• XsofieX

    15 och gravid

    Hej jag är 15 år och har varit tillsammans med min kille i 2 månader men vi har känt varandra i 4/5 månader. Men nu är de så här att vi hade sex 2 gånger där han råka komma uppe i mig och vi tänkte aja de händer väl inget, men några dagar efter fick jag precis som mens värk men sen gick de över men ibland så svider de i underlivet någon som vet vad det beror på? Men i allafall jag tog ett graviditetstest men de va negativt och nu väntar vi bara på min mens som jag ska ha om 8 dagar så vi ser om jag är gravid eller inte. Men tänk nu om jag är gravid vad ska man göra och va ska jag säga till mina föräldrar. Min kille är 16 och jag 15.

  • Svar på tråden 15 och gravid
  • Anonym (G)

    Om du är gravid är det bra om du upptäcker det så snart det går. Om du är gravid så bör du boka tid för abort. Ungdomsmottagningen kan hjälpa dig. Berätta för dina föräldrar om du vill, men du måste inte.

  • Anonym (XxX)

    Vänta ett par dagar till och gör ett test till. Är du gravid så bestämmer du om du vill behålla eller göra abort. Är du mogen nog för att ha sex så är du mogen nog att fatta ett vettigt beslut.

    Är du inte gravid så börja skydda dig för sjutton. Han "råkade komma i dig", alltså körde ni utan skydd? Avbrutet samlag är INTE skydd. Skaffa vettigt preventivmedel om du nu känner dig mogen nog för sex.

  • Anonym (qaz)
    Anonym (XxX) skrev 2018-11-28 17:34:17 följande:

    Vänta ett par dagar till och gör ett test till. Är du gravid så bestämmer du om du vill behålla eller göra abort. Är du mogen nog för att ha sex så är du mogen nog att fatta ett vettigt beslut.

    Är du inte gravid så börja skydda dig för sjutton. Han "råkade komma i dig", alltså körde ni utan skydd? Avbrutet samlag är INTE skydd. Skaffa vettigt preventivmedel om du nu känner dig mogen nog för sex.


    Nej nej nej!
    Att "vara mogen nog för att ha sex" har inget med att barn har sex.

    Ts är ett barn, uppmuntra inte henna att inte överväga abort!
  • Anonym (XxX)
    Anonym (qaz) skrev 2018-11-28 17:37:27 följande:
    Nej nej nej!
    Att "vara mogen nog för att ha sex" har inget med att barn har sex.

    Ts är ett barn, uppmuntra inte henna att inte överväga abort!
    Jag tänkte först skriva "Du är 15 och absolut inte mogen för barn. Är du gravid så hoppas jag att du gör abort." ...men har fått liknande kommentarer anmälda tidigare så jag tänkte formulera mig lite trevligare den här gången. Tycker absolut inte att barn ska ha barn.
  • XsofieX

    XxX tycker du är lite elak de finns faktiskt många 15 16 åriga tjejer som klarat av att få barn och gjort de jätte bra och de handlar om att vara mogen eller inte. Sen att vi inte använde skyd ja så klart ångrar vi de jätte mycket men de har inte med att gör om man är mogen eller inte.

  • Anonym (qaz)
    XsofieX skrev 2018-11-28 17:56:35 följande:

    XxX tycker du är lite elak de finns faktiskt många 15 16 åriga tjejer som klarat av att få barn och gjort de jätte bra och de handlar om att vara mogen eller inte. Sen att vi inte använde skyd ja så klart ångrar vi de jätte mycket men de har inte med att gör om man är mogen eller inte.


    Ett 15-årigt barn är aldrig mogen nog att bli förälder.

    Det finns inte många barn som lyckats ta hand om sina barn utan sina föräldrars hjälp.
    Vill din mamma bli extramamma åt ditt eventuella barn?

