• Anonym (Lukt?)

Hur ska ett underlivet lukta?

Jag har varit med om många sexuella trauman och har sedan mååånga år tyckt att mitt underlivet luktar illa. Jag har träffat barnmorskor som absolut säger att det inte är någon illaluktande från mitt kön.

Kanske sitter det i huvudet. Detta är ju inget jag vågar prata öppet om, men doften ger tvångsbeteenden utifrån att jag behöver tvätta mig minst tre gånger om dagen.

Önskar att det inte luktade något alls, men nu gör de ju det och det begränsar mig. Det luktar fuktigt, lite sött men inge "fisk" eller stickande doft.

Hur luktar ett normalt underliv? Ska det lukta överhuvudtaget?

Jag går oftast utan underkläder, sover utan underkläder och när jag använder underkläder så är de av bomull. Tvättar endast med ljummet vatten, allra helst skulle jag vilja tvätta dagligen med tvål men de förstör ju den normala bakteriefloran.

Hur ska jag hantera detta? Har ni några tips, får ni gärna komma med dem.

• Svar på tråden Hur ska ett underlivet lukta?
  • Långbenopluto

Du behöver psykologhjälp pga dina trauman. 

Som du beskriver ditt underliv är det helt normalt, men du kan få svamp av att tvätta det så mycket.

• Fjäril kär

Ett friskt underliv luktar lite syrligt och lite sött. Typ filmjölksdoft. Så det ska ha en egen doft.

Överdrivet tvättande (även med bara vatten) medför att den naturliga balansen i underlivet rubbas och det kan börja lukta illa .. Och man tvättar sig mer och det luktar ännu värre.

Vatten och tvättlapp max en gång om dagen och ditt underliv luktar som det ska göra.

• Anonym (Lukt?)
    Salmiakk skrev 2018-12-03 13:29:55 följande:

Du behöver psykologhjälp pga dina trauman. 

Som du beskriver ditt underliv är det helt normalt, men du kan få svamp av att tvätta det så mycket.

Tack, men jag går redan i terapi. Det känns dock inte riktigt som ett ämne att ta upp där - men de kanske är precis det som behövs!
  • Anonym (Lukt?)
    Fjäril kär skrev 2018-12-03 13:34:21 följande:

Ett friskt underliv luktar lite syrligt och lite sött. Typ filmjölksdoft. Så det ska ha en egen doft.

Överdrivet tvättande (även med bara vatten) medför att den naturliga balansen i underlivet rubbas och det kan börja lukta illa .. Och man tvättar sig mer och det luktar ännu värre.

Vatten och tvättlapp max en gång om dagen och ditt underliv luktar som det ska göra.

Tack! Jag ska tänka på det! Tänkte att vatten inte påverkar floran, men de kanske det gör.
  • BossHoss
    Anonym (Lukt?) skrev 2018-12-03 12:14:46 följande:

Hur ska jag hantera detta? Har ni några tips, får ni gärna komma med dem.

Brukar du få kommentarer om det?

Låter ju i mina öron som fullt normalt
  • Fjäril kär
    Anonym (Lukt?) skrev 2018-12-03 13:46:17 följande:

Tack, men jag går redan i terapi. Det känns dock inte riktigt som ett ämne att ta upp där - men de kanske är precis det som behövs!

Ja du ska ta upp det eftersom ditt överdrivna tvättande av just underlivet hänger ihop med smutskänslan över dina sexuella trauman.
  • BossHoss
    BossHoss skrev 2018-12-03 13:51:50 följande:

Förtydling.

Det låter som en helt normal lukt från ett underliv..
  • Anonym (kvinna)

Dina känslor kring din underlivsdoft är säkert förknippad med allt det hemska du varit med om, men att tvätta det flera gånger dagligen med vatten är ingen fara alls. Jag skulle personligen aldrig stå ut utan att tvätta mig med intimtvål..tycker inte att underlivet luktar bra eller känns det mista fräscht med bara tvål. Det luktar "fittigt" ganska snabbt då. Fiskdoft har ofta med Bakteriell vaginos att göra eller urinets hälsa. Kan lukta skit efter sex, av sperma och kondom eller mycket sailiv och bakterier. Ett friskt och rent underliv luktar typ ingenting förutom lite syrligt, kanske en liten doft av urin högst. Men ett smutsigt luktar ju snusk och kvalmigt.
    Finns bra underlivstvål och vissa använder intimolja. Kolla om du tycker det blir fräschare, för som sagt bara vatten kan snabbt lukta illa.

