• sigger

    Sälja bostad privat, utan mäklare

    Vi funderar på att sälja vårt lantställe utan mäklare (av olika anledningar) och har satt ihop en checklista som hjälp. Hoppas att den kan vara till hjälp för andra - har vi fått med allting eller glömt något?
     
    För oss som säljer:
     
    1. Samla material till annons
    * Fotografera bostaden själv alternativt ta hjälp av en fotograf.
    * Fakta om bostaden som till exempel kvm, avgift, byggår, eventuell bostadsrättsförening osv. Försök att få med det mest relevanta i din annons och sådant som en potentiell köpare kan ha nytta av att veta.
    * Eventuell styling inför fotografering/visning.
    * Planskiss (vet ni någon leverantör som gör detta i dag?)
     
    2. Annonsering
    Lägg upp bostaden på blocket. Hemnet är endast till för mäklare. Booli kan man inte heller annonsera på. 
    Annonsera i lokaltidningen på orten där man säljer?
    Förslag på andra annonsplatser mottages gärna?
     
    3. Visning
    * Förbered visningen genom att ha undanplockat, du vill att bostaden skall kännas luftig. 
    * Ha dina bostadsfakta nära till hands och fundera igenom när ni kan tänkas ha tillträdet, pris och eventuella andra fakta kring din bostad som kan vara intresse för köparen (ex renoveringar, eventuella vattenskador mm).
     
    4. Bud
    * Om det är flera som vill köpa tar du hand om buden och bestämmer vem du vill sälja till. Finns det något budgivningssystem som någon vet om?
    Här skulle det verkligen underlätta att säkerställa att köparna är seriösa och har lånelöfte, samt identitetskontroll för att slippa oseriösa spekulanter.
     
    5. Skriv under köpeavtalet 
    Vi har hittat några mallar:
    Skicka över underskrivet kontraktet till köparen/köparna, be dom skicka över underskrivna kontrakt till dig eller se till att träffas och skriv under tillsammans. 
    Viktigt att personen du säljer till kan visa giltig ID-handling.
     
    6. Betalning
    Normalt brukar en handpenning på 10 % om avtalat belopp och överförs inom några dagar efter att kontraktet är underskrivet. Syftet med handpenningen är visa att parterna binder sig till avtalet eftersom det är en stor affär det gäller.
    I kontraktet står det vanligtvis att handpenningen skall betalas in inom 7-14 dagar vilket då är bindande för köparen att betala. 
    Du skriver själv under kontrakten och skickar in kopia av köpeavtalet till lantmäteriet tillsammans med ansökan om lagfart. Här finns mallen från Lantmäteriet: www.lantmateriet.se/globalas...er/lagfart.pdf
    Om det är en bostadsrätt behöver du söka medlemskap till föreningen, här finns en mall för det: hotpot.se/Pdf/ansokan-medlems...-mall-2013.pdf
     
    Funderingar:
    Den största risken är att köparen någon anledning inte blir beviljad sitt lån och kan betala hela beloppet. Vad händer då? Jag antar att köparen helt enkelt drar sig ur och i normalfallet blir det inga följder vid en privatförsäljning. Kan man i kontraktet skriva in angående någon form av straffavgift om det här skulle inträffa? 
    Risken med handpenningen som jag har förstått det är för köparen riskerar att säljaren är oseriös och sticker med pengarna. Några ideér på hur man kan undvika den här risken som köpare vid en privatförsäljning? Förutom att göra en kontroll av ägandeskap. Jag vet att mäklarna använder ett klientmedelskonto för att undvika den här risken. Ett alternativ som kan vara intressant är att skippa handpenning och bara föra över hela beloppet vid tillträdet?
     
    8. Tillträde
    Tillträdesdagen - slutlikviden, resterande 90 % av köpesumman överförs. Samtliga nycklas skall lämnas till köparen.
     
    Hjälp gärna till att göra tråden så komplett som möjligt kring bostadsförsäljning privat.
  • Svar på tråden Sälja bostad privat, utan mäklare
  • Anonym (xyz)

    Det är mycket att tänka på och en hel del som kan gå fel, har du funderat på att använd dig av exempelvis hemverket.se?

    Fast mäklararvode på 15000 kr känns inte så mycket vid försäljning av ett hus.

    Jag har ingen personlig erfarenhet av hemverket men det låter inte helt tokigt

  • sigger

    Det finns såklart olika dyra mäklare, men av vad jag har hör får man inte speciellt mycket hjälp för 15000 och vi känner därför att det vore intressant att testa själva.

    Finns det inga andra alternativ till hemverket? 

  • Anonym (xyz)
    sigger skrev 2018-11-26 09:38:06 följande:

    Det finns såklart olika dyra mäklare, men av vad jag har hör får man inte speciellt mycket hjälp för 15000 och vi känner därför att det vore intressant att testa själva.

    Finns det inga andra alternativ till hemverket? 


    Visst gör hela säljprocessen själv och ta sedan hjälp av en advokat för det juridiska, möjligtvis är det billigare än 15000 men jag vet inte, det går alltid att ringa och fråga
Svar på tråden Sälja bostad privat, utan mäklare