• Anonym (Kaffedraken)

    Bryter ihop pga min chef!!

    Hej!

    Jag har alltid varit en person som tar mitt arbete i första hand. Jag är sällan sjuk eller ledig och arbetar alltid övertid om så önskas. MEN min chef är fruktansvärd mot mig!! Jag har fått stressutslag hela ansiktet, det ömmar i mina axlar, sömnproblem och lämnar alltid jobbet med en klump i magen.

    Jag blev handplockad av min chef för ett år sedan. Detta innebar att jag fick ett bättre jobb och tog ett kliv upp i karriärstegen. Jag har jobbat på företaget i snart 10år och är väldigt erfaren gällande det mesta. Jag har haft många olika typer av jobb och samlat på mig erfarenhet efter erfarenhet.

    Nu är det som så att ända sen dag 1 har min chef betett sig illa mot mig genom utfrysning även att hon handplockade mig. Hennes taktik är att avbryta mig om jag säger något, håna mina åsikter, misstro min kompetens men också stjäla mina idéer fast hon säger innan att dom är usla!! Jag är en väldigt glad och sprallig person som har stort kontaktnät på jobbet och många känner tillit till mig vilket leder till att jag utökar min kompetens genom att lära mig deras arbetsuppgifter också för att stötta dom vid ledighet och etc.

    Jag kan komma in på morgonen vid jobbstart och säga: godmorgon allihopa!! :) och genast börjar folk att prata med mig men hon säger inte ene godmorgon. Sen kommer nästa person och säger ?hej? och hon skiner upp och säger ?nämen godmorgon!!! :)?

    Eller när vi sitter vid fikabordet och hon ska visa något på telefonen så visar hon en och en men hoppar alltid över mig. När jag säger något till henne så tittar hon inte på mig och svarar mumlande, helst så svarar hon inte alls utan börjar prata med någon annan.

    När en kollega berömmer mig för att jag är duktig och alltid ställer upp så tittar hon åt sidan och frågar personen om något helt annat.

    Hon vill att system jag har tagit fram och äger personligen ska skrivas över på någon annan för hon förlitar sig inte på att jag kan mina egna skapade projekt?!????

    Den enda gången hon pratar med mig är när jag har gjort något mindre bra som inte ens brukar vara så dåligt som hon får det att låta. När hon går tidigare från jobbet kan hon säga ?Jag finns på telefonen om det är något? till mina kollegor men inte mig!!

    Alla fick en inbjudan till julbord via mail förutom jag för hon ?glömde? mig.

    När jag säger ?hejdå? så får jag aldrig ett hejdå tillbaka.

    Det sjukaste är att hon pratar gott om mig till andra chefer och pratar med mig när andra chefer är nära men så fort dom går så är jag luft igen.

    Hon vill alltid att jag skall va inne på övertid och fixa alls grisjobb som ingen annan kan fixa men jag har aldrig fått ett tack utan får frågan istället ?jobbade du bara 11h????

    När hon hade varit på ullared så frågade jag om hon hittat något fint och då sa hon kort och ögonkontakt mot väggen ?nä?. Sen frågar min kollega samma och då pratar hon med henne vad hon handlat under hela lunchen.

    Mina kollegor märker av detta och dom brukar pika min chef att jag pratar med henne eller att hon glömmer visa/säga saker till mig. Dom ser att jag mår dåligt och dom blir obekväma själva. En kollega ifrågasatte en gång och då blev hon också ignorerad av chefen i en vecka. Jag har varit utfryst i ett år nu och jag mår så dåligt psykiskt att jag inte är samma människa på jobbet längre och mitt självförtroende är på botten. Jag har alltid varit säker i mig själv gällande jobbet och har gjort allt för att prestera men hur mycket jag än gör det så får jag bara höra hur mycket bättre det kunde vara.

    Jag är så ledsen för jag vill inte byta jobb eller arbetskamrater. Utan min chef så skulle jag ha ett drömjobb. Finns det någon som varit med om detta? Hur hanterar man dessa människor som utför denna härskarteknik? Jag har försökt att prata med henne men då sa hon att hon är gjord av is och skrattade mig i ansiktet.

    För övrigt är jag också tjej och 13år yngre än henne om det skall spela roll. Snälla, tipsa mig om vad som helst. Allt uppskattas! Mår så dåligt att jag tappar håret!!

  • Svar på tråden Bryter ihop pga min chef!!
  • Anonym (Kaffedraken)

    Låter helt galet. Vill hon inte lyssna på dig får du gå förbi henne. 
    Prata med hennes chef, HR-avdelningen eller möjligtvis facket och be dem om hjälp. Förklara att du trivs med jobb och kollegor, men att relationen med din chef får dig att vilja se dig om efter annat.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Finns det ingen personalansvarig du kan vända dig till? Jag skulle leta efter annat jobb ärligt talat tror det är svårt att få chefen att ändra sitt beteende. Hon verkar vara en mobbare

  • Anonym (Kaffedraken)

    I såna här lägen går man till positionen ovanför chefen, men se till att du verkligen har bevis och vittnen som kan tala för dig,  för om chefen blir inkallad på samtal kommer denne förstås säga att du överdriver, har missförstått osv. 

    Får du tillfälle skulle du kunna rakt ut fråga "varför befordrade du mig för ett år sen, när du uppenbarligen inte litar på mig, inte tror att jag kan mina egna projekt, inte ens vill säga hej på morgonen eller hejdå när vi slutar? Har du mig bara som "slask", den som får ta allt när alla andra är sjuka osv. (spela gärna in samtalet om det kommer fram något) 

    Och, kanske också börja fundera på att söka andra jobb? Om du är så bra på det du gör och är omtyckt av kollegor borde det inte vara så svårt att hitta ett annat jobb? 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag har det ungefär likadant på mitt jobb. Jag jobbar tillsammans med flera höga chefer fast jag inte är chef själv. Jag är, eller snarare har varit, en glad och sprallig, ambitiös person precis som du, men i jantelagens land och på detta jobb, har jag fått lära mig att om man visar framfötterna, då får man bara skit tillbaka. Det är speciellt en kvinna i gruppen som inte kan tåla mig. Hon är precis som din chef mot mig. Jag tror att både hon, och din chef, är oerhört osäkra, svaga människor, såna som mår bra av att trycka ner andra och speciellt sådana som du och jag, som i grund och botten är starka människor med mycket livsglädje. Tyvärr har åren på detta jobb tärt på mig. Jag känner mig inte längre som en stark och glad människa. Jag har sökt jobb för att fly från detta jobb som sakta men säkert stryper all form av livsglädje och jag kommit på flera intervjuer, men där går jag inte vidare. De märker väl att jag mår dåligt på intervjun. Det finns heller inte många jobb där jag bor inom det yrke jag är utbildad till. Känner mig så låst. Nu kom hela detta inlägg att handla om mig men allt bubblade upp till ytan när jag läste ditt inlägg. Du kan vara säker på att din chef är en osäker, svag människa som är avundsjuk på dig för att du är en stark och omtyckt person och vad du än gör så kommer hon inte att ändra inställning till dig. Går det att byta jobb inom arbetsplatsen så att du får en ny chef? Annars råder jag dig att byta jobb om du kan och att vara väldigt kort och undvikande mot chefen så länge du är kvar.

    Jag har testat allt genom åren (slicka röv, sätta hårt mot hårt, prata med chefen (som för övrigt har starka drag av narcissism och bryr sig inte alls om min situation), men inget hjälper och den enda utväg jag ser är att sluta, men det tar emot om man inte har ett nytt jobb på g.

Svar på tråden Bryter ihop pga min chef!!