• Rbx

Förstahandskontrakt göteborg - nyproduktion i förort

Hej på er!

Behöver lite tips från er på hur jag ska göra.

Som majoriteten känner till så är Göteborgs bostadsmarknad, och nu pratar jag främst hyresrätter, inte jättelätt att navigera sig genom. Man måste ha lite tur eller ha stått i kö i flera, flera år för att få förstahandskontrakt. Vilket jag nu har fått! JIPPIE!! Eller?

Jag är 24 år, var tillsammans med mitt ex i 7 år, flyttade in till hans lägenhet direkt från mina föräldrar och har därmed samlat massa dagar hos boplats under dessa åren, vilket ju är bra. Efter uppbrottet fick jag smått panik över att bo hemma igen och började söka allt jag kom över och blev tillslut erbjuden en lägenhet bara 2 veckor senare. Det är en nyproduktion, dyr hyra på 6200kr för en 1a på 34 kvm. Och lägenheten ligger dessutom på andra sidan stan, ute i Frölunda. (Jag är från Östra Göteborg)

Eftersom detta är min första egna lägenhet är jag jättekluven till vad jag ska göra. Kan nämnas att jag har sökt ett 50-tal lägenheter som alla har gått till folk som har mycket fler dagar än mig (vi pratar 1-3 år mer än mig)

Så min fråga är nu: ska jag tacka ja eller nej till denna lägenhet? Den är dyr och ligger på fel sida stan JA, men det är ju ett förstahandskontrakt som inte verkar helt lätt att få. Har jag råd att vara kräsen med risk att få bo hemma några år till? Hyredvärden är inte privat så jag har kanske möjlighet att längre fram kunna göra något internbyte eller få en annan lägenhet genom dem (de har lägenheter i hela stan och har förtur till sina hyresgäster) Hjälp en vilsen 24-åring att fatta ett bra beslut! ????

TACK!!

• Svar på tråden Förstahandskontrakt göteborg - nyproduktion i förort
  • Anonym (Kerstin)

Det öär bara att skriva på. Frölunda räknas knappast som förort och det är en bra stadsel att bo. Du har när till stan, bra komunikationer och nära till havet.

Bor sedan länge i Frölunda och stortrivs.

Skriv på, du får ett förta handskontrakt och kan börja söka efter byten. Kanske du stortrivs eller hittar nån annan att flytta ihop med, man vet aldrig var man hamnar

• Anonym (ggv)

Är det Familjebostäder? Deras köer är precis lika långa som på boplats, så räkna inte med att få något nytt därigenom på ett decennium eller så. Om jag var ung, singel och barnlös (och i synnerhet om jag hade ett föräldrahem att falla tillbaka på i nödfall) hade jag hellre bott i andrahand än att binda fast mig vid ett dyrt förstahandskontrakt, såvida det inte var en lägenhet som jag verkligen tyckte om på alla sätt och vis.

• Rbx

Ja det är familjebostäder! Bor du själv med dem? Jasså är köerna där såpass långa?? Har alltid haft tanken att när man väl får ett förstahandskontrakt så har man halva inne liksom och att allt skulle bli mycket enklare därefter! Har jag fel?

• Rbx
    Anonym (Kerstin) skrev 2018-12-05 14:45:09 följande:

Det öär bara att skriva på. Frölunda räknas knappast som förort och det är en bra stadsel att bo. Du har när till stan, bra komunikationer och nära till havet.

Bor sedan länge i Frölunda och stortrivs.

Skriv på, du får ett förta handskontrakt och kan börja söka efter byten. Kanske du stortrivs eller hittar nån annan att flytta ihop med, man vet aldrig var man hamnar

Menade inte att Frölunda skulle vara ett dåligt ställe att bo i, men det känns bara så långt bort! Och trodde faktiskt att Frölunda var en förort, men så fel man kan ha! Men i och med att jag ursprungligen inte kommer därifrån så är det bara en uppfattning jag har. Som du säger, kanske kommer jag trivas, kanske inte. Jag går ju i tankarna att tacka ja till den, för sedan försöka byta till något om det skulle skita sig. Tror ni detta är en bra taktik? Lät ju inte jättekul att Familjebostäders köer är lika långa som Boplats... Som sagt helt ny på detta så tips mottages!
  • Anonym (J)

Jag hade nog inte tackat ja.
    Hur känner du inför lägenheten? Kan du bo där i många år eller kommer den vara för liten om du får en sambo? Barn? En två klarar man sig länge på, men en etta känns snabbt liten..
    Om kötiderna är så långa som dom verkar vara så hade jag inte vågat slösa bort det på en lägenhet som inte fungerade länge..Kommer du hinna spara ihop köpoäng till en större när det väl är dags för det?

• Anonym (ggv)
    Rbx skrev 2018-12-05 16:24:30 följande:

Ja det är familjebostäder! Bor du själv med dem? Jasså är köerna där såpass långa?? Har alltid haft tanken att när man väl får ett förstahandskontrakt så har man halva inne liksom och att allt skulle bli mycket enklare därefter! Har jag fel?

Ja, jag bor mitt i byggkaoset vid Opaltorget. Rätt pissigt just nu men det blir nog fint när det är färdigt. Vi har en trea på 79 kvm för ca 7000 i månaden så för mig känns det helt absurt att de nya lägenheterna som byggs här intill har så hög hyra. Är de verkligen så mycket bättre, kan man undra. Familjebostäder är en okej värd annars. Inte perfekta på något vis men de viktiga grejerna fungerar som de ska.
  • Anonym (ggv)

Och nej, man har inte halva inne bara för att man har fått ett förstahandskontrakt. Vi har bott här i åtta år och först de senaste månaderna har det varit någon poäng med att söka andra lägenheter (vi är på jakt efter en fyra men kötiderna för treor och fyror verkar vara ungefär desamma). Tidigare var det för många före oss i kön.

• Anonym (Balder?)

Vart i Frölunda? Munspel?speldose? Tamburin?

Järnbrott eller högsbo?

• Mantrasina

Generellt är det så att köpoäng/ködagar nollställs när en flyttar in i lägenhet via boplats/liknande tjänster, så det blir inte nån fördel för att få en annan lägenhet sen. Ta inte lägenheten om du inte måste. Kan du bo hemma hos föräldrarna ett tag? Hitta nånstans att bo i andra hand? Bo inneboende? Då kommer du tjäna ihop bra mycket fler dagar och få en lägenhet i läge och prisklass som passar bättre! Det du kan göra om du tar den är ju eventuellt att lyckas byta den mot något annat, men då ska du ha en rätt rejäl nypa tur också

//Uppsalabo som just fått sin drömlägenhet efter 12 år i kön, trots att den är dyr.

• Anonym (Balder?)

Hade iaf inte flyttat förbi järnbrott.

Järnbrott kaverös högsbo men inte nära Frölunda torg, smycke, Tynnered .

Svar på tråden Förstahandskontrakt göteborg - nyproduktion i förort