• Teaandhoney

Medicin mot högt blodtryck

Min läkare bestämde sig för att vi skulle sätta in medicinering mot mitt blodtryck. Då låg mitt värde på 145/95.

Jag löste ut min medicin (felopidin, 5mg/dag). Inga biverkningar som jag märkte av.

Tog nytt tryck efter en vecka med medicin. Då hade jag 170/100 istället, alltså ännu högre.

Köpte en egen mätare på apoteket. Tog trycket tre dagar i streck med medicin, och snittet låg kring 170/100.

Testade att avstå medicin i tre dagar, varpå trycket återgick till ursprungliga 145/95.

Samtliga mätningar har jag gjort efter 20minuters vila, i sittställning som rekommenderats.

Har kontaktat läkaren igen, men fått telefontid om två veckor. Sköterskan tyckte dock jag ska fortsätta med medicinen fram till dess.

Lätt att dra slutsatsen att medicinen jag tar ökar mitt blodtryck istället för som den egentligen ska, sänka det.

Någon som har npgon tanke kring det här, eller kanske liknande erfarenhet.

• Svar på tråden Medicin mot högt blodtryck
  • 1234568
    Salmiakk skrev 2018-11-24 09:02:35 följande:

Tycker du absolut inte ska ta bort medicinen för ditt tryck är så pass högt att det kan ge skador.

Hur menar du? Trycket ökade ju MED medicin, minskade UTAN medicin. Jag tycker du kan pausa den tills du talat med läkaren. Ibland så kan det faktiskt bli så, att trycket går upp när det ska gå ner. Det blir att byta sort.

Tryck på 145/95 är inte allvarligt högt, det kan vänta ett par veckor.
Svar på tråden Medicin mot högt blodtryck