• Ejnie

Symaskiner - nån som kan komma med lite tips?

Hej på er alla begåvade FL:are!

Jag har efter mycket om och men bestämt mig (eller vi har bestämt oss ) för att köpa en symaskin istället för att låna morsans gamla Husqvarna titt som tätt.

Gjorde som jag brukar, en sökning på symaskiner och försäljning för att försöka hitta lite tips om vad man ska välja och gärna en billig leverantör (typ Pricerunner) men hittade: NADA!

Så nu vädjar jag till er - nån som kan tips om en bra maskin som lämpar sig för medelmåttig sömnad, inte för mycket broderier och liknande, men sömmar för mjuka tyger och liknande måste finnas med eftersom jag bla tänkte sy lite till Pyret...

Berätta gärna om varför maskinen är bra, ungefärligt pris eller tipsa om bra hemsidor som jämför lite olika märken och modeller så en novis i symaskinsdjungeln kan söka sig fram...

Tusen tack på förhand!

• Svar på tråden Symaskiner - nån som kan komma med lite tips?
  • Dinturiel

Brukar inte symaskinsbutikerna ha bættre begagnade symaskiner till bra priser... har før mig det. Annars kan du ju gå in och høra efter, och sen søka på typ blocket.. fast jag har bara hittat sådana dær lastgamla tramphistorier nær jag har tittat...

Har också varit på jakt efter symaskin. Men nu har jag fått ærva en gammal sak, åtminstone 30 år. Men den funkar før det jag syr.

Men det ær mitt tips ialla fall. Kan ju tala om att ska det bara vara till hemmabruk som att laga och sy lite smått, och som annars bara står, så behøver du ingen værstingmaskin med en massa digitala saker och sånt. Huvudsaken ær att den syr raksøm, zick-zack och knapphål och sånt.

Hoppas du hittar nått som itne ær før dyrt och før slitet. En sliten maskin håller inte speciellt længe...

• Salsan

Jag köpte en ny symaskin för ett halvår sedan ungefär, en Huskystar 215 från Husqvarna. Den är inte digital utan har rattar man får vrida på för att ställa in sömmar och annat. Kostade ca 3000 kr har jag för mig.

Jag är väldigt nöjd. Det är en ganska enkel symaskin utan massa finesser, utan den har det man behöver.

Här kan du läsa om min symaskin www.sy.husqvarna.se/index_centrera_java.html

• Jennie Brunflo

Jag har inget tips på en speciell modell, men jag tycker du ska satsa på Husqvarna.
    De är lätta att sköta, lätta att sy på, det finns reservdelar att köpa, det finns en serviceman i princip varenda stad, de håller för evigt, det går att sy i alla tyger.

Sedan är det väl bara att kolla på hur avancerad maskin du vill ha.

Min syster köpte en för 3000kr. Det var med knappar och några få "finsömmar" men en väldigt enkel och lättsam maskin.
    Hon är jättenöjd!

• mejram

Så lite finesser som möjligt är min devis. Allt man behöver är raksöm och sicksack. Vill man lyxa till det kan man ha knapphål och någon sorts elastisk söm också.

Mycket viktigare för mig är att maskinen är stadig och inte vandrar iväg när man syr. Därför har jag väldigt svårt för Husqvarnas nya plastmaskiner. Köp en gammal rejäl i metall utan några som helst kretskort i. Då går den att reparera i all oändlighet eftersom det bara är ren mekanik.

Själv har jag en Bernina och vill inte byta för allt smör i Småland. Står stadigt, enkelt att ställa in stygnlängd och bredd (rattar). Syr raka jämna stygn. Men bäst av allt är nog att den har knälyft - alltså att man lyfter pressarfoten med en spak vid knät och alltid har båda händerna fria - underbart! Det rekommenderas verkligen.

Ska du sy mycket i trikå och sweatshirttyger skulle jag hellre satsa på en overlockmaskin. Det är en milsvid skillnad mot att sy elastiska sömmar på en vanlig maskin. Enklare, snabbare, snyggare, ja mycket bättre.

Sammanfattning: köp en billigare begagnad "vanlig" maskin med raksöm och sicksack (gärna modell äldre) och komplettera med en overlockmaskin med minst tre trådar. En dyrare vanlig maskin kan INTE ersätta en overlockmaskin om man vill sy i trikå.

• Ejnie

TAck för alla svar!

Undrar bara - är inte overlockmaskiner svindyra? Och kan man sy annat än trikå på dem? Kan man inte bara ha en overlock iså fall?
    Berätta, har hittills använt Husqvarna från 50-talet så jag har väldigt lite koll på de moderna finesserna...

Skulle verkligen behöva en bra websida där man beskriver bra och dåliga saker på maskiner och olika funktioner och vad de är bra för - som man t.ex. kan hitta för kameror eller telefoner...

