• Anonym (Konstigt)

Prata personliga problem med företagspsykolog??

Jag var precis på en vanlig hälsoundersökning från mitt jobb. Nämnde där att jag hade velat prata med någon, personliga saker. Hon gav mig en tid till företagspsykologen.

Tänkte inte så mycket på det men nu stör det mig, vad ska jag dit och göra? Jag har ju inga som helst problem med mitt jobb överhuvudtaget. Jag sköter mitt jobb som jag ska göra. Jag gillar mitt jobb också. Det är icke jobbrelaterade saker jag vill snacka med någon om, kan man göra det med en företagspsykolog? Skall inte dom endast främja jobbet typ? Inte ska väl dom prata om mina problem i mina kärleksrelationer, t.ex.??

Tycker det verkar så konstigt, tycker ni jag ska gå dit och se eller ska jag avboka denhär tiden hos företagspsykologen och fixa något annat??

• Svar på tråden Prata personliga problem med företagspsykolog??
  • Mongoliet

Förlåt men tror du att det är förbjudet att prata jobb med en vanlig psykolog? Det är liksom inte uppdelat på det viset.

• Anonym (Konstigt)

Nej på det viset är det ju inte... men jag googlade lite och där stod det massa vad en företagspsykolog håller på med och det var att främja jobbsituoner osv osv, sånt alltså. Så jag är nojig att jag ska komma dit o sätta mig o ba nej ja har inga problem med mitt jobb, jag är här för andra saker, känns så konstigt... Om man är hos en företagspsykolog så känns det som att nu behöver man snacka för att klara av att jobba normalt. Det är ju inte alls så för mig, jag drar inte alls mitt privata liv över till jobbet...

• Anonym (Konstigt)

Puffar för flera svar på om man kan åka ?

• Anonym (W)

Tänker att om du sa att det var personliga problem du ville prata om så borde de ju inte valt att ge dig en tid hos någon du inte kunde prata med det om..?

Jag har dock också fått uppfattningen att det ska finnas någon slags koppling till arbetet, blev själv vidareslussad till vanliga vårdcentralen från en beteendevetare på företagshälsovården för att hon konstaterade att problemen i grunden inte var arbetsrelaterade (dock påverkade de mig väldigt mycket i mitt arbete). Men det kanske funkar annorlunda med en företagspsykolog?

Kan det kanske vara så att de gärna tar emot dig på ett första samtal hos företagshälsovården (antar att vårdgivare, pga pengar, gärna tackar ja till alla patienter de har möjlighet att ta emot) och att det är helt okej att prata om vad som helst för att sedan göra en bedömning om du bör gå någon annanstans i stället?

Jag är verkligen inte insatt i hur det funkar mer än den erfarenheten jag själv har, så detta var bara mina funderingar. Någon annan har säkert ett bättre svar! :)

• Anonym (.)

Jag har gått till företagspsykolog 1 gång. Då var det ingen direkt gräns mellan privata och jobbproblem. Men jag hade nog inte gått dit om jag bara hade 100% privata problem att diskutera, då hade jag gått till en psykolog privat

• Anonym (Konstigt)
    Anonym (W) skrev 2018-12-05 02:20:46 följande:

Tänker att om du sa att det var personliga problem du ville prata om så borde de ju inte valt att ge dig en tid hos någon du inte kunde prata med det om..?

Jag har dock också fått uppfattningen att det ska finnas någon slags koppling till arbetet, blev själv vidareslussad till vanliga vårdcentralen från en beteendevetare på företagshälsovården för att hon konstaterade att problemen i grunden inte var arbetsrelaterade (dock påverkade de mig väldigt mycket i mitt arbete). Men det kanske funkar annorlunda med en företagspsykolog?

Kan det kanske vara så att de gärna tar emot dig på ett första samtal hos företagshälsovården (antar att vårdgivare, pga pengar, gärna tackar ja till alla patienter de har möjlighet att ta emot) och att det är helt okej att prata om vad som helst för att sedan göra en bedömning om du bör gå någon annanstans i stället?

Jag är verkligen inte insatt i hur det funkar mer än den erfarenheten jag själv har, så detta var bara mina funderingar. Någon annan har säkert ett bättre svar! :)

Tack för svar! Ja alltså jag ifrågasatte det lite om man ändå ska gå trots att det bara är privata problem, det verkade som att hon inte riktigt visste men att jag kan gå och så får vi se, typ så. Så jaa, jag får väl göra det då, på den vägen kan jag ju komma vidare iallafall, om hon skulle sända mig någon annanstans.
  • Anonym (Konstigt)
    Anonym (.) skrev 2018-12-05 08:35:19 följande:

Jag har gått till företagspsykolog 1 gång. Då var det ingen direkt gräns mellan privata och jobbproblem. Men jag hade nog inte gått dit om jag bara hade 100% privata problem att diskutera, då hade jag gått till en psykolog privat

Tack för svar, nej exakt. Det jag känner, konstigt att gå dit då det inte handlar om jobb...
  • Anonym (Vv)

Men om man mår dåligt privat så går det oftast utöver arbetssituationen oxå. Man sjukar sig mer, är frånvarande för att man tänker på annat, är mer nedstämd. En arbetstagare som mår bra psykiskt och fysiskt gör generellt sätt ett bättre arbete.

