• Anonym (Halp me)

Hur göra med ”bölder”/acne?

Hej! För några veckor sedan fick jag som en liten böld på ena sidan av ansiktet, precis vid käkbenet kan man säga. Efter någon vecka fick jag ytterligare en, fast lite större, på nästan precis samma ställe på käkbenet fast på andra sidan av ansiktet då. Jag trodde först att det var större finnar men dessa vill inte ge sig och jag vet inte varför jag fått dom heller. De gör inte ont. Jag försöker låta dom vara, tvättar ansiktet morgon och kväll men de lägger sig ingenting. Om jag tar på dom så känns de som en hård kula, jag antar att det är var i dom (?) men det känns inte som det utan det känns mycket hårdare än så eller att huden blivit som en tjock kula precis där.

Hur ska jag göra för att bli av med dom?? Jag har inte försökt sticka hål på dom för att jag är rädd att de kommer synas ännu mer än de redan gör nu...

• Svar på tråden Hur göra med ”bölder”/acne?
  • UndrandeSökare
    Anonym (Halp me) skrev 2018-12-01 19:56:53 följande:

Hej! För några veckor sedan fick jag som en liten böld på ena sidan av ansiktet, precis vid käkbenet kan man säga. Efter någon vecka fick jag ytterligare en, fast lite större, på nästan precis samma ställe på käkbenet fast på andra sidan av ansiktet då. Jag trodde först att det var större finnar men dessa vill inte ge sig och jag vet inte varför jag fått dom heller. De gör inte ont. Jag försöker låta dom vara, tvättar ansiktet morgon och kväll men de lägger sig ingenting. Om jag tar på dom så känns de som en hård kula, jag antar att det är var i dom (?) men det känns inte som det utan det känns mycket hårdare än så eller att huden blivit som en tjock kula precis där.

Hur ska jag göra för att bli av med dom?? Jag har inte försökt sticka hål på dom för att jag är rädd att de kommer synas ännu mer än de redan gör nu...

Tvätta med tvål och vatten, ta sen flytande acnemedel på en bomullstuss och tvätta av området också, då brukar de torka ut och försvinna sen.

Fråga på Apoteket efter acnemedel, tex ACO Acnelösning.
  • Anonym (Halp me)

Fast de nyaste rönen är väl att de inte alls ska torkas ut för att man då bara ökar kroppens egna talgproduktion?

• UndrandeSökare
    Anonym (Halp me) skrev 2018-12-01 22:20:18 följande:

Fast de nyaste rönen är väl att de inte alls ska torkas ut för att man då bara ökar kroppens egna talgproduktion?

Att torka ut dem har funkat för mig iallafall.
  • Anonym (finnkräm)

Vad konstigt att de inte gör ont? Ömmar de inte ens?

Du behöver inte vara orolig, eftersom det uppträder symmetriskt. Tar du någon medicin? Frisk iö? Gravid eller har varit nyligen?

Om de ömmar lite hade jag testat ta på rikligt men helt lokalt med Basiron, en effektiv finnkräm. En vit plutt bara på bölden. Om ingen förbättring efter ett par, tre dagar hade jag övervägt tid hos läkare efter nån vecka.

• Anonym (Zink)

När de sitter vid käken kan det vara hormonerna som är i obalans. Gla (jättenattljusolja/gurkörtsolja) och zink kan vara bra.

• Anonym (Canvas)

Finnar, eller bölder, så kallad cystisk acne kan vara streptokocker. Prova och de om du får Kåvepenin utskrivet.

Svar på tråden Hur göra med ”bölder”/acne?