• Äldre 23 Nov 00:09
    301 visningar
    6 svar
    6
    301

    Kontrakt rättigheter? - Hjälp!

    Hej jag behöver hjälp! Jag bor utomlands och först hade jag boende genom ett svenskt reseföretag. Sen valde jag att flytta därifrån och behövde hitta en person som kunde ta över mitt kontrakt. Hittade en tjej som ville ta över kontraktet, jag betalade sista hyran och sen skulle hon betala resten.

    Får sen ingen kontakt med henne och företaget hör inte heller av sig. Jag antar (dumt) att hon skrivit på kontraktet då jag fått höra från vänner som bor i området där jag bodde att hon flyttat in i min lägenhet osv. Sen över en månad senare får jag två hyror skickade till mig från företaget som hävdar att de glömt att skicka Oktober hyran till mig och säger sen att jag fortfarande är betalningsskyldig då tjejen inte signat något kontrakt för dem. Hon har alltså bott där gratis i princip. Får panik och lyckas kontakta henne genom en gemensam kompis. Vi träffas personligen och hon signar kontraktet och jag mailar in dem hennes kontrakt.

    Sen idag får jag IGEN mail om att JAG är betalningsskyldig för de inte får tag på henne än en gång. Alltså jag förstår ju strulet med att hon verkar lätt sjuk i huvudet som inte kan höra av sig men jag är ju inte del av kontraktet längre då de har hennes underskrift för kontraktet nu. Har de problem får de väl kontakta personen som tar hand om deras boenden och finns på plats där vi bor.

    Är det verkligen fortfarande jag som ska anses betala alla hyror när jag inte ens står i kontraktet längre utan det ska vara hon nu? Eller har jag helt fel? 

  • Svar på tråden Kontrakt rättigheter? - Hjälp!
  • Äldre 23 Nov 05:57
    #1
    +1

    De hyror från innan hon faktiskt signade kontraktet får du nog glatt stå för.

  • Äldre 23 Nov 07:28
    #2

    Det är du som får betala eftersom du inte kollade att hon verkligen skrev under kontraktet.

    Dyr läxa.

  • Äldre 23 Nov 07:52
    #3
    mammatill6 skrev 2018-11-23 05:57:09 följande:

    De hyror från innan hon faktiskt signade kontraktet får du nog glatt stå för.


    Jag betalade alla hyror tills hon flyttade in och olovligt bodde där utan att betala. Hon har ju nu signat kontraktet för ca 2 veckor sen och jag fick tummen upp av företaget men sen får jag mail igen att jag ändå måste betala för att hon inte svarar då är det väl ändå fel? Hon har ju tagit över kontraktet om det är signat och inskickat. Inte för att låta okänsligt men det är väl inte riktigt längre mitt problem om de inte får tag på henne. Jag gjorde min uppgift: hitta någon som kunde ta över kontraktet, det är signat. Är inte jag bortskriven??? 
  • Äldre 23 Nov 07:58
    #4
    Salmiakk skrev 2018-11-23 07:28:15 följande:

    Det är du som får betala eftersom du inte kollade att hon verkligen skrev under kontraktet.

    Dyr läxa.


    Fast efter de upplyst mig om att hon faktiskt inte signat kontraktet så letade jag ju upp henne, hon signade det, jag skickade in kontraktet och företaget gav mig tummen upp. Men nu fortsätter de att ändå hävda att jag är betalningsskyldig för att hon inte svarar? Hur är det rätt när 1. Hon olovligt bott i lägenheten sen hon skulle betalat första månaden 2. Faktiskt att hon nu skrivit på kontraktet så tekniskt sett borde jag inte ens vara indragen i detta. 

    Jag vet inte om det bara är jag som är så frustrerad med henne och företaget att jag inte kan se från några andra perspektiv eller om jag har rätt? 
  • Äldre 23 Nov 09:45
    #5

    Är det för hyror efter det datumet hon signat eller de innan? Även om hon flyttade in så är du betalningsskyldig om hon inte skrivit på. Och när hon skriver på gäller ju det från den dagen, inte månader tillbaka.

  • Anonym (E)
    Äldre 23 Nov 13:39
    #6

    De månader hon bodde där innan hon skrev på kontraktet åker du på att betala. Hon som tog över kontraktet verkar inte ha alla hästar hemma, alterntivt är hon av den sorten som helt sonika struntar i ingångna avtal och är i avsaknad av moral. Tråkigt.
    Du skriver att företaget gav tumme upp när du skickade in kontraktet som den nya hyresgästen skrivit på. Vad menar du med tumme upp?  Har du skriftligt på att de godkänt den nya hyresgästen? Och att du faktiskt inte längre är bunden till kontraktet? Muntilga avtal gäller också men kan vara oerhört svåra att bevisa.

    Du har uppfattat det som om du inte står på kontraktet längre. Då ska du kontakta uthyraren och fråga varför de skickar betalningspåminnelser till dig. En enkel orsak kan vara att de helt enkelt inte uppdaterat sitt ekonomisystem att kräva rätt person på pengarna. Eller, den där "tummen upp" som företaget gav dig inte alls betydde att den nya hyresgästen har tagit över. Ring dem. Nu.

    Jag hyrde ut min bostadsrätt under en period men gav till slut upp. Tröttnade helt på att ha med idioter att göra som inte betalar. Så jag förstår din frustration TS. Men hårda fakta och bevis är det enda som gäller.  Kör hårt och lycka till.

Svar på tråden Kontrakt rättigheter? - Hjälp!