• Chiiiicka

    Dagen efter P piller samtidigt som ägglossning

    Hej.

    Hade sex fredags tog dagen efter tablet idag lördagen.

    Samtisigt så hade ja som störst chans att bli gravid igår enligt min app där jag lägger im exakt mens osv så räknar den ut och den har aldrig visat fel.

    Finns de någon chans att ja endå kan ha blivit gravid ?

    Ägglossning testet visade oxo stark stresck så ja har har ägglossning.

    Någon som vet vad som gäller vid ägglossning och oskyddat sex med dagen efter

    piller.

  • Svar på tråden Dagen efter P piller samtidigt som ägglossning
  • Anonym (Anonym)

    För mig har dagen efter piller funkat fast jag haft ägglosning, men man kan väl inte 100% säga att det var pillret eller om det "bara" inte tog. Det är ju inga garantier att det tar bara för att man har ägglosning.

    Ta det lugnt och vänta är mitt tips! <3

  • Anonym (Jgzjgzjzg)

    Google is your friend. Så här står det på Medibas hemsida om akuutpiller:

    "Akut-p-piller fungerar genom att ägglossningen hämmas eller försenas och att befruktning därmed undviks. Akut-p-piller har dock ingen effekt efter ägglossning och kan inte påverka eller avbryta en graviditet. Eftersom akut-p-piller bara kan förskjuta ägglossningen, kan fortsatta oskyddade samlag leda till graviditet.

    (...)

    Det är svårt att fastslå hur effektivt preventivmedlet är. Kvinnan är fertil (kan bli gravid) fem till sex dagar i varje menstruationscykel. Sannolikheten för befruktning är som störst på dagen för ägglossning ? cirka 30 %.

    Akut-p-piller är inte lika effektivt som reguljära preventivmedel, om en befruktning redan har skett fungerar det inte. Akut-p-piller hindrar dock cirka 75 % av graviditeter som annars skulle uppkomma."

    Det innebär att om du hade ägglossning i fredags och tog pillret i lördags är det försent- pillret har ingen effekt efter ägglossning, och har ett ägg blivit befruktat påverkas inte graviditeten.

Svar på tråden Dagen efter P piller samtidigt som ägglossning