• UngKvinna

hjälp! äggledarinflammation!

hoppas nån kan svara på detta,.. jag ärnämligen helt förtvivlad...i över ett halvår har jag haft smärta på vänster sida..har varit på kk innan flera ggr men de har bara skickat hem mig..har kollat tarmar o allt sånt ser bra ut.idag var jag påkk igen pga smärta o feber.. de "trevliga" läkarna infomerade mig om att det är mycket möjligt att jag har äggledarinfammation men de är inte säkra utan de märker jag flrst när jag försöker få barn... de sa att jag redan kan vara streil *gråter*.... de sa att jag kan ha gått runt med inflammationen jättelänge, o de kan inte hjälpa mig!!! detta är fruktansvärt..jag vill inte vara steril... finns där ingen sätt att kolla om det verkligen ÄR äggledarinfammation... varför får jag ingen medicin eller nått??? detta är så hemskt.......

• Svar på tråden hjälp! äggledarinflammation!
  • mumlan1

Äggledarinflammation (Salpingit)
    Äggledarna infekteras av bakterier som når fortplantningsorganen genom slidan. Detta leder till en inflammation.

En vanlig orsak till inflammationen är klamydia. Man kan också drabbas av äggledarinflammation efter ett missfall eller en abort. Ibland kan spiral underlätta uppkomsten av infektion och inflammation.

Inflammationen kan vara akut med plötsliga, svåra symtom eller kronisk med symtom som kommer då och då. Vid kronisk inflammation är symtomen ganska lindriga.

Det är oftast unga sexuellt aktiva kvinnor som får äggledarinflammation. Efter klimakteriet är det mindre vanligt att man drabbas.

Vid svårare inflammationer kan äggledarens mynningen täppas till, äggledaren spännas ut av var eller vätska och läks med ärrbildning.

Om båda äggledarna drabbas kan man bli steril.

Symtom
    Vid akut äggledarinflammation gör det ont i nedre delen av buken och man får hög feber. Kronisk inflammation ger mer obestämda symtom som en lätt molande värk i nedre delen av buken och ibland smärta i korsryggen.

Båda varianterna kan ge smärta vid samlag och en menstruation som är riklig och börjar för tidigt. Det är också vanligt med tjocka, illaluktande flytningar.

Undersökningar
    Med hjälp av ett prov från slidans sekret går det att se vad som orsakat infektionen.

Det kan även vara nödvändigt att göra en titthålsundersökning för att se om det är äggledarinflammation och på så sätt kunna utesluta andra sjukdomar.

Läkemedel
    Antibiotika används för att bekämpa bakterierna. Ibland ges också smärtstillande medicin mot värken. Dessutom bör man vila till dess att symtomen går tillbaka.

Behandlingar
    Om inflammationen inte behandlas kan man få varbölder i äggstockarna. Då kan en operation bli nödvändig för att tömma bölderna.

Egenvård
    Har man haft äggledarinflammation bör man undvika samlag under tre till fyra veckor.

Kontakta vården
    Har man de symtom som beskrivits ovan ska man vända sig till akutmottagning på sjukhus.

• UngKvinna

har läst den informationen innan (tack ändå).. fattar bara inte vrf de inte kan hjälpamig...blir galen.....

• dallas

Men har dom inte gett dig antibiotika???!
    Det låter ju helt sanslöst om dom nu vet att du har äggledarinflammation!!!

• UngKvinna

eller hur :(är så rädd och ledsen... fattar inte!!!!!!1

• Chania

Suck, det märker de först när du försöker få barn? Jamen, då är det ju försent!! :-~ Ring till en annan läkare som kan hjälpa dig istället. Det är ju inte att leka med, du kan ju i värsta fall bli steril. Och då kan man ju INTE göra något. Ta kontakt genast! Blir så arg för hur de kan behandla folk. Om inte de tar detta på allvar måste du göra det, det är din kropp det handlar om och din förmåga att kunna få barn.

Svar på tråden hjälp! äggledarinflammation!