Jag är en grubblare men sköter alltid mitt jobb när jag är där. Däremot har jag dålig kontakt med mina arbetskamrater för att jag hellre sitter för mig själv än med andra. Och jag är borta mer än snittet för att jag mår dåligt inombords.

• Anonym (Konstigt)
    Anonym (Vv) skrev 2018-12-05 11:12:06 följande:

Men om man mår dåligt privat så går det oftast utöver arbetssituationen oxå. Man sjukar sig mer, är frånvarande för att man tänker på annat, är mer nedstämd. En arbetstagare som mår bra psykiskt och fysiskt gör generellt sätt ett bättre arbete.

Jag är en grubblare men sköter alltid mitt jobb när jag är där. Däremot har jag dålig kontakt med mina arbetskamrater för att jag hellre sitter för mig själv än med andra. Och jag är borta mer än snittet för att jag mår dåligt inombords.

Ja så kan det vara förstås. Men för mig iallafall så är det inte så, inget som märks iallafall. Visst gillar jag att sitta ensam men jag sitter ju ändå med de andra, och på mitt jobb har vi alla goda relationer med varandra. Sedan sjukskriver jag mig aldrig heller, endast när jag faktiskt ÄR sjuk, såsom feber osv. Man kan inte vara borta hela tiden på mitt jobb för så fort någon är borta behövs en ersättare så man vill inte sjukskriva sig.. :)
  • Anonym (Jag)

Om du ska prata personliga problem med ett företagspsykolog ska ta först ta reda på vad som händer med sekretessen.
    - Vilken rätt hat arbetsgivaren har att ta del av uppgifterna? 
    - Hur hanterar företagetspsykologen uppgifterna, om du en dag kommer dit med ett företagsrelaterat problem?
    - Vilken spärr finns i journalsystemet för tillgång till de samtal du haft?

Själv blev jag bränd på detta när jag bestämde mig för att byta jobb och flytta till en annan del av landet. Bägge arbetsplatserna hade samma företag för företagshälsovård. När jag gick till företagshälsovården på den nya orten hade de access till journalerna från tidigare besök, där jag tagit upp privata saker.  

• Anonym (Konstigt)
    Anonym (Jag) skrev 2018-12-05 11:41:31 följande:

Om du ska prata personliga problem med ett företagspsykolog ska ta först ta reda på vad som händer med sekretessen.

- Vilken rätt hat arbetsgivaren har att ta del av uppgifterna? 

- Hur hanterar företagetspsykologen uppgifterna, om du en dag kommer dit med ett företagsrelaterat problem?

- Vilken spärr finns i journalsystemet för tillgång till de samtal du haft?

Själv blev jag bränd på detta när jag bestämde mig för att byta jobb och flytta till en annan del av landet. Bägge arbetsplatserna hade samma företag för företagshälsovård. När jag gick till företagshälsovården på den nya orten hade de access till journalerna från tidigare besök, där jag tagit upp privata saker.  

Ajdå. Det blev till något negativt alltså. Nej nu när jag får läsa dethär så känns det inte alls vettigt att gå till en företagspsykolog. Eftersom jag inte har några problem med jobbet eller problem med att jobba över huvudtaget så vill jag inte få uppskrivet det någonstans att jag varit hos deras psykolog, det kan påverka mina framtida jobb, nej jag får nog avboka dethär. Tack för ditt svar.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Konstigt) skrev 2018-12-05 13:40:28 följande:
    Ajdå. Det blev till något negativt alltså. Nej nu när jag får läsa dethär så känns det inte alls vettigt att gå till en företagspsykolog. Eftersom jag inte har några problem med jobbet eller problem med att jobba över huvudtaget så vill jag inte få uppskrivet det någonstans att jag varit hos deras psykolog, det kan påverka mina framtida jobb, nej jag får nog avboka dethär. Tack för ditt svar.
    Jag tycker du ska fråga hur de ställer sig till sekretess innan du avbokar. Jag vet att de kan sätta en spärr för läsning. Det gjorde de på min journal efter händelsen där jag fick skulden för ett "organisatoriskt problem", eftersom jag hade en "dokumenterad historia". 
  • Anonym (Konstigt)
    Anonym (Jag) skrev 2018-12-05 14:14:35 följande:

Jag tycker du ska fråga hur de ställer sig till sekretess innan du avbokar. Jag vet att de kan sätta en spärr för läsning. Det gjorde de på min journal efter händelsen där jag fick skulden för ett "organisatoriskt problem", eftersom jag hade en "dokumenterad historia". 

Usch vad taskigt för dej. Jag får göra det, tack
Svar på tråden Prata personliga problem med företagspsykolog??