Anonym (Också anmäld) skrev 2018-12-04 11:29:25 följande:
Man ska öht inte berätta något känsligt för någon inom vården. Jag blev också anmäld för att jag sa till min psykolog att jag "är trött". De två orden gjorde henne orolig över huruvida jag klarar av att ta hand om mina barn som trött och hon valde att göra en anmälan om oro. Detta trots att hon visste att vi redan stod i kontakt med socialtjänsten av en annan anledning och att vi hade stödinsatser i familjen och därmed regelbunden kontakt med tillhörande bedömningar och hembesök av soc.
Min soc. Sekr. Sa tom att hon avrådde psykologen från att göra en anmälan då hon (soc.sekr) kunde intyga att det inte fanns någon oro för barnen. Psykologen insisterade dock på att anmäla ändå. Det enda min soc.sekr. gjorde var att fråga om jag ville ha hjälp med att hitta en ny psykolog då hon tänkte att jag inte längre hade något förtroende kvar för min dåvarande.
Tack och lov för underbara människor vid soc som vill hjälpa och ge rätt stöd! Man läser så mycket ont om socialtjänsten så jag delar gärna med mig av min berättelse som tar fram de goda sidorna. Min soc.sekr. är en god människa och hon har alltid haft barnens bästa i åtanke i allt hon gör. Idag har vi inte längre någon kontakt då behovet inte finns inom familjen, men jag skulle inte dra mig för att ringa och be henne om hjälp om det skulle behövas.
Angående din situation ts.. Din psykolog kan och kommer säkert att gära en anmälan om oro. Prata med soc och var ärlig och rak i din kommunikation. Om dina barn mår bra har du inget att oroa dig över. Och byt psykolog eller låt bli att prata om problem inom familjen som de kan tänkas tro att kan påverka barnen. Det var ändå en form av våld du angav att hade inträffat och det ser vårdpersonal alltid allvarligt på när det finns barn i familjen. Så din psykolog gjorde enligt min mening mer rätt i sin bedömning än vad min fd psykolog gjorde. Hoppas det ordnar sig för er.
Fast psykologen såg ju självfallet uttrycket trött som en ny anledning att kontakta soc. oavsett om ni hade hjälp och stöd av annan anledning.
Diverse vårdgivare har en skyldighet att anmäla om de känner oro, att uttala att man är trött kan vara indikation på att man gett upp det mesta och då kan det gå riktigt illa har ju hänt mängder med gånger att saker som människor sagt inte tagits på allvar och där det fått tragisk utgång.