• Anonym (Enhörning)

Färgerna stämmer inte mot min hudton?

Jag har alltid trott att jag har kall hudton. Mörkblond med guldiga toner i håret helt naturligt, blå ögon, ganska blek, ett tvättäkta skandinaviskt utseende kan man säga. Jag passar bra i pasteller, ljusrosa, mintgrönt, gult och olika blå nyanser och lavendel. Kritvitt ser jag ut som ett spöke i.

Då bör jag ha silverfärgade smycken vad jag fattar men det sticker ju ut jättemycket? Man ser silversmycken på en mils avstånd på mig medans guld smälter in. Jag har glasögon som är silverfärgade och ett annat guldfärgat par och det guldfärgade ser tusen gånger bättre ut på mig. Vad har jag för färg egentligen och vad passar jag i både gällande kläder och smycken?

• Svar på tråden Färgerna stämmer inte mot min hudton?
  • Anonym (B)

Vad har du för färg på ådrorna på handlederna?

Om de är blåa är du kall, om de är gröna är du varm och om de är någonstans mittemellan är du neutral.

Jag tycker det låter som att du har en neutral hudton och du har guldtoner i håret och passar bra i guld. Är likadan själv :) om man är neutral passar man oftast i alla möjliga färger (vitt och svart är ju som bekant inte färger).

Passar du t ex i varm smaragdgrön? Gå till en affär och leta upp två tröjor. En i en tydlig varm ton och en annan i en tydlig kall.

• Anonym (K)

Om vitt inte lyfter din hudton så tvivlar jag på att du har kall ton. Jämför med ett plagg som är mer krämvit, passar det bättre är du förmodligen varm i tonen, alternativt neutral (mitt emellan kall och varm). 

Man kan också kolla på venerna på handleden. Blå = kall, grön = varm och grönblå = neutral. 

Kolla också på vilken foundationfärg du använder, den kan ju avslöja om du valt en färg som är klassad som kall eller varm. Det är bara att googla foundationsorten + färgkarta så brukar det komma upp vilka färger som tillhör vilken hudton.

Jag har också trott länge att jag är kall. Blek, råttfärgat hår och gröna ögon. Men har senare kommit fram till att jag är neutral som lutar lite mer åt det varma hållet. Jag passar i både varma och kalla toner, beroende på vilken färg det är. Samma gäller hårfärg, passar i kalla blonda toner (absolut inte varma) och passar som brunett mer i varma toner (kallt och mörkt blir en för skarp kombination). 

Det är en hel djungel det där ;)

• Anonym (?)

Ni som har koll, är man varm eller kall om man passar i typ vinrött, mörkgrön, mörkblå, svart.

Ser hemsk ut i grå och gul och vit.

• Anonym (Enhörning)
    Anonym (B) skrev 2018-11-25 22:17:43 följande:
    Vad har du för färg på ådrorna på handlederna?
    Om de är blåa är du kall, om de är gröna är du varm och om de är någonstans mittemellan är du neutral.

Jag tycker det låter som att du har en neutral hudton och du har guldtoner i håret och passar bra i guld. Är likadan själv :) om man är neutral passar man oftast i alla möjliga färger (vitt och svart är ju som bekant inte färger).

Passar du t ex i varm smaragdgrön? Gå till en affär och leta upp två tröjor. En i en tydlig varm ton och en annan i en tydlig kall.
    Jag skulle vilja påstå att jag har blågröna ådror. Min färgblinda man säger att dom är blå men ni vet hur män är dom tittar inte så noga och fattar inte hur viktigt sånt här är så jag litar inte så mycket på hans vittnesmål. Tungan ute Jag börjar tro att jag är neutral faktiskt som du är inne på.

Just smaragdgrön har jag aldrig haft men fick en mörkare olivfärgad tröja i present som jag blev förvånad hur bra jag passade i. Royal blue eller om det heter kornblått får mina ögon att se jätteblå ut och likaså turkos och kanske speciellt då en mörkare turkos men allt i turkost är fint på mig.

Att se med ett halsband vilket som passar bäst är jättesvårt men just med glasögonen ser man lätt att jag passar bättre i guld. Vilka färger och smycken passar du bäst i som är neutral?

• Anonym (Enhörning)
    Anonym (K) skrev 2018-11-25 22:28:18 följande:
    Om vitt inte lyfter din hudton så tvivlar jag på att du har kall ton. Jämför med ett plagg som är mer krämvit, passar det bättre är du förmodligen varm i tonen, alternativt neutral (mitt emellan kall och varm). 

