• Anonym (1a)
    Äldre 2 Dec 15:03
    2728 visningar
    20 svar
    20
    2728

    Hur är det att bo i en enrumslägenhet?? Frågor om att bo i en 1a*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*

    Funderar på att köpa en lägenhet, en enrumslägenhet. Flyttar hemifrån och har bott med familjen(föräldrar/syskon) i en stor lägenhet. Att flytta ihop med någon tjej är inte aktuellt de närmaste 5 åren, så en enrummare känns tillräcklig för mig.

    Du som bor eller bott i en 1a, jag har några frågor till dig:

    1. Hur är det med ljudnivån från grannar? För jag tänker att en 1a kan ha väggar mot två andra lägenheter samtidigt. På vänstersida väggen av rummet bor familj A och på högersida väggen bor familj B. Kan det inte bli påtagligt med ljud från två lägenheter samtidigt?? Vad är din erfarenhet????

    2. Tröttnade du efter ett tag på din lägenhet, med tanke på att den bara har ett rum? Kände du att din uppfattning om lägenheten ändrades med tiden? Att det började kännas klaustrofobiskt?

    3. Om man har ekonomisk möjlighet att köpa en 2a, tycker du då att det är bättre att göra det från första början?  

    4. En fråga om det här med bostadsrätt. Om jag köper en lägenhet och för nycklarna överlämnade av de tidigare lägenhetsinnehavarna. Kan jag då räkna med att bostadsbolaget(HSB, Poseidon, AB familjebostäder osv) inte har några nycklar till lägenheten? För jag vill inte att någon från det bolag jag köper lägenheten hos ska ha nycklar till min lägenhet? Om de tidigare lägenhetsägarna låtit bolaget inneha kopior av lägenhetsnycklarna, kan jag då begära att få dessa nycklar, med motivering att jag inte vill att någon annan än jag ska ha nycklar till lägenheten?  

      

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-12-02 15:05
    Såg att jag råkade placera tråden i fel fack.. Den skulle stå i (familjehem) och inte familjerätt, beklagar detta..

  • Svar på tråden Hur är det att bo i en enrumslägenhet?? Frågor om att bo i en 1a*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
  • Anonym (eee)
    Äldre 2 Dec 15:12
    #1

    Varför skulle den vara i kategorin familjehem? Det är lika tokigt det, om jag får påpeka Glad

    För att svara på några av dina frågor så är detta med ljud beroende av hur huset är byggt så det går inte att automatiskt säga att det låter si eller så för att det råkar vara en 1:a. Man får helt enkelt gå på visningar och titta

    Jag skulle nog skaffa en 2:a direkt om jag hade råd, men det finns även större 1:or som är byggda på ett smart sätt så det kan ibland vara så att man kan hitta en som känns bättre än en dåligt planerad 2:a. Men visst är det skönt att tex kunna ha ett riktigt kök. 

  • Äldre 2 Dec 15:14
    #2

    Jag saknar min etta ibland <3 Den var 41 kvadrat med balkong och ordentligt kök med matplats. Sovalkov. Dessa saker hade jag som krav.

    Möblerade om då och då så ibland stod sängen helt i alkoven, ibland stack den ut och avskärmades från soffdelen med byråar. Den var jättemysig.

    Ljudnivån var inte värre än den 2a och 3a som jag bott i.


    Bunnies, it must be bunnies!
  • Äldre 2 Dec 15:15
    #3

    Föreningen brukar ha nyckel till alla lägenheter.


    Bunnies, it must be bunnies!
  • Anonym (Hm)
    Äldre 2 Dec 15:40
    #4

    Älskar min etta jag hade på 33kv. Min trea jag har idag är mkt mkt mer lyhörd. Så det beror på huset.

  • Anonym (VF)
    Äldre 2 Dec 15:49
    #5
    Anonym (1a) skrev 2018-12-02 15:03:17 följande:
    En fråga om det här med bostadsrätt. Om jag köper en lägenhet och för nycklarna överlämnade av de tidigare lägenhetsinnehavarna. Kan jag då räkna med att bostadsbolaget(HSB, Poseidon, AB familjebostäder osv) inte har några nycklar till lägenheten?      TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-12-02 15:05 Såg att jag råkade placera tråden i fel fack.. Den skulle stå i (familjehem) och inte familjerätt, beklagar detta..