• mejram

En bättre begagnad overlock borde du kunna få för ett par tusen. Nya kostar väl allt mellan 4000 och 15 000 beroende på standard. Jag betalade 6500 för min Elna (nypris) och den har varit värd varenda öre. Den har täcksöm och kedjesöm utöver olika overlocksömmar.

Med täcksömmen syr du fållar i trikå som på t-shirts o dyl. där det syns två raksömmar på rätan och en sicksack på baksidan. (Som med en tvillingnål på vanlig maskin fast mycket smidigare). Kedjesömmen är som en vanlig raksöm på rätan - används jättemycket inom konfektion på jeans, kjolar etc. och är perfekt till gardiner och liknande där det bara är långa raka sömmar som inte behöver klyvpressas. Jag använder alltid overlocken när jag ska kasta traskanter. Blir mycket snyggare och går mycket fortare än att sicksacka.

Självklart kan du sy alla sorters tyger på overlocken. Det som kan vara klurigt är om du ska ge dig på saker som kläder med detaljer - blixtlås, fickor, stickningar. Likaså om du behöver sy riktigt starka sömmar (en bärsjal, kanske ), då behöver du den vanliga raksömsmaskinen.

Jag har aldrig sett någon sammanställning över symaskiner på nätet och i så fall är det säkert bara nya maskiner man kan hitta. Men du kan väl söka på de olika tillverkarna Bernina, Husqvarna, Pfaff, Janome, Brother, Singer, Elna etc. och se vad de själva skriver. Bäst är nog ändå att gå till någon symaskinsreparatör och prova lite olika maskiner för att se vad du gillar.

Varning bara för att lockas in i ett köp av en ny maskin med en massa dekorsömmar och digitala finesser. Totalt onödigt för normalt bruk. Satsa på begagnat. Ofta är de begagnade maskinerna knappt använda - det ska många tusen timmars sömnad till för att slita ut en gammal metallmaskin a'la 60-tal.

(Eller övertala morsan att köpa en ny maskin och ta över hennes gamla )

• Lucille

Jag köpte en ny symaskin för någon vecka sedan, en Gritzner som tillverkas av Pfaff. Eftersom jag lämnade in min gamla trotjänare Huskvarna 2000 i byte fick jag den för 2000 kr. Inte trodde jag att en symaskin från 70-talet skulle vara värd 500 kr eftersom den var i behov av MYCKET kärlek och omvårdnad. Symaskinen var på rea, 2500 kr, men ordinarie pris var 3500 kr. Jag valde den framför de billigare maskinerna eftersom den är i METALL, känns stadig och rejäl och så var sömmarna fina. Är glad över att den har elastiska sömmar och att overlocken så mycket bra ut. Att den låter och vibrerar mycket mindre än min gamla Huskvarna 2000 är ju bara vad man ska förvänta sig, den var ju så gammal.

Köp en rejäl maskin i metall så håller de längre, se bara på min maskin från 70-talet, som dessutom startade sitt liv som skolsymaskin. Att köpa begagnat kan verkligen löna sig. Jag gav 2000 kr för min begagnade symaskin någon gång i slutet av 80-talet. Den var dyr då men den höll länge (kommer säkert att säljas igen) och jag fick 25% av priset tillbaka när jag bytte in den mot den nya.

• Ejnie

Lucille,

det låter som din maskin är BÅDE vanlig och overlock?? För det låter ju himla bra att slippa flera maskiner...

• JsN

Fundera över om maskinen ska stå framme alltid eller plockas ner och upp. En tung maskin är jobbig att plocka fram ur garderoben.

Personligen är jag såld på Huskvarna (blev det i USA... *ler*)

• asakristina

Jag skulle abslout köpa en Husqvarna. De håller i evigheter och man måste absolut inte köpa finaste/dyraste modellen. Gå inte på det här med roliga broderier om det gör att maskinen blir mycket dyrare; hur ofta använder man det _egentligen_... Det räcker att den har några bra standardsömmar. Jag syr jättemycket och använder endast få av de sömmar min maskin har. Det är bra om den är lätt (snabb) att trä och att det är enkelt att byta sömmar (en knapptryckning).

• Rusty

Jag håller med mejram! Köp nåt enkelt och rejält utan kretskort. Man behöver raksöm, sicksack, knapphål och elastisk söm. Min mamma ville vara snäll och byta sin nya programmerbara historia mot min gamla skolmaskin från 70-talet men jag vägrar! Jag vill ha nåt enkelt och mekaniskt, där jag vet hur det funkar och som fabbron nere i symaskinsaffären kan laga för 250 spänn.

Jag har aldrig hört talas om kombinerade overlock och vanliga maskiner, det är ju liksom annan mekanik? Lucille kanske menade en sån där elastisk söm med "kråkspark", den liknar en overlocksöm?

/Rusty (som drömmer om en egen overlockmaskin som komplement till den gamla hederliga...)

Svar på tråden Symaskiner - nån som kan komma med lite tips?