Man kan också kolla på venerna på handleden. Blå = kall, grön = varm och grönblå = neutral. 

Kolla också på vilken foundationfärg du använder, den kan ju avslöja om du valt en färg som är klassad som kall eller varm. Det är bara att googla foundationsorten + färgkarta så brukar det komma upp vilka färger som tillhör vilken hudton.

Jag har också trott länge att jag är kall. Blek, råttfärgat hår och gröna ögon. Men har senare kommit fram till att jag är neutral som lutar lite mer åt det varma hållet. Jag passar i både varma och kalla toner, beroende på vilken färg det är. Samma gäller hårfärg, passar i kalla blonda toner (absolut inte varma) och passar som brunett mer i varma toner (kallt och mörkt blir en för skarp kombination). 

Det är en hel djungel det där ;)
    Vitt lyfter definitivt inte min hudton utan får mig att se ut att vara svårt sjuk. Folk kommenterar hur sjuk jag ser ut i vitt- kritvitt. Krämvitt ser bättre ut på mig men är ingen större hit det heller men jag ser ju åtminstone inte döende ut i det.

Jag tror att jag är grönblå i ådrorna så då är jag neutral?

Använder Urban Decay i Light som inte är en perfekt match men duger. Visste inte att man kan googla det och färgkarta så jag ska kolla det.

Det är en djungel det har du rätt i. Är inne på att jag faktiskt är neutral som dig. Jag passar i pasteller och även mörkare djupa färger skulle det tyda på neutral också? Marinblått ser fint ut på mig men även babyrosa.  Vad använder du för färger på smycken och kläder?
  • Anonym (Enhörning)

Hallå neutrala! Vart tog ni vägen? Vill gärna veta vilka färger ni klär i. Skrattande

• Anonym (Röd)

Googla på clear spring eller bright spring, där har du neutral hudton. Annars kanske du är "soft autumn" men där brukar hudtonen vara lite varmare.

• Anonym (Enhörning)
    Anonym (Röd) skrev 2018-11-26 15:10:42 följande:
    Googla på clear spring eller bright spring, där har du neutral hudton. Annars kanske du är "soft autumn" men där brukar hudtonen vara lite varmare.
    På tal om Röd som ditt nick så fick jag ett gäng komplimanger när jag hade en klarröd tröja en gång att det passade bra med mina färger. Jag kollade snabbt på det du föreslog men ska sätta mig in i det lite mer. Jag börjar tro att jag faktiskt är neutral möjligtvis med dragning åt det varmare hållet. Tror inte längre att jag är kall som jag alltid har trott.

Tycker själv att jag passar bättre i rikare och mörkare färger än i ljusa pasteller skulle det tyda mer på neutral än kall tror ni? Tycker jag blir något blek och försvinner i för ljusa kläder.

• Anonym (Röd)

Tror att du är neutral åt det varmare hållet, "clear spring" som jag skrev innan. Det verkar stämma med hur du beskriver hårfärg och hudton m.m

Du passar bäst i medium och klara färger, inte för mörkt och inte för ljust, inte för grumligt eller blekt. Vissa pasteller passar bra, men mest på sommaren, gärna med något mörkare till.

Om du är "clear spring" så är du en av dom som även passar i svart. Många med ljusare hår brukar annars inte direkt passa i svart.

Dom som hör till "sommar", kan ha liknande hårfärg osv, men passar bättre i kalla färger och silver.

• Anonym (Röd)

cardiganempire.com/2017/08/best-worst-colors-for-spring-seasonal-color-analysis.html

Clear Spring are the highest contrast of the Springs, they have a noticeable clarity in their features.  They commonly have very bright and striking eyes that allow them to shine in colors that might overwhelm others.  They border the Winter category and can wear colors reminiscent of the intensity of the Cool & Brilliant season.

www.pinterest.se/janeleurekas/clear-spring-celebrities/

• Anonym (Enhörning)
    Anonym (Röd) skrev 2018-11-27 16:32:18 följande:
    Tror att du är neutral åt det varmare hållet, "clear spring" som jag skrev innan. Det verkar stämma med hur du beskriver hårfärg och hudton m.m

Du passar bäst i medium och klara färger, inte för mörkt och inte för ljust, inte för grumligt eller blekt. Vissa pasteller passar bra, men mest på sommaren, gärna med något mörkare till.

Om du är "clear spring" så är du en av dom som även passar i svart. Många med ljusare hår brukar annars inte direkt passa i svart.