    Alltså de du räknar upp är HYRESvärdar här i Göteborg. De har inga bostadsrätter. Jag bor hos Familjebostäder och de har inte huvudnyckel (i alla fall inte i området där jag bor) utan man får lämna ifrån sig en nyckel tillfälligt eller hålla sig hemma ifall fastighetsskötaren behöver göra något i lägenheten. Bostadsbolaget hade huvudnyckel när jag hyrde av dem, så det där kan uppenbarligen variera. Förmodligen varierar det mellan bostadsrättsföreningar också.
  • Äldre 2 Dec 15:52
    #6

    Jag älskade min första bfr, en 1a på 44kvm i ett sekelskifteshus. Det var inte det minsta lyhört.

  • Anonym (Misse­)
    Äldre 2 Dec 16:01
    #7

    Angående nyckel osv så brukar de ha en huvudnyckel, det har du tyvärr inget att säga till om.

  • Äldre 2 Dec 16:19
    #9

    Mitt råd är att lägga lite pengar på en stor och snygg skåpsäng, jag hade en ifrån comfort living som var kanon, såg ut som en stor snygg garderob i ek när den var uppfälld.

  • Anonym (ðs)
    Äldre 2 Dec 16:34
    #10

    Tröttnade på min första fast det berodde på 8kvm med snedtak...

  • Anonym (A)
    Äldre 2 Dec 16:43
    #11

    1. Det var ingen skillnad mot att bo i en större lägenhet.

    2. Ja jag tröttnade på min senaste etta, mest för att den var 19 kvm med kokvrå och det blev jobbigt i längden att inte få plats med typ någonting även om lägenheten i sig var mysig och låg i ett fint och bra område. Har bott i två större ettor med riktiga kök och det tröttnade jag inte särskilt på även om jag önskade att ha ett separat sovrum för att slippa ha även säng i vardagsrummet när man bjuder hem folk.

    3. Ja det tycker jag. Om det inte skiljer allt för mycket i pris och avgift då, i så fall kanske det inte är värt det.

    4. Ingen aning. Har hyrt mina lägenheter.

  • Anonym (:))
    Äldre 2 Dec 19:15
    #12

    Jag har bott i tre ettor, en på 22 kvm, en på 29 kvm, och en på 44 kvm. Den största ettan var helt klart bäst. Jag hade riktigt kök, balkong och en liten klädkammare. Grannen som bodde vägg i vägg med mitt kök kunde spela hög musik ibland, men då kunde jag stänga dörren till köket. 

  • Anonym (Nr1)
    Äldre 2 Dec 20:12
    #13

    Saknar min etta, den var mysig och lagom stor! Jag hade ett litet litet men enda separat kök i ett eget rum. Det tycke jag va bra. Inte bara en kokvrå utan ett kök stor kyl o frys, med ett litet fönster och spis/ugn, och diskbänk m.m.

    Hade det varit en egen bostadsrätt hade jag gjort smärre och enklare förändringar som hade gjort lägenheten än mer optimal.. Men den dög. Däremot så hade jag nog inte stått ut år ut och år in. Men ett tag så.. Trivdes toppen.

    Skulle ha svårt att bo i etta med öppen planlösning där köket bara ligger utefter ena väggen, men annars hellre en etta som är riktigt bra planerad än en dåligt planerad tvåa..

  • Anonym (Misse­)
    Äldre 2 Dec 21:55
    #14
    Limajo skrev 2018-12-02 16:11:12 följande:

    Hur lyhört det är beror mer på husets konstruktion än antal rum.

    Nackdelen med en etta är att du har sängen i rummet, det kan kännas stökigt om man inte är noga med att bädda varje dag och lägga undan kläder. I en etta med alkov eller liten tvåa är lättare att stänga undan stöket.

    I ingen av de brf:er jag bott i har föreningen haft en nyckel till min lägenhet så de bara kunnat gå in oanmält. Jag tror du blandar ihop det med hyresrätter.


    De har med största sannolikhet haft huvudnyckel till allas lägenheter, de måste vid vissa tillfällen ha tillgång till lägenheten, vid till exempel besiktning och inspektion, man får dock välja att vara hemma och släppa in om man inte tillåter att man går in med huvudnyckel. Även andra skäl.

