• Sharper

    Spiral vs stav

    Funderar på nytt preventivmedel. Har idag hormonspiral som jag trivs bra med (framförallt att jag slipper min mens!) Men min man så senast igår att han känner som någon metalltråd ibland när vi har sex. Har varit hos barnmorskan ek gång tidigare för att klippa trådarna ytterligare pga samma anledning. Har funderat på p-stav, någon med erfarenhet av det?

    Jag vill egentligen sterilisera mig men då kan mensen komma tillbaka och det vill jag inte om det går att undvika.

  • Svar på tråden Spiral vs stav
  • SilverEmma

    Dagen efter jag satte in min p-stav började jag blöda. Det fortsatte i 8 månader och slutade inte förrän dagen efter jag plockade ut den. Visste att en del blir av med mensen helt med stav, men jag var tydligen inte en av dem.

    P-piller är det preventivmedel jag trivts bäst med, men efter min GBP så rekommenderas det inte eftersom kroppen eventuellt inte tar upp tabletterna. Jag valde att sterilisera mig för ca 7 år sedan, har hyggligt regelbunden mens och den stör mig inte så mycket.

  • Sharper
    SilverEmma skrev 2018-11-30 06:16:51 följande:

    Dagen efter jag satte in min p-stav började jag blöda. Det fortsatte i 8 månader och slutade inte förrän dagen efter jag plockade ut den. Visste att en del blir av med mensen helt med stav, men jag var tydligen inte en av dem.

    P-piller är det preventivmedel jag trivts bäst med, men efter min GBP så rekommenderas det inte eftersom kroppen eventuellt inte tar upp tabletterna. Jag valde att sterilisera mig för ca 7 år sedan, har hyggligt regelbunden mens och den stör mig inte så mycket.


    Jag vill slippa mensen helt därav att jag inte vill byta till vad som helst. P-piller har jag blivit gravid på så det är ett big no för min del.
  • Sharper
    SilverEmma skrev 2018-11-30 06:16:51 följande:

    Dagen efter jag satte in min p-stav började jag blöda. Det fortsatte i 8 månader och slutade inte förrän dagen efter jag plockade ut den. Visste att en del blir av med mensen helt med stav, men jag var tydligen inte en av dem.

    P-piller är det preventivmedel jag trivts bäst med, men efter min GBP så rekommenderas det inte eftersom kroppen eventuellt inte tar upp tabletterna. Jag valde att sterilisera mig för ca 7 år sedan, har hyggligt regelbunden mens och den stör mig inte så mycket.


    Jag vill slippa mensen helt därav att jag inte vill byta till vad som helst. P-piller har jag blivit gravid på så det är ett big no för min del.
  • SilverEmma
    Sharper skrev 2018-11-30 07:28:29 följande:
    Jag vill slippa mensen helt därav att jag inte vill byta till vad som helst. P-piller har jag blivit gravid på så det är ett big no för min del.
    Förstår att p-piller inte är ett alternativ då. Många blir ju av med mensen med p-stav, så det kan vara värt att testa. Men för vissa blir det helt tvärtom.
  • oshark

    Har du haft hormonspiral eller hormonfri spiral är väl frågan?

    Min kropp klarar inte av något annat än naturligt eller p-piller. Jag hade en p-stav i 6 månader och det var det värsta jag gjort. Hade konstant blödningar, det enda som var var att de diffade i mängd. (Har även en gång provat minipiller och hade konstant blödningar då också.) Dum som jag var lyssnade jag på läkaren som sa "ge det 3 månader till" när jag var tillbaka efter 3 månader och bad om att ta ut den. Dessutom gjorde det ont att sätta in och ta ut den och den var jäkligt äcklig att ha under huden. Har fortfarande ärr på armen där de stoppat in och tagit ut dem. 

    Men om du vet med dig att andra hormonpreventivmedel (förutom p-piller då) funkar för dig så kan du ju testa. Stå på dig bara om du känner att du vill ta ut den efter 3 månader (rekommenderade prövotiden där jag var).

Svar på tråden Spiral vs stav