• Anonym (N)

Svår ångest o depression av Östrogen, orkar inte mer!

Jag orkar inte mer! Har fått utskrivet Östrogen men jag mår bara sämre av det. Sitter o gråter, ångest av helvetet o allmänt ostabil, det här går inte längre. Känns som allt är slut snart, Vet inte varför jag skriver här men nån slags hjälp behöver jag iaf.. om det nu finns nån

• Svar på tråden Svår ångest o depression av Östrogen, orkar inte mer!
  • Anonym (Ell)

Du måste prata med gynekologen om att få prova något annat. Jag fick också p-piller förut som gav mig djup depression, så jag fick prova andra piller och nya metoder. 

Nu är jag i klimakteriet och får depressioner av bristen på östrogen istället. Hormoner är inte att leka med ;)

• Anonym (N)
    Anonym (Ell) skrev 2018-12-03 11:59:30 följande:

Du måste prata med gynekologen om att få prova något annat. Jag fick också p-piller förut som gav mig djup depression, så jag fick prova andra piller och nya metoder. 

Nu är jag i klimakteriet och får depressioner av bristen på östrogen istället. Hormoner är inte att leka med ;)

Depression av BRIST på östrogen?? Jag som varit så glad att allt känns lite lugnare nu, pms o sånt är mkt bättre. Har egentligen inga vallningar knappt längre, bara sömnsvårigheter. Dvs svårt att somna o kan inte somna om när jag varit på toa på natten.

Vad finns det för alternativ till Östrogen då? Om det nu finns nåt.
  • Anonym (Ell)
    Anonym (N) skrev 2018-12-03 22:57:54 följande:
    Depression av BRIST på östrogen?? Jag som varit så glad att allt känns lite lugnare nu, pms o sånt är mkt bättre. Har egentligen inga vallningar knappt längre, bara sömnsvårigheter. Dvs svårt att somna o kan inte somna om när jag varit på toa på natten.

Vad finns det för alternativ till Östrogen då? Om det nu finns nåt.
    www.praktiskmedicin.se/sjukdomar/klimakteriebesvar-overgangsbesvar/
    Ja tyvärr, brist  på östrogen kan orsaka depression likväl som  en obalans av östrogen/progestron.

När jag fick depression p.g.a p-piller fick jag först vänta 2-3 veckor för att se om det var övergående, när det inte gick över fick jag prova att ta antidepressiva samtidigt. Ett byte av p-piller och styrka var också en tanke, men jag valde att sluta eftersom jag vid det tillfället endast använde p-piller för att inte bli gravid.

Jag vet inte om du provat receptfria preparat mot klimakteriebesvär som t.ex rödklöverte och många andra varianter som finns på apoteket?  Eller kanske denna?
    www.menakur.se/

Om du orkar stå ut ett tag till så kan depressionen möjligen bli lindrigare eller gå över efter 2-4 veckor om du nyligen börjat med HRT? 

Sömnsvårigheterna känner jag igen. Har svårt att sova innan 2-3 på natten vilket är otroligt jobbigt. Funderar på att göra ytterligare försök med HRT, men är lite rädd för blodproppar som finns i släkten.
  • Anonym (N)
    Anonym (Ell) skrev 2018-12-03 23:54:20 följande:

www.praktiskmedicin.se/sjukdomar/klimakteriebesvar-overgangsbesvar/

Ja tyvärr, brist  på östrogen kan orsaka depression likväl som  en obalans av östrogen/progestron.

När jag fick depression p.g.a p-piller fick jag först vänta 2-3 veckor för att se om det var övergående, när det inte gick över fick jag prova att ta antidepressiva samtidigt. Ett byte av p-piller och styrka var också en tanke, men jag valde att sluta eftersom jag vid det tillfället endast använde p-piller för att inte bli gravid.

Jag vet inte om du provat receptfria preparat mot klimakteriebesvär som t.ex rödklöverte och många andra varianter som finns på apoteket?  Eller kanske denna?

www.menakur.se/

Om du orkar stå ut ett tag till så kan depressionen möjligen bli lindrigare eller gå över efter 2-4 veckor om du nyligen börjat med HRT? 

Sömnsvårigheterna känner jag igen. Har svårt att sova innan 2-3 på natten vilket är otroligt jobbigt. Funderar på att göra ytterligare försök med HRT, men är lite rädd för blodproppar som finns i släkten.

Tack för tipsen, ska kika runt lite mer på olika alternativa preparat. Vet inte om det finns några som vetenskapligt bevisats hjälpa, öht?! Eller var man letar efter det.

Något som inte riskerar ge blodproppar, finns det? För jag har också blodproppar i släkten. Har iaf talat med min gynekolog nu o enligt henne finns det inget annat alternativ, utom att pröva sig fram inom hälsokosten.

Och nej, efter de här kraftiga symtomen vågar jag inte en dag till med de här medicinerna (så uppriven!), inte värt att lägga in sig på psykakuten för det.
Svar på tråden Svår ångest o depression av Östrogen, orkar inte mer!