• Anonym (Y)

Hur gör ni som tar metylfenditat/concerta med alkohol?

Jag har precis börjat ta det men inte med pga av adhd utan för hjärntrötthet. Min läkare sa att jag kan dricka ett glas vin. Nu ska jag på en 40-års fest och vill gärna dricka lite mer. Men det kan jag alltså inte?

• Svar på tråden Hur gör ni som tar metylfenditat/concerta med alkohol?
  • Anonym (Y)

Men om man inte tar tabletterna den dagen? Jag vet inte hur fort de går ur kroppen? känner ändå inte att medicinen hjälper riktigt.

Såg att den ha biverkningen plötslig död det är väl den jag oroar mig mest över.

• Anonym (A)

Till de patienter med adhd som tar Concerta är vi noga med att påpeka att Concerta och alkohol inte går ihop. Concerta blir ju till amfetamin i kroppen. Men, vill man festa till det så kan man hoppa över medicinen den dagen.

• Anonym (damp-bruden)

Metylfenidat har en relativt kort halveringstid (3 timmar). Topp i plasmakoncentrationen nås efter 1-2 timmar varefter den snabbt sjunker.

Concerta är en depotberedning där det verksamma ämnet är metylfenidat. Istället för en topp i plasmakoncentrationen så har man tre. Det första efter 1-2 timmar, det andra efter 6 och den sista efter 8 timmar.

• Anonym (Y)

Det är den förstnämnda jag tar.. Hur gör ni andra då när det gäller alkohol?

Svar på tråden Hur gör ni som tar metylfenditat/concerta med alkohol?