• Anonym (Osäker)

Astmamedicin för barn - fel dosering?

Igår fick min tvååring medicin utskrivet för sin förkylninsastma. Hon fick vidgande (Airomir 0,1 md/dos) och kortison, i form av Flutide, 125 mikrogram/dos. 

När jag igår skulle hämta ut medicinerna på apoteket, fick jag inte ta ut Flutide då den dosen är från 16 år och uppåt. Idag var vi tillbaka på mottagningen för att lära oss inhalera. Jag frågade då om dosen, men sköterskan var helt säker på att den var rätt. "Man kör alltid en högre dos när man behandlar inflammationer i luftrören", sa hon och la till att det vore bra om apotekspersonalen inte la sig i.

Jag gick idag till ett annat apotek, men återigen blev det problem, trots att jag sa att mottagningen konfirmerat dosen. Tydligen har läkaren inte gjort den notering som ska göras när man skriver ut medicin i annan dos än rekommenderad. Jag fick till slut med medicinen hem, men det var på nåder.

Så klart svarar inte mottagningen, varken när apoteket eller jag ringde. Jag har försökt mejla dem, men det kan ta tid. Jag tänkte därför höra om det finns andra föräldrar till barn med förkylningsastma här? Vilken dos har era småbarn fått på Flutide? Instinktivt känner jag att jag borde lita på läkaren, men när två apotek så tydligt sagt ifrån, blir jag ändå osäker. 
    Hur ser andras doser ut?

• Svar på tråden Astmamedicin för barn - fel dosering?
  • legomum

Får du inte svar här så ring 1177 de har en medicingrupp som kan svara.

• Anonym (Jo)

Min son är två år och har både flutide och airomir, samma dos som du har. Han har också förkylningsastma. Vi får ge mer medicin än det du ger vid behov.

• Anonym (Osäker)

Dåså, då verkar det vara rätt. Jag ska ringa i morgon bitti igen bara för att dubbelkolla. När två apotek sa nej blev jag så klart lite nojig. Stort tack för svar!

• Tiina87
    Anonym (Osäker) skrev 2018-11-20 20:44:17 följande:

Dåså, då verkar det vara rätt. Jag ska ringa i morgon bitti igen bara för att dubbelkolla. När två apotek sa nej blev jag så klart lite nojig. Stort tack för svar!

Förvisso då är maxdosen för 1-4 år 200mcg per dygn (fördelat på två tillfällen) normala dosen. Men vid förkylningsastma brukar man sätta in högre dosering och dessutom är alöa doser individuella. Och det är något apoteket ska veta.
  • Tiina87
    Anonym (Osäker) skrev 2018-11-20 13:05:49 följande:

Igår fick min tvååring medicin utskrivet för sin förkylninsastma. Hon fick vidgande (Airomir 0,1 md/dos) och kortison, i form av Flutide, 125 mikrogram/dos. 

När jag igår skulle hämta ut medicinerna på apoteket, fick jag inte ta ut Flutide då den dosen är från 16 år och uppåt. Idag var vi tillbaka på mottagningen för att lära oss inhalera. Jag frågade då om dosen, men sköterskan var helt säker på att den var rätt. "Man kör alltid en högre dos när man behandlar inflammationer i luftrören", sa hon och la till att det vore bra om apotekspersonalen inte la sig i.

Jag gick idag till ett annat apotek, men återigen blev det problem, trots att jag sa att mottagningen konfirmerat dosen. Tydligen har läkaren inte gjort den notering som ska göras när man skriver ut medicin i annan dos än rekommenderad. Jag fick till slut med medicinen hem, men det var på nåder.

Så klart svarar inte mottagningen, varken när apoteket eller jag ringde. Jag har försökt mejla dem, men det kan ta tid. Jag tänkte därför höra om det finns andra föräldrar till barn med förkylningsastma här? Vilken dos har era småbarn fått på Flutide? Instinktivt känner jag att jag borde lita på läkaren, men när två apotek så tydligt sagt ifrån, blir jag ändå osäker. 

Hur ser andras doser ut?

Sedan är inte 125mcg/dos från 16 är utan från 4 år.
  • Anonym (Osäker)

Om hon hostar MER efter två tillfällen Airomir/Flutide, ska man ändå fortsätta?

• Anonym (Jo)
    Anonym (Osäker) skrev 2018-11-21 12:34:27 följande:

Om hon hostar MER efter två tillfällen Airomir/Flutide, ska man ändå fortsätta?

Ge lite vatten emellanåt. Börja med airomir först. Det vidgar. Sen flutide. Vet man att hon hostar av medicinen el är det en tillfällighet?

Ibland kan det vara från en viss ålder. Men barnets vikt spelar stor roll också. Min son får även molukast/singulair.
  • Anonym (Osäker)
    Anonym (Jo) skrev 2018-11-21 12:58:41 följande:
    Ge lite vatten emellanåt. Börja med airomir först. Det vidgar. Sen flutide. Vet man att hon hostar av medicinen el är det en tillfällighet?

Ibland kan det vara från en viss ålder. Men barnets vikt spelar stor roll också. Min son får även molukast/singulair.
    Vi ger Airomir först och tio minuter senare Flutide. Hon började hosta fyra timmar efter första dosen och gjorde detsamma fyra timmar efter morgondosen. På förskolan hostade hon så att hon väckte sig själv. Inga andra symptom alls. 
  • Anonym (Jo)

Hm.. håller det i sig kanske det finns ett samband. Men många astmatiker har även hosta!

• Anonym (Osäker)
    Anonym (Jo) skrev 2018-11-21 15:16:35 följande:

Hm.. håller det i sig kanske det finns ett samband. Men många astmatiker har även hosta!

Ja, det är på grund av hostan hon fått astmamediciner utskrivna. Hon har inga som helst problem med andningen, men har hostat i tre månader och har inte slutat när förkylningar gått över. Läkaren ville bryta det med kortison och vidgande, men det känns ju dumt att hon ska hosta ännu mer av det. 
Svar på tråden Astmamedicin för barn - fel dosering?