• höstmamma

    Svårt att bli gravid innebörd

    Hej har några frågor, vad räknas egentligen till svårt att bli gravid.

    Ett exempel : 4 graviditeter på 11 år (inget skydd och regelbundet sex)

    Ett annat exempel : 2 graviditeter på 3 år (inget skydd och regelbundet sex)

    Har man rätt till utredning efter ett år eller är det något man får stå för själv.?

  • Svar på tråden Svårt att bli gravid innebörd
  • SevenSeas

    Mitt råd är du vänder dig till ditt landsting, där kan du få svar på dina frågor. Olika landsting har nämligen olika "regler" kring fertilitetsutredning. Det kan också bero på hur gammal man är när man söker hjälp, hur länge man aktivt har försökt bli gravid osv.

  • Jag är bara jag

    Tror WHO sätter gränsen för ofrivillig barnlöshet vid två år. Vissa landsting har den gränsen innan man får göra utredning, andra har ett-årsgräns. Har man barn sen förr får man bekosta all hjälp själv.

  • UndrandeSökare

    Trådstartaren- Om man har försökt att bli gravid i 12 månader utan plus (i 6 månader om man är över 35år) så kan man ha rätt att göra en infertilitetsutredning via Landstinget.

    Då ringer man till Kvinnokliniken på närmaste sjukhus och berättar om sin situation och ber att få göra en utredning. Det kan vara flera månaders kö, så kontakta Landstinget så snart som möjligt.

Svar på tråden Svårt att bli gravid innebörd