    Jag hade då inte startat om med bebis om min då 15-åring blivit gravid. Då var jag redan 50+ och klar med småbarn sedan länge.
  • Anonym (H)
    XsofieX skrev 2018-11-28 17:56:35 följande:

    XxX tycker du är lite elak de finns faktiskt många 15 16 åriga tjejer som klarat av att få barn och gjort de jätte bra och de handlar om att vara mogen eller inte. Sen att vi inte använde skyd ja så klart ångrar vi de jätte mycket men de har inte med att gör om man är mogen eller inte.


    Nej det gör det inte. Det finns inte en enda 15-åring i världen som är mogen nog att bli förälder vad du än tror. Det kommer du förstå när du blir vuxen. Förstör inte ditt liv.
  • XsofieX

    Det är väldigt elakt att skriva förstör inte ditt liv.

    Och jag vet att om jag nu är gravid så kommer min mamma vara där till 100% men kommer vilja göra allt själv för väljer man få barn så ska man själv ta han om barnet, och vet hur de är att få barn tidigt då min äldre syster har två barn och har varit med henne hella resan.

    Tänkt bara skriva här för att få råd och tips men det funka tydligen inte utan istället fick man hat av 2 gamla kvinnor som säker inte ens själv har barn..,

  • Anonym (qaz)
    XsofieX skrev 2018-11-28 18:28:08 följande:

    Det är väldigt elakt att skriva förstör inte ditt liv.

    Och jag vet att om jag nu är gravid så kommer min mamma vara där till 100% men kommer vilja göra allt själv för väljer man få barn så ska man själv ta han om barnet, och vet hur de är att få barn tidigt då min äldre syster har två barn och har varit med henne hella resan.

    Tänkt bara skriva här för att få råd och tips men det funka tydligen inte utan istället fick man hat av 2 gamla kvinnor som säker inte ens själv har barn..,


    Jag hoppas att d inte är gravid och önskar dig lycka till.
    Har du pratat med din mamma om detta, så du verkligen vet att hon ställer upp?
    Eller tar du det för givet?

    Vi hatar inte dig. Vi vill bara att du ska få vara barn och sedan långsamt, långsamt bli vuxen. Och en dag, när du är mogen för det, få barn.
  • Jessi 71

    Hej ?

    Läste din insändare och du ville ha lite råd. Så tänkte skriva vad jag hade gjort och om du var min dotter. Har själv 3 tjejer. Vänta lite med att göra test igen . Om det har visat negativt nu så brukar det stämma. Men eftersom du är lite orolig så kan mensen utebli några dar till och så brukar det oftast bli när kroppen blir lite orolig. Men jag kan ju ha fel . Skulle det sedan inte komma igång så tycker jag att du ska ta ett nytt test. Skulle det visa positivt så bör du ringa till ungdomsmottagning och beställa tid för undersökning. När jag blev gravid med min första så var jag jättenervös hur jag skulle tala om för min mamma. Jag var då 18 år. Så jag frågade henne lite lätt vilken tid öppnar läkarmottagningar på morgonen? Eftersom hon visste att jag inte var sjuk så frågade hon :Är du med barn?. Ja sa jag då. Jag trodde hon skulle bli arg för att jag var så ung men själklart var hon inte det utan stöttade mig i stället. Jag ångrar inte att jag var ung men skulle någon av mina andra döttrar vara i din ålder så skulle jag säga att du får tänka över hur du vill göra men det är inte bara en gullig baby. Utan det är mycket ansvar och man blir låst och kan inte bara gå ifrån eller lämna tillbaka . Jag skulle stötta min dotter men be henne att tänka över noga sitt beslut.Jag själv hade och har fortfarande ett jobb så jag kan försörja mina barn men är man i din ålder så är man inte klar i skolan och det är tufft att plugga och samtidigt ha hand om barn även om man är 2 föräldrar. Hoppas det går bra för dig och att vad det nu blir så tar du rätt beslut?

Svar på tråden 15 och gravid