• mm1122

Fysik 2

Hej! Har några fysik frågor som jag inte har någon aning om hur jag ska göra för att lösa de. Skulle varit jätte tacksam ifall någon kunde hjälpa mig!

1. Ett smalt ljusknippe träffar en glasyta (från luft) under en viss infallsvinkel. Glaset har brytningsindex 1,50. Hur påverkas riktningsändringen om glasytan täcks av ett jämntjockt skikt av en vätska med brytningsindex 1,33? Redovisa utförligt och försök också att dra en generell slutsats.

2. En rak vågfront har brutits vid gränsen mellan två medier. På ena sidan om gränsen är våglängden 5,0 cm och hastigheten 30 cm/s och på den andra sidan om gränsen är våglängden 3,0 cm. Infallsvinkeln är 35 grader. Beräkna brytningsvinkeln.

3. En 24,0 cm lång fiolsträng har grundfrekvensen 480 Hz. Vilken är frekvensen för första övertonen? 

Som sagt, de 2 första frågorna har jag ingen aning om hur jag ska gå tillväga för att lösa de. Fråga 3 har jag dock svarat med frekvens vid första överton = 480 Hz*2 = 960Hz. Känns som att jag måste räkna ut något mer än bara detta??
  • Svar på tråden Fysik 2
  • daljian

Om du berättar hur du tänker, och var du kör fast kommer säkert någon att hjälpa till. Att visa att man försökt väcker ofta medmänniskors vilja att hjälpa till. :)

• mm1122
    daljian skrev 2018-11-23 23:01:55 följande:

Om du berättar hur du tänker, och var du kör fast kommer säkert någon att hjälpa till. Att visa att man försökt väcker ofta medmänniskors vilja att hjälpa till. :)

Jag förstår det. Men grejen är att jag inte ens vet vart jag ska börja. Fråga 3 har jag dock kommit fram till så den behöver jag ingen hjälp med.
  • Tow2Mater

"Hur påverkas riktningsändringen " betyder ju att riktningen ändras. Hur ser det ut vid ett brytningsindex 1,50? Och hur ändras den om man sen minskar brytngsindex till under 1,50?

• mm1122
    Tow2Mater skrev 2018-11-24 03:47:20 följande:

"Hur påverkas riktningsändringen " betyder ju att riktningen ändras. Hur ser det ut vid ett brytningsindex 1,50? Och hur ändras den om man sen minskar brytngsindex till under 1,50?

Grejen är att jag inte vet vad infallsvinkeln är.. Så hur ska jag gå till väga för att räkna ut det?
  • Anonym (A)
    mm1122 skrev 2018-11-24 04:55:30 följande:

Grejen är att jag inte vet vad infallsvinkeln är.. Så hur ska jag gå till väga för att räkna ut det?

Grejen är väl att skillnaden är proportionell? Du behöver inte veta vinkeln för frågan är mer allmän. Bryts ljuset mer/mindre om indexet ändras?
Svar på tråden Fysik 2