Dom som hör till "sommar", kan ha liknande hårfärg osv, men passar bättre i kalla färger och silver.
    Anonym (Röd) skrev 2018-11-27 16:41:08 följande:
    cardiganempire.com/2017/08/best-worst-colors-...

Clear Spring are the highest contrast of the Springs, they have a noticeable clarity in their features.  They commonly have very bright and striking eyes that allow them to shine in colors that might overwhelm others.  They border the Winter category and can wear colors reminiscent of the intensity of the Cool & Brilliant season.

www.pinterest.se/janeleurekas/clear-spring-ce.../
    Tror du har helt rätt i din bedömning fast du inte har sett mig. Det känns rätt det du skriver och när jag kollar på dina länkar och googlar lite. Jag passar i svart och mellanfärger ser nog finast ut på mig och ger mig lite färg i ansikte och ögon. Blekt och vitt funkar ju inte alls det är ett som är säkert. 

Men råkar du veta om vitt guld eller rött guld passar bäst på mig?

Stort tack för ditt engagemang och länkar. Solig 
  • Anonym (K)
    Anonym (Enhörning) skrev 2018-11-25 23:23:47 följande:
    Vitt lyfter definitivt inte min hudton utan får mig att se ut att vara svårt sjuk. Folk kommenterar hur sjuk jag ser ut i vitt- kritvitt. Krämvitt ser bättre ut på mig men är ingen större hit det heller men jag ser ju åtminstone inte döende ut i det.

Jag tror att jag är grönblå i ådrorna så då är jag neutral?

Använder Urban Decay i Light som inte är en perfekt match men duger. Visste inte att man kan googla det och färgkarta så jag ska kolla det.

Det är en djungel det har du rätt i. Är inne på att jag faktiskt är neutral som dig. Jag passar i pasteller och även mörkare djupa färger skulle det tyda på neutral också? Marinblått ser fint ut på mig men även babyrosa.  Vad använder du för färger på smycken och kläder?
    Jag kan inte riktigt definiera mig inom en färgkategori, är som en blandning av alla neutrala kategorier av sommar, vinter, vår och höst. 

Passar bäst i färger som vinrött, smaragdgrön, ljusgrå, smutsrosa, petrolblå/grön, vitt, marinblå, ljuslila, olivgrön, rött. Skulle jag välja en färg som jag passar bäst i så är det petrolblå/grön.

Passar inte alls i varm beige, cerise, orange, ljusblå, gulgrön, kamel, blågrå, gul, kornblå.

Generellt så passar jag sämst i starka klara färger och ljusa kalla pasteller.
    Nu när jag är lite mörkare i håret kommer jag undan med att bära lite starkare färger än vanligt. 

När det kommer till smycken passar jag lika bra i guld och silver, brukar ta det som passar bäst till kläderna för dagen.
  • Anonym (Röd)
    Anonym (Enhörning) skrev 2018-11-27 18:26:37 följande:

Tror du har helt rätt i din bedömning fast du inte har sett mig. Det känns rätt det du skriver och när jag kollar på dina länkar och googlar lite. Jag passar i svart och mellanfärger ser nog finast ut på mig och ger mig lite färg i ansikte och ögon. Blekt och vitt funkar ju inte alls det är ett som är säkert. 

Men råkar du veta om vitt guld eller rött guld passar bäst på mig?

Stort tack för ditt engagemang och länkar.  

Vitt och gult guld tror jag passar bäst
  • Anonym (Enhörning)

Jag tog på mig en silverfärgad tröja och en guldfärgad tröja och frågade sällskapet jag hade med mig vilken som passade bäst och båda två sa den guldfärgade och jag tycker också det. Men hur vet jag från det om jag är varm eller neutral? Är jag troligtvis fortfarande Clear spring tro? Jag ska väl undvika silverfärgade kläder och smycken?

• Anonym (K)
    Anonym (Enhörning) skrev 2018-12-13 15:27:44 följande:

Jag tog på mig en silverfärgad tröja och en guldfärgad tröja och frågade sällskapet jag hade med mig vilken som passade bäst och båda två sa den guldfärgade och jag tycker också det. Men hur vet jag från det om jag är varm eller neutral? Är jag troligtvis fortfarande Clear spring tro? Jag ska väl undvika silverfärgade kläder och smycken?

Som neutral så är det svårt att säga exakt vad som passar, då det oftast beror på vilken färg och nyans. t.ex. så kan man passa mer i en kallare grön än en varmare grön, men passa bättre i en varm röd ton än en kall röd. Jämförelsevis så passar man som kall generellt bättre i nästan alla kalla toner oavsett färg och samma sak för varma. 

