• BahHumbug

    Hur hjälper jag min vän? (Förmyndare)

    Jag har en kompis som behöver hjälp, jag blir så ledsen när hon berättar en del saker för mig. Jag har varit i en liknande sits som hon är i och hon ber mig om råd. En del saker kan jag hjälpa med medan andra har jag ingen aning om så jag vänder mig till er kloka människor.

    Bakgrund:
    Hennes pappa gick bort en natt när han sov för cirka 2-3 år sedan. Han var frisk för övrigt. Samma sak hände min pappa för tio år sedan och det är tufft. Speciellt när man är ung och blir in kastad till olika myndigheter.

    Dessa myndigheter kan ibland gå över huvudet på folk och eftersom man inte får en bok i samband med begravningar om vad man har för rättigheter och liknande så famlar man i mörker. Min kompis har en förmyndare ( hon har sagt lite saker i förtroende och det tänker jag inte ta upp här av respekt för henne Samt så har jag inte hela bilden eller förklaring på varför så det är bättre att säga för lite)

    Denna förmyndare kör över min kompis totalt, förmyndaren ser verkligen ner på min kompis och tar egna beslut. Kompisen vill få bort förmyndaren för att få en god man. Min kompis är inte sjuk i huvudet och jag vet att hon skulle klarar sig med en god man då hon har ett starkt nät av kontakter. Dessa kontakter är bla boendestöd och liknande så hon faller inte. ( Jag hoppas att ni förstår vad jag menar)

    Kompisen gick till en jurist för att få hjälp, för att känna sig hörd. Men juristen är inte intresserad alls. Kompisen är stressad då förmyndaren vill sälja ett hus som min kompis fick ärva för att få in pengar till sig själv. Förmyndaren har även sett till att min kompis står utan pengar trots att hon vet att det ska finnas pengar på kontot. 

    Som ni kan läsa så är det en enda röra och min kompis känner att hon inte blir tagen på allvar av någon. I ett sista desperat försök så vände hon sig till tidningen men de vill inte ta upp hennes historia. Vi som är längst ner i samhället måste slå oss blodiga för att veta våra rättigheter och hur vi ska få dem.
    Jag hade en begravningsbyrå som lade krokben för mig och mina syskon och jag vet hur det känns när man måste ta reda på fakta själv.

    Önskar att jag kunde berätta mer men det är en enda röra och jag lider med min kompis som jag känt sedan högstadiet. Hon mår inte bra av detta och känner sig helt utelämnad. Jag gav henne rådet att ta upp kontakten med en ny jurist och ta upp kontakten tills hon hittar någon som tar henne på allvar. Men det kan ta tid och jag vill ge henne råd på vart hon kan vända sig mer. 

    Nej det är INTE jag som har problem med förmyndaren, vill bara förtydliga. Ibland ber en person om hjälp och folk säger på familjeliv att antingen är det TS som är "kompisen" eller att det är en trolltråd. Kan jag hjälpa folk så gör jag allt för att hjälpa dem.

    Tack för att du tog dig tid att läsa ett långt inlägg.

  • Svar på tråden Hur hjälper jag min vän? (Förmyndare)
  • mammatill6

    Saken med förmyndare är ju att man anses inte kunna klara fatta egna beslut, vid förståndshandikapp eller så. Så det kan ju vara så att din kompis helt enkelt inte förstår. Förmodligen säljs ju huset för att betala av lånen. Även om hon ärver huset så finns det lån vill ju banken ha sina pengar.

  • Anonym (?)

    Är din kompis under 18 år? Om inte så är det nog en förvaltare du menar. Vid förvaltarskap ska personen inte ha tillgång till sina konton, så det är inte konstigt att din vän inte kommer åt några pengar. Det är inte heller konstigt att förvaltaren fattar beslut som hon uppfattar över hennes huvud, det är just därför som hon fått en förvaltare, för att hon inte anses förmögen att fatta egna beslut. Förvaltarskap är en ganska hård åtgärd och antagligen finns det i grunden ett läkarintyg som säger att hon behöver förvaltare. Det hon kan göra är att begära hos överförmyndarnämnden i sin kommun att få byta förvaltare. Det är även dit hon vänder sig för att få byta från förvaltare till god man, då lär hon behöva ha fått ett läkarintyg som säger att det räcker med god man.

Svar på tråden Hur hjälper jag min vän? (Förmyndare)