Förstahandskontrakt göteborg - nyproduktion i förort
Hej på er!
Behöver lite tips från er på hur jag ska göra.
Som majoriteten känner till så är Göteborgs bostadsmarknad, och nu pratar jag främst hyresrätter, inte jättelätt att navigera sig genom. Man måste ha lite tur eller ha stått i kö i flera, flera år för att få förstahandskontrakt. Vilket jag nu har fått! JIPPIE!! Eller?
Jag är 24 år, var tillsammans med mitt ex i 7 år, flyttade in till hans lägenhet direkt från mina föräldrar och har därmed samlat massa dagar hos boplats under dessa åren, vilket ju är bra. Efter uppbrottet fick jag smått panik över att bo hemma igen och började söka allt jag kom över och blev tillslut erbjuden en lägenhet bara 2 veckor senare. Det är en nyproduktion, dyr hyra på 6200kr för en 1a på 34 kvm. Och lägenheten ligger dessutom på andra sidan stan, ute i Frölunda. (Jag är från Östra Göteborg)
Eftersom detta är min första egna lägenhet är jag jättekluven till vad jag ska göra. Kan nämnas att jag har sökt ett 50-tal lägenheter som alla har gått till folk som har mycket fler dagar än mig (vi pratar 1-3 år mer än mig)
Så min fråga är nu: ska jag tacka ja eller nej till denna lägenhet? Den är dyr och ligger på fel sida stan JA, men det är ju ett förstahandskontrakt som inte verkar helt lätt att få. Har jag råd att vara kräsen med risk att få bo hemma några år till? Hyredvärden är inte privat så jag har kanske möjlighet att längre fram kunna göra något internbyte eller få en annan lägenhet genom dem (de har lägenheter i hela stan och har förtur till sina hyresgäster) Hjälp en vilsen 24-åring att fatta ett bra beslut! ????
TACK!!