    Men självklart får de inte bara gå in oanmält.
  • Äldre 2 Dec 23:05
    #16

    Har bott i 2st 1or.
    Den första var en studentlägenhet på 22m2. Hela området bestod av ca 20 år gamla baracker/moduler. Den var ok men jag saknade ett kök på mer än 2m2 som även dubblerade som korridor in till toan... Bodde där i ca 10 mån innan jag blev sambo och flyttade vidare till nästa 1a.

    Den andra var en vanlig lägenhet på 44m2. Stort rum med sovalkov, riktigt kök, rätt stor toa och en klädkammare. Det största problemet var avsaknaden av balkong + att lägenheten låg på ena sidan av huset = det gick inte att vädra genom. Bodde där i knappt 1,5 år innan vi flyttade till en 3a med balkong. 3an var för övrigt betydligt mer lyhörd än vad någon av 1orna var.

  • Anonym (Nr1)
    Äldre 3 Dec 18:55
    #17
    Limajo skrev 2018-12-02 23:02:20 följande:

    Nej det har de inte haft. I tre av lägenheterna bytte jag lås under tiden jag bodde där (ett pga borttappad nyckel, två för jag satte in säkerhetsdörr, var i kontakt med styrelsen alla tre ggr, inte ett ord om att de skulle ha nycklar), i den fjärde fanns en sån där lucka där jag kunde hänga min nyckel om de behövde komma in och i den femte gjorde man en manuell omställning av låset när man låste ifall huvudnyckeln skulle användas.

    Sen minns jag ärligt talat inte hur det var i min första lägenhet för 20 år sedan... ;)


    Kan bara svara för hyresrätter.. Förr var det standard att "hyresvärden" (vaktmästaren) hade huvudnyckel. Det var det normala. Nu är det vanligare med nyckeltub i stället.

    Kanske inte så stort behov nu för tiden av att rent fysiskt ha huvudnyckel? Behöver man komma in kontaktar man väl leverantören av nycklar och så får dom fräsa fram en ny, eller så finns låssmed. Eller så finns En huvudnyckel i kassaskåp på huvudkontoret att plocka fram i allra värsta nödfall. Det är nog olika, och folk både i hyres och bostadsrätt byter väl själva lås då och då. ?

    För bostadsrätter är det nog inte heller nån standard. En förening jag känner till har ingen huvudnyckel
  • Anonym (BeenT­hereDo­neThat­)
    Äldre 3 Dec 20:47
    #18

    Vi bodde två personer på 30 m2. Det var helt ok. Sedan flyttade vi till 23 m2, vilket var lite väl trångt.

    Nu har vi en bostad med 46 m2 per familjemedlem. Skulle kunna ha mer...

  • Äldre 3 Dec 23:17
    #19

    Jag råder dig att låta föreningen ha nycklar till din lägenhet. Om nånting akut händer är det väldigt bra om de kan gå in i lägenheten. En granne till oss låste alltid med extralåset för att ingen skulle kunna komma in med vanliga nyckeln. Det fick han ångra en gång när det började brinna när han var ute. Eftersom det inte gick att öppna med nyckel så bröt brandkåren sönder hela dörren. Blev nog ganska besvärligt att få gå flera dagar utan dörr. Det är ju inte så att nån kommer att gå in i din lägenhet för att snoka. Det är inte din lillsyrra liksom. Utan mening är att de ska kunna komma åt lägenheten om det behövs. En bostadsrätt är liksom inte heller din egendom utan du betalar för rätten att bo där men föreningen äger ju fortfarande byggnaden.

  • Anonym (Alice­)
    Äldre 3 Dec 23:31
    #20

    Jag har älskat mina ettor! Haft en på 10, 22 och en på 40kvm. Supermysiga alla tre. Bor i en tvåa nu, och känner att det är rätt skönt att ha sängen i ett separat rum, men det är ingen deal breaker för mig.

    Så länge du är smart med inredning kan en liten lägenhet vara nog så bra som en större. Även om du inte tänker handla därifrån är IKEAs hemsida en väldigt bra plats för inspiration.

Svar på tråden Hur är det att bo i en enrumslägenhet?? Frågor om att bo i en 1a*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*