• Anonym (Elak_trend?)

Varför raljerar folk över de som gått "Livets hårda skola"?

Har märkt av en liten "trend" på sista tiden att man gärna är nedlåtande och hånfull mot folk som säger sig ha gått "Livets hårda skola", och har skrivit detta på sina facebook-sidor.

Med "Livets hårda skola" menas ju vanligtvis att man kanske levt ett hårt liv med mycket motgångar och kanske missbruk, eller att man kanske blivit mobbad och trakasserad under sin uppväxt och senare i livet, kanske har man en obotlig sjukdom eller något annat som gör att man inte kan leva samma liv som normala människor.

Vad får ni då, som raljerar och hånar dessa människor, för associationer när ni ser att de har "Livets hårda skola" som merit på sina fb-sidor?

Tycker ni att ni är förmer än dem eftersom era liv har varit bättre än deras eller är ni rentav avundsjuka för att ni haft det för lätt i livet och att det är därför ni reagerar med sarkasm och hånfullhet mot dessa?

Vad är det som klingar så fel med "Livets hårda skola"? Har inte riktigt förstått det, då jag själv har skrivit detta på min fb-sida, då jag levt ett liv i  missbruk och utanförskap.

• Svar på tråden Varför raljerar folk över de som gått "Livets hårda skola"?
  • Anonym (Biobonus)

Därför att de flesta som skriver det inte haft något särskilt hårt liv utan använder det som nån slags skojigt alternativ därför att de saknar utbildning.

Jag hoppas att ditt liv är bättre nu!

• Anonym (I)

Vad intressant att se vad människor svara på det, följer.

• Anonym (IW)

För egen del så tycker jag att det är ett väldigt töntigt och fantasilöst/ooriginellt uttryck. Har ingenting att göra med att göra narr av deras svåra uppväxt. Utan nån sorts motsvarighet till att måla klyschiga ordspråk på väggarna (ok, det är värre)

Anonym (Elak_trend?) skrev 2018-11-20 16:55:53 följande:

Har märkt av en liten "trend" på sista tiden att man gärna är nedlåtande och hånfull mot folk som säger sig ha gått "Livets hårda skola", och har skrivit detta på sina facebook-sidor.

Med "Livets hårda skola" menas ju vanligtvis att man kanske levt ett hårt liv med mycket motgångar och kanske missbruk, eller att man kanske blivit mobbad och trakasserad under sin uppväxt och senare i livet, kanske har man en obotlig sjukdom eller något annat som gör att man inte kan leva samma liv som normala människor.

Vad får ni då, som raljerar och hånar dessa människor, för associationer när ni ser att de har "Livets hårda skola" som merit på sina fb-sidor?

Tycker ni att ni är förmer än dem eftersom era liv har varit bättre än deras eller är ni rentav avundsjuka för att ni haft det för lätt i livet och att det är därför ni reagerar med sarkasm och hånfullhet mot dessa?

Vad är det som klingar så fel med "Livets hårda skola"? Har inte riktigt förstått det, då jag själv har skrivit detta på min fb-sida, då jag levt ett liv i  missbruk och utanförskap.

• Anonym (Allan)

Det är inget fel med det tycker jag. Har själv ingen utbildning. Men det är bara lökigt att hävda att man gått livets hårda skola. Säg att du saknar utbildning istället.

• Anonym (Carpe diem)

Det är lite som att tatuera ?carpe diem?. Du tar ett slitet och en smula dramatiskt uttryck i ett försök att lyfta fram hur speciell du är. Jag har aldrig raljerat över det, men tror det är anledningen till att många gör sig roliga över det.

Väldigt många har jobbiga erfarenheter bakom sig. Ett fåtal skriver om dem på fb, så din tanke om avundsjuka tycker jag du ska släppa.

• Anonym (hårt liv)

För att många som använder det gör det för att folk ska tycka synd om de. Ofta sitter de där med usel ekonomi, inget jobb, ingen utbildning och lever på bidrag. För lata för att ta tag i sitt liv.
    Jag har levt ett hårdare liv än många men inte tusan skulle jag skriva/säga att jag gått i livets hårda skola för det. Jag har mot alla odds skaffat mej en utbildning och kommit mycket längre än nån trodde och det är jag stolt över. 

• Drottningen1970

För att det är så jävla töntigt. Skrivs oftast av människor som inte uträttar något i livet IDAG utan bara tycker synd om sig själva och använder nån diffus bakgrund som ursäkt och upplever sig som missförstådda. Och ofas är det också invandrarnas fel. Tufft liv och erfarenhet av missbruk etc är väl en sak att hänvisa till när man väl gjort nåt av sitt liv trots svåra förutsättningar. Det respekterar jag men dessa definierar sig sällan heller som ?skolade? i livets hårda skola...

• sextiotalist

För att de jag vet skrivit detta som utbildning på t.ex Facebook är personer som haft det lätt i livet, de som verkligen gått den hårda vägen skriver inte det.
  • sextiotalist

För att de jag vet skrivit detta som utbildning på t.ex Facebook är personer som haft det lätt i livet, de som verkligen gått den hårda vägen skriver inte det.
  • Anonym (Guckosko)

Jag skriver vare sig om utbildning eller arbete på FB.
    De jag är vänner med där, de känner mig privat. Så vad skulle anledningen vara?

Svar på tråden Varför raljerar folk över de som gått "Livets hårda skola"?