• Anonym

Brev från intrum

Suck vilket misstag jag har gjort :( Fick ett brev idag om en räkning, jag helt har missat, av nån anledning, den kom ifrån intrum, och jag ringde och sa att jag betalar nu på en gång. Min fråga är, glömde att fråga dom, har jag nu fått en betalningsanmärkning?

• Svar på tråden Brev från intrum
  • Anonym

En betalningsanmärkning får man inte förrän det gått mycket längre än så. Först får du ett antal påminnelser, sen går det till inkasso och betalar du inte då kan det leda till en anmärkning. (Har för mig att det är så!)

• Anonym

säker?
    Vilket misstag, är så nervös nu, vill inte få nån anmärkning bara..

• Heisan

Betalningsanmärkning får du inte förrän du får ett utslag från kronofogdemyndigheten.

• Anonym

Thussen, intrum justitia, ett inkassobolag.

• Henax

Ingen betalningsanmärkning kan komma att bli aktuell förrän ärendet hamnar hos Kronofogdemyndigheten! Så ta det lugnt!

• Lola Jämtland

Det är ingen fara. Du får ingen anmärkning för att du missat en endaste räkning.

• Anonym

Heisan, ok, tack så mycket för att ni svara, har försökt att titta här på nätet, men hittade ingen information

• Anonym

Tack alla som har svarat, känns lite bättre nu

• Henax

Glömde ju: och innan ett ärende kommer till Kronofogden så måste man ha låtit bli att betala 1/fakturan 2/fakturapåminnelsen (eller flera) 3/fakturan när den överlåtits till inkassoföretaget.

Så ingen fara skedd!

• morriis

Kanske för närgånget men vad var det för räkning du glömde betala?
    Vi hade på något sätt glömt att betala min sambos mobilräkning. Och då fick vi hem ett brev om att om vi inte betalade nu så blev det kronofogd och hela skiten. Blev skiträdda här hemma. Men ringde dom som vi skulle betala räökningen till och dom sa att det inte var någon fara.

• Felicia6
    Ts.
    Såhär går det till

1. Du får din räkning
    2. Du får en påminnelse (lr flera lr ingen, beroende på vilket företag)
    3. Du får räkning från inkasso ( i ditt fall då intrum justitia)
    4. Du får en påminnelse från inkasso
    5. Du får brev från kronofogden som du ska skriva under o skicka in. (och från din underskrift har du fortfarande 10dagar på dig att betala räkningen. Skriver du inte under, så kommer det en till påminnelse från kronofogden, o skriver du inte under då heller så kommer det hem en delgivningsman med ett papper o tittar på då du skriver under och tar o skickar in den åt dig)

Det dröjer alltså rätt länge innan man får en betalningsanmärkning
    Trodde aldrig jag skulle få det såhär bra..
  • Anonym

Det var en sjukvårdsavgift, har aldrig någonsin haft en sån på "krita" förut.. Har alltid betalat kontant när jag har varit dit, men när jag var dit den gången, så funkade inte kortet, så jag fick lov att ta på räkning, och mitt i allt flyttade vi, och det blev strul med vår post, fast vi begärde eftersändning. Hade inte en tanke på den räkningen :_(

• Anonym

Tur att ni kunde det här nu då :)

• Princess Sparkle

Var det inkassoavgift med på fakturan?

Intrum Justitia sysslar inte bara med inkassohantering utan handhar även vanliga fakturor från andra företag.

Det finns ingen lag som säger att man får inkassokrav när man inte betalar. Vissa företag (tex CSN tror jag) skickar efter ett antal påminnelser krav från kronofogdemyndigheten. Inget inkasso däremellan alltså.

• Anonym

Får man brev från intrum så har man fått en betalningsanmärkning och man står aven med i deras tidning som jag tror kommer ut varje månad. Skulder till Intrum tas även upp i deklarationen.

• Felicia6

Anonym, det där stämmer inte.. Man MÅSTE få brev från kronofogden innan man prickas... Inget annat företag kan ge betalningsanmärkningar i sverige

Trodde aldrig jag skulle få det såhär bra..
  • Anonym

hur är det nu då? ska jag få lov o ringa..suck..har betalat den, men ändå..

• hailey

Du borde inte ha fått någon betalningsanmärkning och det kan du faktiskt ringa själv och kolla.
    Ring kreditupplysningsföretaget (vad det nu heter) så får du ett svar omedelbart.

höggravid, sängliggande och inget bättre för mig
  • Anonym

Betalningsanmärkning får man bl.a i följande fall:

- när skulden fastställs av kronofogden eller tingsrätt.
    - när kronofogden har gjort en utredningsrapport som visar att det saknas utmätningsbara tillgångar,

- när man i sitt företag har obetalda skatter och avgifter registrerade hos kronofogdemyndigheten och beloppet överstiger 100 kronor exklusive avgifter.

Svar på tråden Brev från intrum