• Anonym (Laban)

Är det någon som tror på att TV-serien Det Okända är äkta?

TV-serien Det Okända som handlar om att medier besöker hus där det sägs spöka, jag tror det handlar om bedrägeri och att de utnyttjar människors tro på övernaturligt. Det är förvånande att TV4-gruppen väljer att visa det, men antagligen för att det drar tittarsiffror och ses som ren underhållning. 

Tror ni på att det är äkta, eller är det bedrägeri i form av t ex "cold reading"?

• Svar på tråden Är det någon som tror på att TV-serien Det Okända är äkta?
  • Mongoliet

Klart det är äkta.

• Pierott

Vissa av dom mediumen kan man ifrågasätta. Men tex Terry evans tror jag på alla dagar i veckan, han är den med störst träffsäkerhet när dom gör sina efterforskningar efter han besökt en plats.

• oanonym

Vad jag vet har ingen klarat av att visa upp sina förmågor under ordnade tester.

Det borde höja en varningsflagg hos folk.

Jag har dock inte sett programmet, så jag kan inte uttala mig om jus det.

• Pierott
    oanonym skrev 2018-11-25 11:43:25 följande:

Vad jag vet har ingen klarat av att visa upp sina förmågor under ordnade tester.

Det borde höja en varningsflagg hos folk.

Jag har dock inte sett programmet, så jag kan inte uttala mig om jus det.

De du tänker på är nog ett separat program (minns inte vad de heter) där dom letar nya förmågor. Bara dom som klarar vissa praktiska tester klarar det och kan ev få va med i programmet.
  • oanonym
    Pierott skrev 2018-11-25 11:47:15 följande:

De du tänker på är nog ett separat program (minns inte vad de heter) där dom letar nya förmågor. Bara dom som klarar vissa praktiska tester klarar det och kan ev få va med i programmet.

Det var inget program jag menade, det var rent allmänt.

Många har ju försökt vinna den där miljonen som James Randi Foundation lovat,men ingen har lyckats bevisa sin förmåga.

Det finns liknande organisationer i flera länder.

skepdic.com/randi.html
  • Anonym (..)

Jag vet att det är äkta pga att jag själv varit i kontakt med en av deras medium som berättade saker om mig och mitt liv samt om släktingar som han omöjligt kunnat veta

• oanonym
    Anonym (..) skrev 2018-11-25 12:00:00 följande:

Jag vet att det är äkta pga att jag själv varit i kontakt med en av deras medium som berättade saker om mig och mitt liv samt om släktingar som han omöjligt kunnat veta

Vad är det som är äkta?

Jag har sett kvinnor bli sågad mitt itu. Men jag tror inte på det för det.
  • oanonym

Varför hjälper inte dessa människor till med mordutredningar, t.ex?

De skulle ju kunna vara till väldigt stor hjälp, även om inte själva metoden skulle godtas i rätten. Polisen skulle kunna leta på rätt ställe och därigenom samla in bevis.

De kanske skulle kunna lösa Palmemordet, JFK och mycket mer.

• Anonym (Laban)
    Pierott skrev 2018-11-25 11:36:22 följande:

Vissa av dom mediumen kan man ifrågasätta. Men tex Terry evans tror jag på alla dagar i veckan, han är den med störst träffsäkerhet när dom gör sina efterforskningar efter han besökt en plats.

Terry Evans var väl han som gjorde bort sig rejält i en sittning -

• Anonym (..)
    oanonym skrev 2018-11-25 12:07:37 följande:

Varför hjälper inte dessa människor till med mordutredningar, t.ex?

De skulle ju kunna vara till väldigt stor hjälp, även om inte själva metoden skulle godtas i rätten. Polisen skulle kunna leta på rätt ställe och därigenom samla in bevis.

De kanske skulle kunna lösa Palmemordet, JFK och mycket mer.

För att många poliser inte tar hjälp av medium eller lyssnar på mediums tips. Många tror inte på det och gör heller inte ansträngningar för att undersöka
Svar på tråden Är det någon som tror på att TV-serien Det Okända är äkta?