• Svarta katten

Hur blir man av med råttor i huset?

Vi har problem med råttor. De är inte inne i själva huset, utan i väggar och tak. Vi hittade nyss en massa råttskit i en garderob som sitter fast i taket. De hade varit ovanpå den i nåt utrymme och skiten hade därefter trillat ner i vår garderob. Så äckligt! Vi bor på landet så det är ju inte direkt ont om råttor.
    Fundarar på råttgift men vi har katter som kanske får i sig det istället. Nån som har nåt tips? Hur får man ut dem ur huset?

• Svar på tråden Hur blir man av med råttor i huset?
  • Frishta

Jag tänkte tipsa om katter men det hade ni visst redan. Har ni testat med musfällor? Mina föräldrar la ut musfällor och vi hade flera katter, mössen försvann. Nu har de inga katter mer och mössen är tillbaka.

• Eofrysina

Jag skulle också tipsa om katter...

jag bor på landet och hade när vi slyttade in erat problem. Jag skaffade katter och de har successivt klarat av att utrota hela rått/myssläktet i vårt hus mycket effektivt. Vissa år är dock värre än andra och då hinner katterna inte riktigt med och behöver kanske lite hjälp med råttfällor. råttgift skulle jag aldrig våga använda, jag hade en katt som dog av det. Den åt en råtta som fått i sig giftet.utöver det så har åtminstone råttor en tendens till att lära sig sådant som att inte äta råttgift... så nyttan av det kan avta efter att någon eller ett par råttor dött av det.

• Svarta katten

Då är råttgift uteslutet alltså.
    Problemet har uppkommit i samband med vintern, och nu är det så mycket snö så katterna tar sig inte fram. De går bara där det är skottat/upptrampat. Kanske blir bättre till våren. Katterna får nog fullt upp isåfall!
    Råttfällor kanske kan vara en idé, men vet inte riktigt hur man ska placera dem. Vi har ingen stege så vi tar oss upp på vinden (man måste gå utifrån). Vet inte om de befinner sig just där, eller i nåt utrymme mellan taket och själva vinden. I väggarna är de iallafall. Klurigt det här...

• Svarta katten

Har hört att en hink med vatten och glykol är bra också, då drunknar råttorna i den. Men var ställer man en sån, katterna kan ju komma åt och dricka...
    Problemet är egentligen att få ut råttorna ur huset, och då de är i väggar och tak kan ju inte katterna komma åt dem.

• Eofrysina

Kan ni inte ta och släppa in katterna på vinden. Jag ser till att släppa upp mina där då coh då.

• Svarta katten

Ja, råttorna skulle ju kunna ha en ingång från vinden också. Kanske får ta och testa det så får vi se hur katterna reagerar!

• Hattifnattentanten

Täta huset, sätt nät för gluggar. Vuxna möss behöver en glipa på knappt 1 cm för att ta sig in.

Skaffa en stege och sätt ut fällor på vinden, eller i krypgrunden. Täta ev springor i garderober o skåp så ni inte får in dem (diskbänksskåpet är en klassiker).

• Kattfot

Vi hade problem med råttor i stugan, ringde anticimex (heter det så) och de skickade upp lådor, vet inte riktigt vad det var sambon ordnade detta men råttorna är borta iallafall

Svar på tråden Hur blir man av med råttor i huset?