• razzmatazz

    Ohälsosamt att tänka för mycket på jobb?.

    Jag är lite fundersam kring om jag bordw bli bättre på att avgränsa jobb/fritid och undrar därför hur mycket ni andra tänker på era jobb på fritiden.

    Jag jobbar sedan 10+ år inom ett område som jag tycker är superspännande. Mycket omväxlande och ställs regelbundet inför frågeställningar/situationer som är helt nya. Älskar det helt enkelt!

    Insåg dock häromkvällen att jag lägger oproportionerligt (?) mycket fritid på att tänka på jobbrelaterade saker, söka information relaterad till jobb på nätet osv. Tar ofta med mig saker som jag tycker är extra spännande/utmanande hem för att kunna grotta ner mig ordentligt i lugn och ro, inte för att arbetsgivaren förväntar sig det eller att arbetsbördan är helt orimlig utan för att jag helt enkelt tycker det är så kul och spännande.

    Mitt jobb är helt enkelt en utav mina hobbies, som jag lägger mycket av min fritid och tankeverksamhet på fritiden på. Är detta, tror ni, per definition ett ohälsosamt beteende eller kan jsg slappna av och bara känns tacksamhet att jag har ett jobb som engagerar mig?

  • Svar på tråden Ohälsosamt att tänka för mycket på jobb?.
  • Anonym (Tilda)

    Så länge du mår bra är det väl ingen fara. Det är värre om man känner sig tyngd av ansvar och otillräcklighet. Det är nog oftast det man menar när man pratar om att "ta med sig jobbet hem": att det stressar en så mycket att man inte kan slappna av när man är ledig.

  • Anonym (jobbalobba)

    Rent objektivt finns det en fara i att ta med sig jobbet hem och jobba för mycket. Det går att bli utbränd även med intressanta och roliga arbetsuppgifter, utan att ha för mycket ansvar, m.m. även om det såklart är vanligare om man känner sig tyngd och stressad. Däremot finns det inget som säger att det kommer hända just dig.

    Du kan fundera på om ditt arbete går ut över din hälsa genom att fundera över tex.
    Hur ofta har du haft svårt att somna för att du har tänkt på arbetsrelaterade problem?
    Hur ofta har du valt bort andra aktiviteter (tex intressen eller relationer) för att du gjort något arbetsrelaterat?
    Hur ofta har du känt dig stressad eller orolig pga ditt jobb?

Svar på tråden Ohälsosamt att tänka för mycket på jobb?.