När det kommer till guld och silver så betyder det inte att om man passar bättre i guld så är man automatiskt varm och vice versa. Snarare så passar man som neutral i både guld och silver. Passar man lika bra i guld och silver så är man "väldigt" neutral, men om man passar lite bättre i guld så går man åt det varmare hållet (alltså neutral som lutar lite åt varm) och passar man lite bättre i silver så går man åt det kallare hållet (men som sagt fortfarande neutral. 

Det som jag själv märker som neutral är att jag sällan passar bra i de riktigt varma/kalla färgerna. Så en indikation på om du är varm eller neutral är om du passar bättre i väldigt varma toner eller om du passar bättre i mer "mellantoner" om du förstår vad jag menar?
  • Anonym (Enhörning)
    Anonym (K) skrev 2018-12-14 15:38:42 följande:
    Som neutral så är det svårt att säga exakt vad som passar, då det oftast beror på vilken färg och nyans. t.ex. så kan man passa mer i en kallare grön än en varmare grön, men passa bättre i en varm röd ton än en kall röd. Jämförelsevis så passar man som kall generellt bättre i nästan alla kalla toner oavsett färg och samma sak för varma. 

När det kommer till guld och silver så betyder det inte att om man passar bättre i guld så är man automatiskt varm och vice versa. Snarare så passar man som neutral i både guld och silver. Passar man lika bra i guld och silver så är man "väldigt" neutral, men om man passar lite bättre i guld så går man åt det varmare hållet (alltså neutral som lutar lite åt varm) och passar man lite bättre i silver så går man åt det kallare hållet (men som sagt fortfarande neutral. 

Det som jag själv märker som neutral är att jag sällan passar bra i de riktigt varma/kalla färgerna. Så en indikation på om du är varm eller neutral är om du passar bättre i väldigt varma toner eller om du passar bättre i mer "mellantoner" om du förstår vad jag menar?
    Tack för att du delar med dig av din kunskap.

Eftersom att dom sa att guldtröjan var mycket bättre än silver så antar jag att jag är neutral med dragning åt det varmare hållet. Hade på mig en mellanröd (lite ljusare och klarare än julröd) kavaj igår och fick många komplimanger för det och tydligen fick jag bra och levande färg i ansiktet av den färgen.

Jag tror jag passar bäst i mellantoner då mörklila inte är någon hit och ljus/pastell-lila är sådär på mig men mellanlila är jättefint, precis som den mellanröda igår. Det är roligt att ha kommit på vad jag passar bäst i och jag uppskattar hjälpen.
  • Anonym (K)
    Anonym (Enhörning) skrev 2018-12-16 17:32:44 följande:
    Tack för att du delar med dig av din kunskap.

Eftersom att dom sa att guldtröjan var mycket bättre än silver så antar jag att jag är neutral med dragning åt det varmare hållet. Hade på mig en mellanröd (lite ljusare och klarare än julröd) kavaj igår och fick många komplimanger för det och tydligen fick jag bra och levande färg i ansiktet av den färgen.

Jag tror jag passar bäst i mellantoner då mörklila inte är någon hit och ljus/pastell-lila är sådär på mig men mellanlila är jättefint, precis som den mellanröda igår. Det är roligt att ha kommit på vad jag passar bäst i och jag uppskattar hjälpen.
    Vad kul att du börjat hitta färger som passar! :) 

Så som du beskriver den mellanröda så låter det som än rätt varm färg. De flesta klara färger passar oftast bäst om man är varm/kall (t.ex. kornblå och cerise om man är kall och orange och gul om man är varm). 

Vill också förtydliga att när jag säger mellanfärger så menar jag inte ljusheten på färgen i fråga, utan snarare i tonerna. Milda färger som inte är så klara/starka utan lite mer dämpade/nedtonade så att säga. Gammeldagsrosa, marinblå, khakigrön, vinröd, brun och duvblå är färger som jag skulle klassa som mellanfärger.

Men som sagt så är det generellt så att neutrala passar bättre i sådana mellantoner, men det betyder inte att alla neutrala passar i det eller att neutrala inte kan passa i mer starka eller pastelliga färger såklart. Men jag känner igen mig mycket i att inte passa i färger som är alldeles för starka eller för varma alternativt kalla. Sen så skiftar det nog mycket beroende på vilken typ av neutral man är. Clear Spring passar bättre i de mer starka/klara färgerna än t.ex. en Soft Autumn.
Svar på tråden Färgerna stämmer inte mot min hudton?