvååring medicin utskrivet för sin förkylninsastma. Hon fick vidgande (Airomir 0,1 md/dos) och kortison, i form av Flutide, 125 mikrogram/dos.
När jag igår skulle hämta ut medicinerna på apoteket, fick jag inte ta ut Flutide då den dosen är från 16 år och uppåt. Idag var vi tillbaka på mottagningen för att lära oss inhalera. Jag frågade då om dosen, men sköterskan var helt säker på att den var rätt. "Man kör alltid en högre dos när man behandlar inflammationer i luftrören", sa hon och la till att det vore bra om apotekspersonalen inte la sig i.
Jag gick idag till ett annat apotek, men återigen blev det problem, trots att jag sa att mottagningen konfirmerat dosen. Tydligen har läkaren inte gjort den notering som ska göras när man skriver ut medicin i annan dos än rekommenderad. Jag fick till slut med medicinen hem, men det var på nåder.
Så klart svarar inte mottagningen, varken när apoteket eller jag ringde. Jag har försökt mejla dem, men det kan ta tid. Jag tänkte därför höra om det finns andra föräldrar till barn med förkylningsastma här? Vilken dos har era småbarn fått på Flutide? Instinktivt känner jag att jag borde lita på läkaren, men när två apotek så tydligt sagt ifrån, blir jag ändå osäker.
Hur ser andras doser ut?