• Anonym (Ts)

fribelopp CSN, om en tjänar över det?

Jag är förvirrad. Jag började plugga för 1 månad sedan. Jobbade deltid tidigare och fick lön förra månaden månader+CSN (bidrag och lån). Men funderar på om jag kanske inte haft rätt till det. Jag kanske har tänkt helt fel. Mitt fribelopp är 50000 kr. Trodde inte jag tjänat mer än det. Men efter skatt blev det runt 51000 kr under juni-december. Har jag då varken rätt till bidrag eller lån eller? Det är ju så lite över gränsen... Jag har inte tjänat alls mycket, känns konstigt om jag inte ska få något då. Jag får ju ingen lön för december. Jag har dock fått för september nu, sista lönen. som dock bara var på 8000 kr, så vet inte hur jag ska klara mig om jag måste betala tillbaka CSN. 

• Svar på tråden fribelopp CSN, om en tjänar över det?
  • Anonym (Ingen fara)

Fribeloppet är gränsen för när ditt studiemedel börjar minskas på grund av att du har andra inkomster. Ditt studiemedel kommer minskas, men inte med många kronor. Antingen meddelar du CSN nu och de drar av de där stackars kronorna på din utbetalning, eller så inväntar du besked när de kontrollerat din inkomst och betalar in överskjutande belopp då. Om du planerar att göra några avdrag i deklarationen så kommer den där stackars tusenlappen kanske försvinna helt?

• Anonym (Anonym)

Råkade med jobba lite för mycket. Blev återbetalningsskyldig.

• Anonym (Anonym)

Men jag tror inte de drar ditt csn för det. Prata med dom om det. Var försiktig bara med att jobba så mycket när du studerar.

• Anonym (Ts)

Jag missuppfattade. 50000 kr var inte mitt fribelopp, bara det belopp som står när en ska fylla i "mer eller mindre". trodde att det var fribeloppet. Jag räknade dock efter skatt och det ska vara före tydligen. Mitt fribelopp under juli-dec 2018 kommer jag inte över. Men förstår inte varför de ska veta för 2017 också, påverkar det vad jag får nu? 

Svar på tråden fribelopp CSN, om en tjänar över det?