• Blomma10

    När blev ni gravida efter missfall?

    Hej! Förra veckan fick jag reda på att mitt lilla pyre i magen hade dött redan i vecka 8, fick världens smärtor och krystvärkar i fredags natt. Så ja åkte upp till gynn akuten för att ja trodde ja skulle dö av smärtan... ca 30 min senare va allt ute... nu blöder jag som en vanlig mens bara, inte mycket blod. Vet ni om detta räknas som en mens? När kan mam bli gravid igen? Fick ett missfall i v 6 2015. Och nu fick jag ett MA i v 8... jag vill så gärna ha barn!! När blev ni gravida efter ert missfall? Tacksam för alla svar!!

  • Svar på tråden När blev ni gravida efter missfall?
  • Anonym (Direkt)

    Jag blev gravid direkt efter mitt första missfall. Det slutade tyvärr även det i ett missfall. Så då väntade vi en mens innan nästa försök och blev gravid igen. Jag skulle rekommendera att vänta en mens för då har livmodern en chans att 'rensa' sig efter missfallet + att hormonerna och känslorna hinner återhämta sig lite mer.

    Svårt att säga om missfallet går att räkna som mens, men för mig kom ägglossning inte så många dagar försenat jämfört vid mens. Beror på hur länge man blöder osv.

  • Blomma10
    Anonym (Direkt) skrev 2018-11-26 20:54:13 följande:

    Jag blev gravid direkt efter mitt första missfall. Det slutade tyvärr även det i ett missfall. Så då väntade vi en mens innan nästa försök och blev gravid igen. Jag skulle rekommendera att vänta en mens för då har livmodern en chans att 'rensa' sig efter missfallet + att hormonerna och känslorna hinner återhämta sig lite mer.

    Svårt att säga om missfallet går att räkna som mens, men för mig kom ägglossning inte så många dagar försenat jämfört vid mens. Beror på hur länge man blöder osv.


    Jaha oj vad trist... men när du väntade till första mens, blev du gravid och fullföljde graviditeten ända ut eller? Jo vi hat nog planerat på att jag ska blöda ut, sen ska ja få en mens och sedan kan vi prova igen.
  • MammaPolly

    Vad jag förstått så räknas int mfblödningen som en mens... Men vad jag har hört så reglerar kroppen själv när det är lämpligt för en ny graviditet... Typ blir du gravid direkt så är kroppen redo för det, det betyder ju iof inte att det kommer gå bra heller men det känns som en bra tanke.

    Sen måste man ju känna efter så man själv är redo framförallt psykiskt.

    Jag fick mf i september och blev gravid efter en mens och fick mf igen för någon vecka sen...

    Slutade blöda för ca en vecka sen och senaste dygnen har det verkat som att jag har äl, är det möjligt?!

  • Anonym (Pip)

    Fick MA i april 2010 fick reda i vecka 16 att fotsret dött redan i vecka 8. I Juli 2010 plussade jag igen så tog 3 månader. Ville inte bli ens testa bli gravid direkt efteråt eftersom det var för mig sånt stort trauma behövde få lite tid plus jag ville se så mensen kom igång ordentligt också.

  • Anonym (Direkt)
    Blomma10 skrev 2018-11-26 21:09:45 följande:

    Jaha oj vad trist... men när du väntade till första mens, blev du gravid och fullföljde graviditeten ända ut eller? Jo vi hat nog planerat på att jag ska blöda ut, sen ska ja få en mens och sedan kan vi prova igen.


    Jag är gravid nu, och har kommit längre än vid mina två missfall. Har fått se ett levande foster på ultraljud, så jag kan inte annat än att hoppas tills jag får se den lilla på ännu ett ultraljud. Tyvärr så går man ju runt med en ständig oro pga missfallen.

    Beklagar verkligen att du måste gå igenom detta.
  • Blomma10
    Anonym (Direkt) skrev 2018-11-26 21:31:17 följande:

    Jag är gravid nu, och har kommit längre än vid mina två missfall. Har fått se ett levande foster på ultraljud, så jag kan inte annat än att hoppas tills jag får se den lilla på ännu ett ultraljud. Tyvärr så går man ju runt med en ständig oro pga missfallen.

    Beklagar verkligen att du måste gå igenom detta.


    Va kul. Grattis!! Vilken vecka? Jag fick se lilla pyret veckan innan den dog.. såg hjärtat slå fort och fint :/ men men sånt är livet.... jag är redo, men ändå inte. Ja tar de som de kommer. Lycka till med allt!!
  • Blomma10
    MammaPolly skrev 2018-11-26 21:12:32 följande:

    Vad jag förstått så räknas int mfblödningen som en mens... Men vad jag har hört så reglerar kroppen själv när det är lämpligt för en ny graviditet... Typ blir du gravid direkt så är kroppen redo för det, det betyder ju iof inte att det kommer gå bra heller men det känns som en bra tanke.

    Sen måste man ju känna efter så man själv är redo framförallt psykiskt.

    Jag fick mf i september och blev gravid efter en mens och fick mf igen för någon vecka sen...

    Slutade blöda för ca en vecka sen och senaste dygnen har det verkat som att jag har äl, är det möjligt?!


    Beklagar dina MF.... inte kul alls! Ja, alltså vi kommer ju inte skydda oss nu när jag slutat blöda heller.. men funderar på att vänta en, eller två mens cyklar. För säkerhetsskull. Psykiskt mår jag okej. Jag tog de inte så hårt.
  • Blomma10
    Anonym (Pip) skrev 2018-11-26 21:13:53 följande:

    Fick MA i april 2010 fick reda i vecka 16 att fotsret dött redan i vecka 8. I Juli 2010 plussade jag igen så tog 3 månader. Ville inte bli ens testa bli gravid direkt efteråt eftersom det var för mig sånt stort trauma behövde få lite tid plus jag ville se så mensen kom igång ordentligt också.


    Förstår de.. de är hemsk... vissa behöver bearbeta de längre än andra. Första veckan va jobbigast. Nu när jag krystat ut allt och vet att inget längre finns i min mage så mår jag på något sätt bättre... jag tog de inte så hårt.. som tur är! Min man och familj stänker mig med deras stöd.. jag längtar till att få försöka bli gravid igen. Hoppas inte de dröjer allt för länge..
  • Anonym (Direkt)
    Blomma10 skrev 2018-11-26 22:16:23 följande:

    Va kul. Grattis!! Vilken vecka? Jag fick se lilla pyret veckan innan den dog.. såg hjärtat slå fort och fint :/ men men sånt är livet.... jag är redo, men ändå inte. Ja tar de som de kommer. Lycka till med allt!!


    Tack. Jag är i vecka 12 nu. Fick missfall i vecka 6 och 9, så känns skönt att ha gått några veckor längre än så. Sen är jag såklart rädd för att den inte ska leva vid nästa ultraljud.

    Måste ha varit hemskt att se hjärtat slå och sedan få besked att den inte lever längre. Tillåt dig själv att sörja så länge det behövs. Lycka till framöver!
  • nonameleft

    Denna gång fick jag MA i slutet av maj (i vecka 8) och blev gravid igen i början av augusti, dvs drygt två månader senare. Är nu i vecka 19.

    Jag har haft ganska många missfall (och många graviditeter).

    Är 43 år gammal och har 2 barn sedan tidigare. 

    Du kan säkert bli gravid ganska snart igen men ge kroppen chans att återhämta sig.

Svar på tråden När blev ni gravida efter missfall?