• Anonym (Jag)

Någon som är van vid att epilera benen?

Igårkväll gjorde jag det för andra gången, men det fungerar inte! Stråna bryts bara av och blir till stubb direkt.

Första gången gjorde jag det på torra ben, andra i duschen, men det blev ingen skillnad.

Vad gör jag för fel?

• Svar på tråden Någon som är van vid att epilera benen?
  • Anonym (S)

Jag epilerar benen ibland men det du pratar om har jag aldrig varit med om. Inte så att jag har märkt det i alla fall.

Hur gör du när du epilerar? Är dina ben och hårstrån väldigt torra och sköra? Jag vet egentligen inte om det kan orsaka det du beskriver men det är det enda jag kan komma på just nu.

• Anonym (Jag)
    Anonym (S) skrev 2018-12-04 09:28:06 följande:

Jag epilerar benen ibland men det du pratar om har jag aldrig varit med om. Inte så att jag har märkt det i alla fall.

Hur gör du när du epilerar? Är dina ben och hårstrån väldigt torra och sköra? Jag vet egentligen inte om det kan orsaka det du beskriver men det är det enda jag kan komma på just nu.

Nej det tycker jag inte att de är...

Första gången gjorde jag inget speciellt, bara körde rakt upp och ner, andra duschade och peelade jag benen innan, tänkte att de kanske släpper lättare om huden är varm och porerna öppna, men gjorde ingen annan skillnad än att det inte gjorde lika ont.
  • Anonym (Hanna)

Jag har epilerat benen i många år och känner inte alls igen det du beskriver.

2 saker:

1) Skall göras på torr hud (annars glider maskinens "klipphuvud" och stråna slitklipps mycket riktigt av).
    2) Vilken teknik använder du? Kör du upp och ned. upp och ned som med en borste? Det funkar inte, du måste tänka som med rakning. Man skall dra med tag i hårets motriktigt dvs nerifrån och uppåt. Börja nedifrån och håll närma huden och dra långsamt uppåt. När du kommit upp, lyfter du epilatorn och börjar längst nedifrån igen, långsamt och uppåt. Också viktigt att huden är sträckt, så spänn huden med andra handen ex nere vid ankeln.

• Anonym (Hanna)

Och så måste så klart hårstråna vara ett par milimeter också för att maskinen skall fatta tag i dem ordentligt.

• Anonym (S)
    Anonym (Jag) skrev 2018-12-04 09:32:44 följande:

Nej det tycker jag inte att de är...

Första gången gjorde jag inget speciellt, bara körde rakt upp och ner, andra duschade och peelade jag benen innan, tänkte att de kanske släpper lättare om huden är varm och porerna öppna, men gjorde ingen annan skillnad än att det inte gjorde lika ont.

Okej, ja om du menar med "rakt upp och ner" att du kör uppifrån och ned så kan det kanske vara det som är problemet. Precis som Hanna säger så epilerar man nerifrån och upp på benen. :)
  • Anonym (Jag)

Givetvis kör jag inte upp och ner, det är ett uttryck, att jag inte gör några extrakrusiduller.

• Anonym (S)

Nästa gång du testar, gör bara en liten del av benet och kolla om det blir bra och om inte så tar du en ny bit och ändrar något som till exempel hastighet eller hur hårt du trycker mot huden. Så kanske du upptäcker vilket som är rätt sätt. :)

• Anonym (Jag)
    Anonym (Hanna) skrev 2018-12-04 09:39:22 följande:

Jag har epilerat benen i många år och känner inte alls igen det du beskriver.

2 saker:

1) Skall göras på torr hud (annars glider maskinens "klipphuvud" och stråna slitklipps mycket riktigt av).

2) Vilken teknik använder du? Kör du upp och ned. upp och ned som med en borste? Det funkar inte, du måste tänka som med rakning. Man skall dra med tag i hårets motriktigt dvs nerifrån och uppåt. Börja nedifrån och håll närma huden och dra långsamt uppåt. När du kommit upp, lyfter du epilatorn och börjar längst nedifrån igen, långsamt och uppåt. Också viktigt att huden är sträckt, så spänn huden med andra handen ex nere vid ankeln.

Man ska kunna använda den i vatten. Första gången gjorde jag på torr hud och fick samma resultat.
  • Anonym (S)
    Anonym (Jag) skrev 2018-12-04 09:48:43 följande:

Givetvis kör jag inte upp och ner, det är ett uttryck, att jag inte gör några extrakrusiduller.

Okej, jo jag vet absolut att man kan säga det som ett uttryck men var inte säker på vilket du menade i det här fallet så det var därför jag frågade om du menade att du gjorde det uppifrån och ner. Eftersom det var det enda som i så fall hade låtit som "fel" sätt. Men eftersom det inte var så du menade vet jag inte riktigt vad som kan vara felet. Om inte det där med hastigheten/trycket då?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (S) skrev 2018-12-04 09:54:19 följande:

Okej, jo jag vet absolut att man kan säga det som ett uttryck men var inte säker på vilket du menade i det här fallet så det var därför jag frågade om du menade att du gjorde det uppifrån och ner. Eftersom det var det enda som i så fall hade låtit som "fel" sätt. Men eftersom det inte var så du menade vet jag inte riktigt vad som kan vara felet. Om inte det där med hastigheten/trycket då?

Jag har provat båda hastigheterna utan skillnad i resultat, så kanske är trycket/vinkeln som är felet då :/ får se hur det blir nästa gång.
Svar på tråden Någon som är van vid att epilera benen?