• Anonym (Lukt?)
    BossHoss skrev 2018-12-03 13:51:50 följande:

Nej, ingen har någonsin kommenterat det. Inte i någon relation eller någon som stått/suttit nära. Jag antar mer och mer att det sitter i huvudet!
  • Anonym (Lukt?)
    Fjäril kär skrev 2018-12-03 13:53:04 följande:

Ja du ska ta upp det eftersom ditt överdrivna tvättande av just underlivet hänger ihop med smutskänslan över dina sexuella trauman.

Ja, så har jag nog inte riktigt kopplat ihop det!
  • BossHoss
    Anonym (Lukt?) skrev 2018-12-03 15:12:55 följande:
    Nej, ingen har någonsin kommenterat det. Inte i någon relation eller någon som stått/suttit nära. Jag antar mer och mer att det sitter i huvudet!
    Hade du luktat illa hade killar velat gå ner på dig men inte gjort det osv, det hade varit väldigt uppenbart i så fall. Så du kan nog släppa det.
    Har "luktat" på många underliv (låter så sjukt dumt att skriva så) och det som du beskriver är det man vill det skall lukta.
    Speciellt om du är upphetsad, så känn dig trygg och sluta va orolig
  • Anonym (Lukt?)
    Anonym (kvinna) skrev 2018-12-03 14:06:07 följande:

Dina känslor kring din underlivsdoft är säkert förknippad med allt det hemska du varit med om, men att tvätta det flera gånger dagligen med vatten är ingen fara alls. Jag skulle personligen aldrig stå ut utan att tvätta mig med intimtvål..tycker inte att underlivet luktar bra eller känns det mista fräscht med bara tvål. Det luktar "fittigt" ganska snabbt då. Fiskdoft har ofta med Bakteriell vaginos att göra eller urinets hälsa. Kan lukta skit efter sex, av sperma och kondom eller mycket sailiv och bakterier. Ett friskt och rent underliv luktar typ ingenting förutom lite syrligt, kanske en liten doft av urin högst. Men ett smutsigt luktar ju snusk och kvalmigt.

Finns bra underlivstvål och vissa använder intimolja. Kolla om du tycker det blir fräschare, för som sagt bara vatten kan snabbt lukta illa.

Tack för din kommentar! Vad använder du för intimtvål? Rekommenderar du någon speciell?

Ja, det luktar syrligt/lite sött så men absolut inget stickande/frätande på något sätt.

Men jag får testa med någon intimtvål.
  • Anonym (Klara)
    Anonym (Lukt?) skrev 2018-12-03 15:12:55 följande:

Anonym (Lukt?) skrev 2018-12-03 15:14:12 följande:

Ja, så har jag nog inte riktigt kopplat ihop det!

Exakt det här är anledningen till att du måste ta det med din kurator.

Att börja tvätta dig med intimtvål osv kommer bara i förlängningen göra dig "säker" på att du luktar.
  • Anonym (Lukt?)
    BossHoss skrev 2018-12-03 15:16:16 följande:

Hade du luktat illa hade killar velat gå ner på dig men inte gjort det osv, det hade varit väldigt uppenbart i så fall. Så du kan nog släppa det.

Har "luktat" på många underliv (låter så sjukt dumt att skriva så) och det som du beskriver är det man vill det skall lukta.

Speciellt om du är upphetsad, så känn dig trygg och sluta va orolig

Vet inte hur man "tummar upp" inlägget... Men tack snälla för dina kommentarer! Jag ska försöka ta till mig det och ta upp det med min terapeut.
  • Anonym (Lukt?)
    Anonym (Klara) skrev 2018-12-03 15:22:12 följande:

Exakt det här är anledningen till att du måste ta det med din kurator.

Att börja tvätta dig med intimtvål osv kommer bara i förlängningen göra dig "säker" på att du luktar.

Ja, jag får nog göra det - ta upp det med min terapeut! Och som du skriver, så kan intimtvålen förstärka den redan befintliga känslan av att jag luktar illa.

Tack för att du tog dig tid att svara!
  • Anonym (A)
    Fjäril kär skrev 2018-12-03 13:53:04 följande:
    Håller med
  • Anonym (Same)

Kan vara en tvångshandling.

Svar på tråden Hur ska ett underlivet lukta?