• Anonym (Husmusen)

Hyreskontrakt

Vi bor i hyres radhus.

Nu har jag krävt att min sambo att avskriva sig från kontraktet då vi bägge 2 står på det.

Jag är trött på alla hans lögner och att han gör mig illa psykiskt och fysiskt.

Visst går det att en tar bort sig från hyreskontraktet??

Huset är dyrt men kommer lägga ut ett byte detta är en 5a och till mig och dottern räcker Der med en 3a.

• Svar på tråden Hyreskontrakt
  • Långbenopluto

Alla hyresvärdar har olika regler, så du måste höra med din. Eller kolla på deras hemsida, där står det kanske.

• Drottningen1970

Värden måste ju godkänna att du tar över kontraktet på egen hand. Inkomst motsvarande 3 ggr hyran och inga betalningsanmärkningar brukar vara vanliga krav.

• Anonym (byt till två)

Rent juridiskt kan du inte tvinga honom att avstå från kontraktet. Det är hans lägenhet precis lika mycket som din. Den är stor så ni borde kunna byta den mot två lägenheter om ni skall separera. Hur tänkte du: att han skall bli hemlös? 

Sen är det inte ens säkert att du själv får stå på kontraktet. 

• Anonym (Husmusen)
    Anonym (byt till två) skrev 2018-11-21 10:05:37 följande:

Rent juridiskt kan du inte tvinga honom att avstå från kontraktet. Det är hans lägenhet precis lika mycket som din. Den är stor så ni borde kunna byta den mot två lägenheter om ni skall separera. Hur tänkte du: att han skall bli hemlös? 

Sen är det inte ens säkert att du själv får stå på kontraktet. 

Han har annat att flytta till han blir inte bostadslös.

Han har sagt ja till att avsäga sig hyreskontraktet
  • Anonym (byt till två)
    Anonym (Husmusen) skrev 2018-11-21 13:00:57 följande:
    Han har annat att flytta till han blir inte bostadslös.
    Han har sagt ja till att avsäga sig hyreskontraktet
    Då är det enda problemet att hyresvärden skall godkänna att du tar över kontraktet helt. Har du för dålig lön kan han faktiskt säga att du inte får ta över kontraktet själv och kan kräva att du flyttar.
Svar på tråden Hyreskontrakt