• Gabbies

    Vad är nyttigt för kroppen och hur äter ni?

    Jag funderar mycket på dethär med mat och kostvanor. Jag läser mycket om det för att jag vill äta så hälsosamt som möjligt och för att min kropp ska må bra. Dock så blir man alltid så förvirrad om vad som är bra. Nu verkar det vara en växtbaserad kost. Hur tänker ni på all info ni får? Och hur lägger ni upp eran veckomatsedel?

  • Svar på tråden Vad är nyttigt för kroppen och hur äter ni?
  • Anonym (Maria)

    Jag läser, begrundar, försöker själv fundera ut vad som verkar vettigt och applicera det på vår vardag hemma, två vuxna och två barn.
    Vissa saker är rätt grundläggande, som att kroppen behöver protein, fett och kolhydrater, att det är bra med variation, att det inte är bra att äta för mycket fett och socker, att vi generellt bör minska på köttkonsumtionen ( de flesta av oss).
    Sen finns det annat som känns mer extremt och som folk gärna får hålla på med om dom vill men som jag inte är intresserad av. 

    Men vi har exempelvis försökt föra in mer grönt. Riva ner kål, morötter mm i köttfärssås och laxbiffar. Göra stroganoff på halloumi istället för på korv. Handla ännu mer efter säsong än vad vi gjort innan, vilket både minskar svinnet (om folk handlade det som det för tillfället fanns mycket av och inte bara det som man VILL ha) och så är det även bra för plånboken.

  • Anonym (Såhär)

    Jag äter i stort sett samma varje dag.

    Frukost och kvällsmat, 1 kokt ägg, 1 rågfralla med smör, ost och skinka, 1 glas apelsinjuice och1 glas mjölk.

    Mellanmål*2: En liten skål med kvarg och frusna bär.  

    Lunch och middag: c:a 200gram rött kött av något slag (nöt eller gris) ihop med c:a 100gram  potatis eller ris och lite grönsaker med dressing eller sås. Vatten till.

    Så det blir frukost-mellanmål-lunch-mellanmål-middag-kvällsmat. Det kanske låter mycket men jag tränar varje dag

  • Gabbies

    Jag har länge tänkt på det, att ha den optimala veckomatsedeln för att få i sig allt och äta typ samma sak varje vardag (lite variation på helgen kan ju vara kul)

  • Aniiee

    Jag ser tre aspekter på detta. Eller kanske ser på tre aspekter av detta. Det ena. Eller båda..... Whatever.

    Aspekt nr 1: Vad säger forskningen?
    Svaret på detta är svårt. Det är extremt svårt att forska på människor och mat eftersom olika människor behöver lite olika, reagerar lite olika, det är svårt att kontrollera vad en människa äter om man inte internerar försöksobjekten under lång tid mm. Över lag verkar dock konsensus vara: Ät varierat, håll raffinierat och processat lågt, se köttet (vilket djur det än är från) som tillbehör och ffa grönsaker och rotfrukter som huvudnumret, glöm inte att även äta bra fetter och frukt och bär är godis (på det positiva sättet alltså, inte "fy fan vad mycket socker")

    Aspekt nr 2: Må bra i kroppen.
    Bara du kan testa hur du mår kroppsligt av maten du äter. Att testa sig fram är enda sättet. Det kan ju vara lite lurigt och kan vara ett långt projekt, men det är enda sättet egentligen. Vad som är nyttigt för dig kan vara dåligt för någon annan och tvärt om.

    Aspekt nr 3: Må bra i psyket.
    En annan sak som så klart hör ihop med 2, och som behöver finna balans. Det här är en sak som jag lärde mig framför allt när min mamma var sjuk. Det är det här som är "livsglädjen" i förhållande till mat. Om man BARA äter det som mainstream kallas för nyttigt, och man aldrig äter det man själv tycker är gott, var har du då glädjen? Att bara äta samma, samma, utan att utforska något nytt, är det roligt och lustfyllt? Samtidigt kan man inte leva enbart på det allra godaste för då blir även det tråkigt och ledsamt. Det är ju av den här anledningen vi har "vardagsmat", "helgmat", "fredagsmys", "lyxmiddag" osv, osv.

    Sedan finns det så klart ännu fler aspekter, personliga, ekonomiska, sociala, kulturellla, politiska, bla, bla, bla som kan diskuteras i en halv evighet.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Gabbies
    Aniiee skrev 2018-11-23 20:33:06 följande:

    Jag ser tre aspekter på detta. Eller kanske ser på tre aspekter av detta. Det ena. Eller båda..... Whatever.

    Aspekt nr 1: Vad säger forskningen?

    Svaret på detta är svårt. Det är extremt svårt att forska på människor och mat eftersom olika människor behöver lite olika, reagerar lite olika, det är svårt att kontrollera vad en människa äter om man inte internerar försöksobjekten under lång tid mm. Över lag verkar dock konsensus vara: Ät varierat, håll raffinierat och processat lågt, se köttet (vilket djur det än är från) som tillbehör och ffa grönsaker och rotfrukter som huvudnumret, glöm inte att även äta bra fetter och frukt och bär är godis (på det positiva sättet alltså, inte "fy fan vad mycket socker")

    Aspekt nr 2: Må bra i kroppen.

    Bara du kan testa hur du mår kroppsligt av maten du äter. Att testa sig fram är enda sättet. Det kan ju vara lite lurigt och kan vara ett långt projekt, men det är enda sättet egentligen. Vad som är nyttigt för dig kan vara dåligt för någon annan och tvärt om.

    Aspekt nr 3: Må bra i psyket.

    En annan sak som så klart hör ihop med 2, och som behöver finna balans. Det här är en sak som jag lärde mig framför allt när min mamma var sjuk. Det är det här som är "livsglädjen" i förhållande till mat. Om man BARA äter det som mainstream kallas för nyttigt, och man aldrig äter det man själv tycker är gott, var har du då glädjen? Att bara äta samma, samma, utan att utforska något nytt, är det roligt och lustfyllt? Samtidigt kan man inte leva enbart på det allra godaste för då blir även det tråkigt och ledsamt. Det är ju av den här anledningen vi har "vardagsmat", "helgmat", "fredagsmys", "lyxmiddag" osv, osv.

    Sedan finns det så klart ännu fler aspekter, personliga, ekonomiska, sociala, kulturellla, politiska, bla, bla, bla som kan diskuteras i en halv evighet.


    Det var ett bra inlägg!
Svar på tråden Vad är nyttigt för kroppen och hur äter ni?