• linnea12533

    Bilbarnstol till 6 månaders bebis

    Tänkte köpa bilbarnstol nu under black weekend. Den man ska ha efter babyskyddet alltså. Läste på flera stolar och där står det att de kan användas från 9 kg. Men när väger de det egentligen?
    Vår förra dotter bytte från babyskydd till bilbarnstol redan när hon var ca 6-7 månader för hon var så lång. Men frågan är kan man byta till en stol från 9 kg redan vid den åldern?
    I övrigt, vad rekommenderar ni för stol?
    Vi vill ha en säker stol som har lång användningstid. Som de kan ha även när är rätt långa. Vår andra dotter har alltid varit längre än genomsnittet. Och vi vill ju att barnet ska kunna åka bakåtvänt i bilbarnstol så länge som möjligt.
    Fördelar och nackdelar med olika stolar tack!

  • Svar på tråden Bilbarnstol till 6 månaders bebis
  • asdfgh

    Krav för stol 2:
    Barnet ska kunna sitta själv
    Selen ska hamna närmare axeln än örat
    Selen ska gå att spänna åt tillräckligt hårt

    Axkid Minikid och Britax Maxway är bland de stolar som går att använda längst. Maxway har tyvärr lite lång sele så vår yngsta kunde inte ha den förrän runt 8-9 mån. Hos farmor har vi en Hi-Way och den passade redan vid 6 mån men är istället urvuxen nu medan barnet har en bit kvar i Maxway.

    Minikid har jag inte testat den nya modellen, den har en babydyna för att funka för kortare barn. Modellen vi har gillar jag mer än Maxway. Lättare att spänna fast och känns rejälare. Äldsta satt i den till 5 år 8 mån (drygt 120cm) och vi hoppas att även yngsta klarar sig så länge. 5 år 1 mån nu och huvudstödet är fortfarande några cm från max.

  • linnea12533
    asdfgh skrev 2018-11-26 23:15:09 följande:

    Krav för stol 2:
    Barnet ska kunna sitta själv
    Selen ska hamna närmare axeln än örat
    Selen ska gå att spänna åt tillräckligt hårt

    Axkid Minikid och Britax Maxway är bland de stolar som går att använda längst. Maxway har tyvärr lite lång sele så vår yngsta kunde inte ha den förrän runt 8-9 mån. Hos farmor har vi en Hi-Way och den passade redan vid 6 mån men är istället urvuxen nu medan barnet har en bit kvar i Maxway.

    Minikid har jag inte testat den nya modellen, den har en babydyna för att funka för kortare barn. Modellen vi har gillar jag mer än Maxway. Lättare att spänna fast och känns rejälare. Äldsta satt i den till 5 år 8 mån (drygt 120cm) och vi hoppas att även yngsta klarar sig så länge. 5 år 1 mån nu och huvudstödet är fortfarande några cm från max.


    Tack för svar!
    Det lutar åt en britax maxway för oss och då verkar ju det vara ett rätt bra val ändå.
  • LittleSunshine84

    Besafe izi plus!! Så bra på alla sätt och vis! Bäst i test flera år i rad.

    Hade jag inte gått efter säkerhet hade jag valt en stol som går att vrida 360 grader. Mkt smidigare att stoppa in och ut ur bilen :)

Svar på tråden Bilbarnstol till 6 månaders bebis