En bättre begagnad overlock borde du kunna få för ett par tusen. Nya kostar väl allt mellan 4000 och 15 000 beroende på standard. Jag betalade 6500 för min Elna (nypris) och den har varit värd varenda öre. Den har täcksöm och kedjesöm utöver olika overlocksömmar.
Med täcksömmen syr du fållar i trikå som på t-shirts o dyl. där det syns två raksömmar på rätan och en sicksack på baksidan. (Som med en tvillingnål på vanlig maskin fast mycket smidigare). Kedjesömmen är som en vanlig raksöm på rätan - används jättemycket inom konfektion på jeans, kjolar etc. och är perfekt till gardiner och liknande där det bara är långa raka sömmar som inte behöver klyvpressas. Jag använder alltid overlocken när jag ska kasta traskanter. Blir mycket snyggare och går mycket fortare än att sicksacka.
Självklart kan du sy alla sorters tyger på overlocken. Det som kan vara klurigt är om du ska ge dig på saker som kläder med detaljer - blixtlås, fickor, stickningar. Likaså om du behöver sy riktigt starka sömmar (en bärsjal, kanske
), då behöver du den vanliga raksömsmaskinen.
Jag har aldrig sett någon sammanställning över symaskiner på nätet och i så fall är det säkert bara nya maskiner man kan hitta. Men du kan väl söka på de olika tillverkarna Bernina, Husqvarna, Pfaff, Janome, Brother, Singer, Elna etc. och se vad de själva skriver. Bäst är nog ändå att gå till någon symaskinsreparatör och prova lite olika maskiner för att se vad du gillar.
Varning bara för att lockas in i ett köp av en ny maskin med en massa dekorsömmar och digitala finesser. Totalt onödigt för normalt bruk. Satsa på begagnat. Ofta är de begagnade maskinerna knappt använda - det ska många tusen timmars sömnad till för att slita ut en gammal metallmaskin a'la 60-tal.
(Eller övertala morsan att köpa en ny maskin och ta över hennes gamla
)