• Ieesd

    Infektion i livmodern efter abort

    Hej tjejer. Vänder mig främst till er som fått komplikationer efter abort.

    Jag genomgick en kirurgisk abort i förrgår, i vecka 7+4.. allt gick jättebra efter operationen, och åkte hem och sov ruset av mig.

    Nu 2 dagar senare ligger jag på sjukhus, haft 40 graders feber, molvärk i tjejmagen, illamående, spyfärdig, migrän, yrsel & svimningskänsla & hemsk frossa.

    Dem sa att det var infektion i livmodern efter ultraljudet och lade in mig med dropp & alvedon rakt i blodet, nu får jag antibiotika i blodet var 6 timme & fastar, dem pratar om operation/skrapning imorgon.

    Jag är så fruktansvärt rädd för framtida problem, jag vill så gärna bli mamma i framtiden. Men nu var inte rätt tillfälle. Ni som haft infektioner, har ni fått bestående men i framtiden ? Mvh orolig

  • Svar på tråden Infektion i livmodern efter abort
  • Zinken

    Jag fick en infektion efter abort när jag var ganska ung. Jag åkte in akut och fick antibiotika. Behövde inte läggas in eller göra någon ny skrapning då jag inte hade några större rester kvar men har inte fått några bestående men efter och har idag två barn.

    Som jag förstått det så är det först när infektionen når äggledare och sånt som det finns större risk för att bli steril (men jag kan ha fel) så det är bra att du fått igång behandling. En ny skrapning är nog aktuell pga att det finns rester kvar de inte fått ut första gången som är mer än din kropp kan stöta bort själv och det är säkert det som orsakat infektionen.

    Förstår att du är orolig men det är mycket mycket ovanligt att bli steril som följd av en abort. Försök tänka att det är bra att du fick behandling insatt så snart, jag hoppas allt går bra för dig och att du snart mår bra igen.

  • Anonym (.)
    Ieesd skrev 2018-12-07 03:09:56 följande:

    Hej tjejer. Vänder mig främst till er som fått komplikationer efter abort.

    Jag genomgick en kirurgisk abort i förrgår, i vecka 7+4.. allt gick jättebra efter operationen, och åkte hem och sov ruset av mig.

    Nu 2 dagar senare ligger jag på sjukhus, haft 40 graders feber, molvärk i tjejmagen, illamående, spyfärdig, migrän, yrsel & svimningskänsla & hemsk frossa.

    Dem sa att det var infektion i livmodern efter ultraljudet och lade in mig med dropp & alvedon rakt i blodet, nu får jag antibiotika i blodet var 6 timme & fastar, dem pratar om operation/skrapning imorgon.

    Jag är så fruktansvärt rädd för framtida problem, jag vill så gärna bli mamma i framtiden. Men nu var inte rätt tillfälle. Ni som haft infektioner, har ni fått bestående men i framtiden ? Mvh orolig


    Varför gjorde du inte medicinsk abort så tidigt? Jag har haft kraftig långvarig infektion i livmoder och äggledare och jag har därefter varit gravid 3 gånger så nej jag har inte fått några bestående men av infektionen.
  • Anonym (Inte abort)

    Jag har inte genomgått abort och/eller skrapning men jag födde en änglaflicka i v.25.

    2 dagar efter förlossningen fick jag akut ont i magen och 42 grader i feber. Jag fick åka ambulans in och lades in akut. Jag låg inne i 4 dagar med intravenös antibiotika. De första dygnet fick jag 2 olika antibiotika varannan timme men de tre andra dagarna så fick jag ett intravenöst antibiotika var 4e timme.

    Min infektion var så illa att jag hade dött om jag inte åkt in.

    Efter sjukhusvisteslen fick jag äta antibiotika tre ggr om dagen i 10 dagar.

    Jag har inte fått komplikationer efteråt. Allt fungerar fint

  • Finaiona

    Jag gjorde en medicinsk abort och fick livmoderinflammation efter det. Hög feber, smärta i magen från helvetet och kunde knappt gå. Blev dock inte inlagd utan fick antibiotika och blev sjukskriven. 
    Jag har lyckats bli gravid efter det utan problem! 
    Prata med dina läkare om du är orolig! Lycka till!

  • Ieesd

    Hej tjejer, jag ligger fortfarande inne och fick en akut operation efter mycket hög smärtor i magen under morgonen, efter det är jag nu smärtfri med illamående och yrsel. Blir utskriven och får sista antibiotikan i blodet imorgon bitti. Så otroligt skönt att allt gått bra & äntligen få komma hem till min egna säng.

    Det vart rester kvar och hade kraftig infektion

Svar på tråden Infektion i livmodern efter abort