• Anonym (?)

    Hur länge kan man skippa mensen med sockerpillren?

    Hej jag har läst att man kan skippa sina sockerpiller vilket jag gjort då jag fått extrem huvudvärk varje gång jag gått hormonfri vecka. Men nu har jag skippat min mens ca 4 gånger och undrar om jag borde ta sockerpillrerna denna gång (skulle bli imorgon)? Men jag har inte alls lust med det utan vill mest veta om det är nödvändigt eller inte. Jag kan ibland känna att jag "borde" ha mens men inte har det men annars inte känt av att jag hoppar över den. Sen vet jag 100% också att jag inte är gravid så ser det onödigt att låta mensen komma. Vad tror ni? Har hört så mycket att det är en myt att man MÅSTE ta sockerpillrena. Men undrar mest om man tillslut måste ta dem om man skippat mensen såhär mycket? Senast jag hade mens genom sockerpillrena var i September kanske. 

  • Svar på tråden Hur länge kan man skippa mensen med sockerpillren?
  • Anonym (Beror på)

    Beror på vilken sort

    När jag åt Neovletta för flera år sedan fick jag till mig att jag kunde strunta i sockerpillren och äta ihop kartorna tills jag fick en genombrottsblödning. Först då skulle jag ta sockerpiller 1 vecka och sedan fortsätta som innan.

  • Anonym (Pillan)

    När jag åt neovletta hoppade jag över mensen nästan ett, tillslut fick jag så mycket mellan blödningar att jag var tvungen att få mens, du kan ju alltid testa med risk för genombrottsblldningar

  • Anonym (?)

    Jag tar estron och har haft knappt några mellanblödningar. Kan det vara farligt att skippa för mycket?

  • Anonym (?)
    Anonym (Pillan) skrev 2018-12-07 06:09:36 följande:

    När jag åt neovletta hoppade jag över mensen nästan ett, tillslut fick jag så mycket mellan blödningar att jag var tvungen att få mens, du kan ju alltid testa med risk för genombrottsblldningar


    Jag tar estron och har knappt några mellanblödningar pga att jag skippar. Men kan det vara farligt att hoppa över mensen för mycket?
  • Anonym (ssk)

    Nej, det är inte farligt att hoppa över mensen. Du kan hoppa över den helt om du vill.

  • Elle N

    Precis som folk här har sagt: du kan hoppa över mensen så länge du vill, det är inte farligt. Efter ett par månader kan den komma ändå, och då tar du sockerpillerna (eller helt enkelt gör uppehåll ifrån p-pillerna) i en vecka. Eller fyra dagar så barnmorskan till mig sist... Jag använder p-ringar.

  • Oktobertjej

    När jag åt Neoveletta (eller vad de nu heter) fick jag genombrottsblödning var tredje månad, så då åt jag sockerpillen. Totalt mens fyra ggr per år alltså.

  • oshark

    Jag skippade min "mens" ett helt år med Neovletta.

    Det är inte farligt att skippa mensen då det inte är en mens. Det är en bortfallsblödning.

    Däremot finns det en något ökad risk för cancer om man har färre än 3-4 blödningar per år då man behöver "blöda ur" slemhinnan ibland.

  • Anonym (?)

    Tack för alla svar! Tänkte skippa en gång till nu och sen slutet av denna karta, nästa månad ta sockerpillerna åtminstone en gång! :) 

Svar på tråden Hur länge kan man skippa mensen med sockerpillren?